Ruimer en praktischer: Porsche heeft de Taycan Cross Turismo nu officieel onthuld
Porsche heeft de Taycan Cross Turismo nu officieel onthuld. Dit is de hogere en ruimere versie van de de volledig elektrische sportauto. Hij belooft in elk geval meer gebruiksvriendelijkheid en Erik Kouwenhoven van onze autoredactie heeft er onlangs al mee gereden.
Delen per e-mail
De nieuwkomer is een modieus ‘hoog-op-de-poten-model’. Het verschil in bodemvrijheid loopt met het optionele Off-road-pakket op tot maximaal 30 mm, maar kan ook worden geminimaliseerd. De Cross Turismo heeft standaard luchtvering, in tegenstelling tot de reguliere Taycan. Met 1.409 mm is hij in de basis iets hoger dan een gewone Taycan (1.395 mm).
Net als de Panamera Sport Turismo is de Taycan Cross Turismo in feite een stationwagon. In het geval van de Taycan levert dat meer praktisch voordeel op dan bij de Panamera, die in alle gevallen een grote hatchback-klep heeft. Aangezien een reguliere Taycan het moet doen met een kleine sedan-achterklep, is de Cross Turismo dan ook aanzienlijk praktischer. Zo heeft hij een verder naar achteren doorlopende daklijn, een grotere achterste zijruit, een dakspoiler en een achterruitenwisser.
Achter de achterklep biedt de Cross Turismo 446 liter bagageruimte. Ter vergelijking: een normale Taycan moet het met 366 liter doen. Bovendien kan de bank plat, waarna er een forse 1.212 liter aan bagage in de stoerste Taycan verdwijnt. In de neus is ook nog steeds 82 liter beschikbaar. Achterpassagiers profiteren van 45 mm meer hoofdruimte: dat scheelt nogal.
Technisch identiek
Technisch is de Cross Turismo vrijwel identiek aan de reguliere Taycan. Toch is er één groot verschil: de basisversie. De Cross Turismo heeft altijd vierwielaandrijving en de basisversie heet daarom ‘Taycan 4’. Die kenden we nog niet, want tot nu toe was de Taycan 4S de minst krachtige vierwielaandrijver.
De tweemotorige Taycan 4 levert 380 pk ‘continu’ en 476 pk in overboost. Dat is precies evenveel als de achterwielaangedreven basis-Taycan met de grote Performance-Accu Plus met één motor kan leveren. Om het extra gewicht en de afgenomen luchtweerstand te compenseren, is die grotere accu standaard op de Cross Turismo.
Met een 0-100 km/h sprint in 5,1 seconden is deze eenvoudigste Taycan Cross Turismo nét even sneller dan de achterwielaangedreven Taycan. De topsnelheid ligt met 220 km/h wel iets lager. Porsche geeft een WLTP-bereik op van maximaal 456 km en een verbruik van tussen de 26,4 en 22,4 kWh/100 km.
De rest van het aanbod is bekend, al wijken de actieradius- en acceleratiecijfers iets af vanwege de hogere koets en het hogere gewicht van de Cross Turismo. Uitgaande van de vermogenscijfers in overboost komt de Taycan 4S tot 571 pk, de Turbo tot 680 pk en de Turbo S tot 761 pk, waarbij laatstgenoemde in 2,9 tellen van 0 naar 100 knalt. Ter vergelijking: een reguliere Taycan Turbo S doet dat in 2,8 seconden.
Prijzen
Porsche vertelt meteen wat de ruige, praktische Taycan in Nederland moet kosten. De Taycan Cross Turismo is er vanaf €97.400 . Het betreft dan de Taycan 4. De 4S Cross Turismo kost €116.000, de Turbo Cross Turismo €159.300 en de Turbo S Cross Turismo €193.200.
Het prijsverschil tussen het reguliere model en de Cross Turismo varieert met deze prijzen van net geen € 10.000 tot €1.500. Het kleinste prijsverschil geldt daarbij voor de Turbo S en het grootste voor de instapper, maar dat is niet onlogisch. Ten opzichte van de eenvoudigste Taycan biedt de voordeligste Cross Turismo immers niet alleen een ruimere koets, maar ook luchtvering, vierwielaandrijving en een grotere accu. De Cross Turismo staat vanaf mei bij de Nederlandse Porsche Centra.
De fietsendrager op de persfoto’s is overigens speciaal voor deze auto ontwikkeld. Hij kan maximaal drie (elektrische) fietsen aan en de achterklep kan nog steeds open als de drager in gebruik is. Interieurfoto’s zijn nog niet vrijgegeven.
Alle prijzen en specificaties van de Porsche Taycan vind je bij Autoweek. Interesse in een tweedehands Porsche Taycan? Klik hier voor het aanbod op Gaspedaal.nl.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Politie houdt poedelnaakte automobilist (22) aan na wilde achtervolging
De politie heeft in Venlo een poedelnaakte man aangehouden na een wilde achtervolging. De 22-jarige Venlonaar bleek onder invloed van drugs. Verder reed hij in een onverzekerde auto en had hij geen rijbewijs. -
Rij-impressie
Rijden met de Porsche Taycan Cross Turismo: Zwitsers zakmes
De nieuwe Taycan Cross Turismo is de ‘lifestyle stationwagon’ variant, die naar verwachting meer dan de helft van de nieuwe Taycan-verkopen voor zijn rekening zal nemen. We reden met een van de eerste prototypes. -
Tesla-eigenaar die elektrische Ford ook mooi vindt met de dood bedreigd
De Amerikaan Sergio Rodriguez heeft doodsbedreigingen ontvangen van Tesla-eigenaren toen hij op social media schreef dat hij de nieuwe elektrische Ford Mustang Mach-E ook mooi en goed vond. -
Boete tot 15.000 euro voor Britten die niet over een Frans rijbewijs beschikken
Britten die in Frankrijk wonen en hun rijbewijs nog niet hebben verruild voor een Frans exemplaar, kunnen een boete krijgen die oploopt tot 15.000 euro. Ze moeten verplicht een Frans rijbewijs halen en dus ook een Frans theorie-examen afleggen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom hebben auto’s eigenlijk geen verwarming in de voorruit?’
,,Waarom wordt de techniek van de achterruitverwarming ook niet toegepast in de voorruit?”, vraagt lezer Wim van Alphen. ,,Het werkt snel en je hebt meteen beter zicht.”
-
INTERVIEW
Een klimaatneutrale auto, bestaat die? Dit ‘automerk van de toekomst’ denkt van wel
Is het mogelijk om een auto te produceren zonder ook maar een gram broeikasgas uit te stoten? Op dit moment lukt niemand dat nog, maar het Zweedse Polestar wil uiterlijk in 2030 een ‘klimaatneutrale’ auto op de markt brengen. ,,De uitdaging om dit voor elkaar te krijgen is zó groot, dat ik er ’s nachts wakker van lig.” -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Audi’s nieuwe ‘stroomkanon’ is geweldig (én een tikkeltje onhandig)
Hij klinkt weliswaar als een snelle lift in een modern kantoorgebouw, maar de nieuwste elektrische Audi is een meeslepende rijmachine. De e-Tron GT rijdt én laadt met een indrukwekkende snelheid, zit vol met overtuigende moderne technologie en ziet er hypermodern uit. Helaas laat hij op praktisch vlak wel wat steken vallen. -
Heldhaftige omstander klimt in cabine van rijdende vrachtwagen en voorkomt ernstig ongeluk
Een vrachtwagenchauffeur is zondagochtend onwel geworden op de weg in Voerendaal. Hierbij reed het gevaarte een tuin in, maar een omstander kon veel erger voorkomen.