Slimme lantarenpaal betrapt verkeersovertreders
CESHet Taiwanese bedrijf Lite-on heeft een slimme lantarenpaal ontwikkeld die verkeersovertredingen vastlegt. De uitvinding wordt deze week gepresenteerd op de elektronicabeurs CES in Las Vegas.
Delen per e-mail
Volgens de fabrikant kunnen gemeentebesturen veel geld verdienen met de intelligente lantarenpaal. Hij is voorzien van zuinige led-lampen, een internetverbinding, videocamera's en software die verkeersgedrag kan analyseren.
Met deze technologie kan de lantarenpaal automatisch 24 uur per dag verkeersovertredingen vastleggen, zoals het ongeoorloofd rijden op een busstrook of parkeren bij een stopverbod. Bovendien is de bewijsvoering dankzij de camerabeelden heel gemakkelijk.
Lite-On heeft soortgelijke technologie ook toegepast in verkeerslicht-installaties. Dan is hij niet bedoeld om verkeersovertredingen vast te leggen, maar om zwakkere verkeersdeelnemers, zoals gehandicapten en ouderen, te helpen. Het systeem herkent dan bij het verkeerslicht iemand in een rolstoel of iemand die slecht ter been is. Vervolgens wordt het groene verkeerslicht langer aangehouden, om diegene de tijd te geven rustig over te steken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Opties ‘uploaden’? Bij BMW kan het binnenkort ook
Bezitters van een BMW of Mini kunnen accessoires op hun auto in de toekomst aan- of uitzetten. Door de software draadloos aan te passen, worden onder meer camera’s, sensoren en rijhulpsystemen op afstand bediend. ‘Ook een pakket aan speciale geluiden voor elektrische auto’s, gemaakt door de beroemde componist Hans Zimmer, is mogelijk.’ -
‘Vernieuwende’ pechhulpverlener Route Mobiel geeft het op
Route Mobiel, dat zich begin deze eeuw presenteerde als alternatief voor de Wegenwacht van de ANWB, stopt ermee. Dat maakt de pechhulpverlener bekend op zijn website. -
Man vindt gestolen klassieke auto terug na zeventien jaar zoeken
Een man uit de Amerikaanse staat Virginia heeft zijn klassieke Chevrolet Camaro uit 1969 terug. De auto werd in 2003 gestolen en de man bleef al die jaren speuren naar zijn geliefde klassieker. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Suikerbieten op de weg: waarom zijn volle vrachtwagens niet afgedekt?’
,,Bij ons in het noorden van het land is in het najaar altijd de suikerbietencampagne”, schrijft lezer Bart Gigi. ,,Duizenden vrachtwagens rijden af en aan met een volle laadbak, met als gevolg dat er op elke straathoek, rotonde en op-/afrit van de snelweg bieten liggen. Waarom word het gedoogd dat deze chauffeurs hun lading niet afdekken? De gewone burger krijgt direct een boete zonder het groene netje over zijn aanhanger. Je zou maar zo’n biet op je motorkap of als motorrijder onder je wiel krijgen.” -
Formule 1-team en ‘sportieve’ e-auto’s: Alpine wordt nu een écht automerk
De Franse autobouwer Alpine draait nu alleen nog op de A110, een moderne versie van een klassieke sportcoupé. Maar als het aan moederbedrijf Renault ligt, groeit Alpine de komende jaren uit tot een ‘volwaardig merk’ met sportief getinte, volledig elektrische auto’s én een eigen F1-team.
-
‘Toyota zet aan tot onveilig rijgedrag’
Autofabrikanten zijn beter in het maken van auto's dan reclamecampagnes, zo lijkt het. Veel merken gingen de laatste maanden de fout in en nu is er in Australië een filmpje van Toyota verboden. -
Grootse plannen bij Renault: beroemd ‘Vijfje’ herleeft als elektrisch model
De Renault 5 komt terug: zojuist wekte de Franse automaker het beroemde model weer tot leven in de vorm van het studiemodel ‘5 Prototype’. Uiteindelijk verschijnt het nieuwe ‘Vijfje’ daadwerkelijk op de weg als volledig elektrische auto, als onderdeel van een reeks grote vernieuwingen bij Renault. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Zo rijdt de nieuwste ‘Lidl op wielen’
Als vanouds is de nieuwe Dacia Sandero een soort voordeelsupermarkt op wielen: veel auto voor een overzichtelijke prijs. Waarom zou je nog doorsparen voor een A-merk?