Streep door Nederlandse ‘zonneauto’ Lightyear: ‘Auto die vooral uit mooie beloftes bestaat’
De allereerste Nederlandse zonneauto lijkt ineens ver weg, nu de fabrikant zelf de stekker eruit trekt. Vanwege financiële problemen moet Lightyear de productie en dus ook de verkoop van het eerste model staken.
,,Dit is natuurlijk niet goed voor de uitstraling van het bedrijf’’, zegt Rico Luman, transporteconoom van ING. ,,Hopelijk brengt het de plannen voor een tweede, betaalbaarder model niet in gevaar. Maar het is de vraag waar het benodigde geld vandaan moet komen om die plannen alsnog te realiseren.’’
Uitstel van betaling
Lightyear kreeg afgelopen maandag uitstel van betaling voor één van zijn bedrijfsonderdelen. Daar werken zo’n 600 van de 650 medewerkers. Het is nog niet duidelijk wat de gevolgen zijn voor het personeel. Volgens Rico Luman bevindt Lightyear zich nu in een lastige positie: ,,Er kunnen nog steeds investeerders geïnteresseerd zijn, maar deze berichten helpen niet. Er is eerder ook al eens gesproken over een beursgang, maar het economische klimaat daarvoor is niet best. En de hoge rente maakt financiering ook al niet aantrekkelijk. Bovendien zijn de batterijprijzen aan het stijgen.’’
Betaalbare Lightyear 2 gaat wel door
Nog maar twee maanden geleden werd met grote trots in Finland de productie opgestart van de allereerste Nederlandse zonneauto. Autojournalist Roland Tameling was erbij. Hij zegt nu: ,,Vanuit zakelijk en strategisch oogpunt begrijp ik de keuze van Lightyear om de focus te verleggen op de ontwikkeling van de Lightyear 2, zoals het bedrijf verklaart in een persbericht. Dat tweede model is immers bedoeld voor de massa en zou de missie van het automerk snel verder kunnen brengen. Dan is het bouwen van het eerste model, de Lightyear 0, in zekere zin onnodige ballast.
250.000 euro per stuk
,,Aan de andere kant is deze stap lastig te rijmen met de euforie die onlangs nog heerste rondom de productiestart van de 0, waarvoor ik was afgereisd naar de fabriek in Finland. De hele fabriekshal was er klaar voor, de onderdelen en kale koetswerken waren aanwezig, kopers werden warm gemaakt voor de ontvangst van hun eigen auto. En nu wordt het hele project de nek omgedraaid.
,,Dat laat mijns inziens zien dat er onvoldoende animo is geweest vanuit investeerders om 250.000 te betalen voor een auto die vooral uit mooie beloftes bestaat. Er zijn simpelweg te weinig exemplaren van de 0 verkocht, waardoor we kunnen spreken van een flop. Deze gang van zaken zet ook vraagtekens bij de levensvatbaarheid van het merk Lightyear en de kansen van het tweede model, want ik vraag me af hoe vaak welwillende geldschieters nog over hun hart gaan strijken.’’
Gigantische prijsverhoging
In april vorig jaar was er al een signaal dat Lightyear in de problemen kwam. Het bedrijf besloot toen ineens tot een gigantische prijsverhoging van het eerste model: van 150.000 naar 250.000 euro. Omdat volgens Lightyear de ontwikkeling en productie toch meer kostte dan aanvankelijk gedacht. Het was de bedoeling dat er na de 150 verkochte exemplaren nog eens 946 exemplaren van deze auto zouden worden gemaakt. Maar zover komt het dus niet.
Het verzoek tot uitstel van betaling heeft betrekking op bedrijfsonderdeel Atlas Technologies B.V. Daarin is de productie van de Lightyear 0 ondergebracht. Het bedrijf heeft een aparte vennootschap voor de fabricage van de panelen voor de zonnedaken in een fabriek in Venray, waarvoor zo’n 50 mensen werken.
Koenigsegg
In moederbedrijf Atlas Technologies Holding zijn de patenten over de technologie van de auto ondergebracht. Deze holding maakte in 2021 een verlies van bijna 65 miljoen euro, zo blijkt uit een voorlopige jaarrekening die drie weken geleden naar de Kamer van Koophandel is gestuurd.
Lightyear werd in 2016 opgericht en heeft sindsdien ruim 200 miljoen euro aan investeringen binnengeharkt. Dat geld kwam onder meer van Invest-NL, familieconcern SHV, de Brabantse ontwikkelingsmaatschappij BOM en de Zweedse sportautofabrikant Koenigsegg. In september 2022 haalde Lightyear nog 81 miljoen euro aan nieuw investeringsgeld op, onder meer bij de provincie Brabant.
Investering teruggetrokken
In de jaarstukken stelt het bedrijf dat het voor zijn toekomst afhankelijk blijft van de mate waarin nieuwe investeringen kunnen worden aangetrokken en van het succes van de verkoop van de Lightyear 0. Mark Vletter is de oprichter van Voys, een aanbieder van zakelijke telefonie, die als één van eerste bedrijven investeerde in de Lightyear 0. ,,Ik geloof heel erg in het idee achter de missie, wij steunen die al vanaf het begin. Wij zijn ingestapt toen de auto nog 120.000 zou gaan kosten en hoorden bij de eerste tien auto’s. Toen de prijs omhoog ging naar 250.000 euro was er teleurstelling. Dat voelde niet goed en leidde ertoe dat wij onze investering hebben teruggetrokken.”
Onze autoredactie testte eerder dit jaar het allereerste model van Lightyear in de praktijk. Klik hier voor de video en het testverslag.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Lightyear krijgt uitstel van betaling: productie Helmondse zonneauto stopgezet
HELMOND - Lightyear staakt de productie van zijn eerste model Lightyear 0. Het Helmondse bedrijf achter de zonneauto heeft financiële problemen. -
‘Betaalbare’ zonneauto Lightyear 2 met 800 kilometer rijbereik nu te bestellen
Het eerste exemplaar van de Lightyear 0 is inmiddels geleverd en dus kan bij Lightyear het vooruitkijken naar een volledig nieuw en veel betaalbaarder model beginnen. Lightyear geeft de eerste beelden van de Lightyear 2 vrij en slaat direct de orderboeken open. -
PREMIUM
Van 38 euro naar 225 euro per maand voor een parkeerplaats: deze automobilisten zijn woedend
Gebruikers van een parkeergarage in Amersfoort kregen de schrik van hun leven. De nieuwe commerciële eigenaar van de garage heeft de prijs gigantisch verhoogd. Gebruikers van het eerste uur betalen nu nog 38 euro per maand. Het nieuwe tarief? Tussen de 225 en 275 euro. Automobilisten zijn woedend en voelen zich bekocht. ,,Bijna niemand van ons kan dit ophoesten.”Amersfoort -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
Met VIDEO / TEST
Rijden op de zon: zo gaat dat met de Nederlandse Lightyear 0
Een grote gezinsauto die je maandenlang kunt laten rijden op alleen zonne-energie. Dat is wat Lightyear belooft. Een eerste rijdende kennismaking leert: de technologie van de nieuwe Nederlandse automaker is erg veelbelovend, maar er moet nog veel gebeuren voordat iedereen op zonnestroom kan rijden.
-
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
-
-
PREMIUMmet video
Ivo botste met zijn peperdure Ferrari tegen een muur in Italië: ‘Mogen blij zijn dat we niet gewond raakten’
Een van de twee peperdure Ferrari’s die afgelopen zaterdag op bizarre wijze werden gelanceerd in een villawijk in Italië werd bestuurd door Ivo Breukers uit het Gennepse Ven-Zelderheide. Of zijn rode 296 GTB, met een nieuwwaarde van drie ton, total loss is, weet hij nog niet. Hij is vooral blij niet gewond te zijn geraakt. ,,Bij die bocht krijg je de illusie dat de weg rechtdoor loopt.” -
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.”