Maak elke week een ritje, adviseert de Wegenwacht nu de auto een stuk minder vaak wordt gebruikt.
Volledig scherm
PREMIUM
Maak elke week een ritje, adviseert de Wegenwacht nu de auto een stuk minder vaak wordt gebruikt. © ANP

Staat je auto al dagen stil? ‘Gebruik 'm één keer per week even’

Nu veel Nederlanders noodgedwongen thuiswerken en er nauwelijks meer op uit trekken, staat de auto dagenlang, misschien zelfs wekenlang stil. Weg zijn de files. Goed voor het milieu en voor de portemonnee. Maar kan die auto het wel hebben?

Je leest een artikel van afgelopen donderdag. In ons ‘Eerste hulp bij thuisblijven’-dossier rakelen we artikelen op die jou kunnen helpen om de vele uren in eigen huis door te komen.

Woon-werkverkeer, ritjes naar de sportclub of een restaurant: wat begin deze maand nog zo vanzelfsprekend was, is ineens niet meer. De coronacrisis heeft onze mobiliteit drastisch ingeperkt. Tot zeker 6 april staat de auto vrijwel buitenspel voor iedereen die er beroepshalve zonder kan.

,,Als je de auto niet meer dagelijks gebruikt, is het aan te raden om ’m in ieder geval één keer per week even te gebruiken”, adviseert Jos van der Drift, auto-expert van de ANWB. ,,We moeten toch allemaal boodschappen doen en een rit van een kwartier heen en een kwartier terug is al voldoende. Dat is ook het advies van onze Wegenwacht.”

De huidige thuiswerkperiode van drie weken is te vergelijken met de zomervakantie: kort genoeg om na terugkeer van je zonbestemming probleemloos de auto weer te kunnen starten. Anders wordt het wanneer de coronamaatregelen van de overheid met nog eens drie weken (of zelfs meer) worden verlengd. In dat geval zouden er problemen kunnen ontstaan met de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank, en is het volgens de ANWB zinvol om preventief te werk te gaan.

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”