Volledig scherm
Veel dieselmotoren rijden nog steeds rond met 'sjoemelsoftware' © ANP

Slechts een op vier sjoemeldiesels gerepareerd: ‘Onaanvaardbaar’

Na de dieselgate-affaire werden autofabrikanten verplicht hun auto’s te voorzien van andere software of anderszins aan te passen, maar slechts een op de vier modellen is inmiddels gerepareerd. Dat blijkt uit cijfers van de onafhankelijke Britse milieu-organisatie Transport & Environment (T&E).

Volgens het instituut zijn tot nu toe slechts 10,4 miljoen van de 43 miljoen sjoemeldiesels gerepareerd. Slechts bij een deel daarvan vormen software-updates de oplossing; in sommige gevallen moet daadwerkelijk aan de wagen worden gesleuteld. Vooral het midden en oosten van Europa blijven achter als het gaat om het oplossen van dit probleem.

Dat trage tempo is onaanvaardbaar, vindt Florent Grelier van T&E. ,,De auto-industrie heeft vier jaar de tijd gehad sinds het dieselschandaal uitbrak, maar heeft zich niet aan de afspraken gehouden om de schade terug te draaien’’, zei hij tegen de Britse krant Daily Mail. ,,Het is tijd dat overheden verplichte terugroepacties in de hele EU doorvoeren. Dat vereist geen nieuwe wetten, maar uitsluitend politieke wil.’’

Het gaat bij de terugroepingen vooral om de door de Volkswagen Groep geproduceerde modellen met de zogeheten EA189-motoren. In Roemenië is volgens de gegevens bijvoorbeeld slechts 37 procent van deze VW-auto’s gerepareerd. Andere landen die achterlopen zijn onder meer Polen, Kroatië, Slowakije en Bulgarije.

Import

Een van de redenen daarvoor is volgens Grelier het grote aantal vuile diesels dat in die regio’s werd geïmporteerd uit landen waar op stedelijk niveau verboden zijn ingevoerd voor oudere dieselmotoren. Zo werden in 2017 ongeveer 350.000 vuile tweedehands dieselauto’s naar Polen geëxporteerd, voornamelijk uit Duitsland.

Volgens T&E moeten EU-regeringen beperkingen invoeren die regelen dat dieselgate-auto’s niet kunnen worden geëxporteerd, tenzij ze de relevante software-updates hebben gehad om ervoor te zorgen dat hun emissieniveaus legaal zijn. ,,Er mogen geen tweederangsburgers in Europa zijn”, aldus Grelier. ,,Elke Europeaan heeft een gelijk recht op schone lucht.”

Volgens de laatste schattingen van T&E rijden er momenteel ongeveer 43 miljoen ‘zeer vervuilende’ auto’s met emissieniveaus 5 en 6 en bestelwagens op de Europese wegen, die allemaal meer dan drie keer het wettelijke limiet uitstoten. Duitsland en Finland hebben de zaken wel goed voor elkaar, met respectievelijk 99 en 95 procent succesvolle ‘recalls’. In Nederland is 75 procent van de VW-motoren ontdaan van sjoemelsoftware en 81 procent van de auto's van andere merken.

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
  2. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”