Rijexamen vanaf vandaag weer mogelijk, maar wel met mondkapjes op

videoHet CBR  begint vandaag weer met praktijkexamens voor de auto en het rijden met een aanhangwagen. Maar de examinator en de kandidaat moeten wel een mondkapje op. De kandidaten van wie het praktijkexamen de afgelopen weken was geannuleerd, krijgen voorrang.

Vanwege de coronamaatregelen had het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) sinds 16 maart geen examens meer georganiseerd. Uiteindelijk moesten er 300.000 examens worden uitgesteld, meldde CBR-directeur Alexander Pechtold vanochtend in het programma Ochtendshow To Go van deze site. Het is de afgelopen week gelukt om er weer 100.000 te plannen voor de komende tijd. Sinds 13 mei konden rijscholen ook weer zelf examens inplannen.

Mondkapje 

Het examen gaat nu wel anders dan voorheen. De leraar mag niet meer meerijden tijdens het examen; alleen de examinator en de kandidaat zitten in de auto.  Maar verder is anderhalve meter afstand houden in de auto niet nodig, meent het CBR. ,,We hebben er lang over nagedacht hoe we dat op verantwoorde wijze kunnen doen”, aldus Pechtold. ,,Uiteindelijk hebben we besloten dat we het verantwoord vinden wanneer mensen goed aangeven dat ze niet ziek zijn en alle andere hygiënemaatregelen nemen. Dan moet het lukken.”

Om besmetting te voorkomen, moeten de examinator en kandidaat vanaf vandaag wel een mondkapje dragen. Als alternatief wordt nog onderzocht of een plastic, doorzichtig scherm tussen de examinator en de kandidaat een oplossing zou zijn. Bij dat onderzoek zijn de RDW en TNO betrokken. Het ministerie van Infrastructuur heeft opdracht gegeven voor het onderzoek, maar het CBR ziet deze oplossing nog niet zitten. Schermen lijken geen optie, omdat een examinator nog wel moeten kunnen ingrijpen tijdens een examen, aldus Pechtold.  Het CBR was  vorige week al voorzichtig begonnen met het weer opstarten van de theorie-examens. Volgens Pechtold heeft het CBR in de afgelopen zeven weken voor zeker 35 miljoen euro aan inkomsten misgelopen, doordat examens moesten worden afgelast.

Luister hier naar de dagelijkse AD Nieuws Update:

Klachten

De afgelopen dagen klaagden sommige rijscholen, onder meer in Roosendaal, dat het een enorm gedoe is om praktijkexamens aan te vragen bij het CBR.  ,,Het is een grote puinhoop”, moppert autorijschoolhouder Gerard van den Boom tegenover BN De Stem. ,,Ze hebben twee maanden de tijd gehad om zich hierop voor te bereiden!”, zegt Jan Bakker van Rijschool Senda.

,,Wij hebben 300.000 examens moeten afzeggen vanwege de coronacrisis. Dat proberen we nu allemaal in te halen. Het is inderdaad druk met aanvragen. Dat is ook niet zo gek”, zegt een woordvoerder van het CBR. Bakker zegt dat het tot drie uur duurt om in te loggen bij het CBR om een examen aan te kunnen vragen: ,,En dan zie je helemaal geen tijd hoelang het nog duurt. We kunnen zo niks plannen!” Van den Boom heeft tien examens af moeten zeggen de afgelopen weken: ,,Woensdag zijn we met de aanvragen begonnen. Alle open plekken waren binnen een kwartier weg. Ik snap dat ze veel examens in moeten halen, maar hoe ze het nu organiseren, is niet best.”

Concurrentie

Bakker denkt dat het slecht is voor zijn concurrentiepositie: ,,Leerlingen praten. Bij de ene rijschool lukt een aanvraag wel snel en bij de andere niet. Daar kunnen wij zelf niets aan doen, maar het straalt wel op ons af.”  Van den Boom en Bakker zeggen dat er meer rijscholen klagen, maar het CBR herkent zich daar niet in: ,,We doen het stapsgewijs omdat we in afgeslankte vorm examens afnemen. Er zijn veel minder examens dan normaal omdat we 1,5 meter afstand moeten houden en de auto helemaal schoon moeten maken na elk examen. Dat kost tijd.” 

Rijles in Helmond
Volledig scherm
Rijles in Helmond © Rene Manders/DCI Media
Het CBR was al begonnen met het afnemen van theorie-examens, maar vanaf vandaag worden ook de praktijkexamens weer hervat.
Volledig scherm
Het CBR was al begonnen met het afnemen van theorie-examens, maar vanaf vandaag worden ook de praktijkexamens weer hervat. © ANP
  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”
  2. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.