SUV's niet gevaarlijker dan gewone auto's volgens Belgisch onderzoek
Meer dan de helft van alle in Nederland verkochte auto's is een SUV of een cross-over. Toch hebben deze auto's een ietwat bedenkelijke reputatie, omdat ze dodelijker zouden zijn voor fietsers en voetgangers. Belgisch onderzoek wijst echter uit dat dit niet opgaat voor kleine en middelgrote SUV's.
Het gaat om een nieuw onderzoek van het Belgische instituut voor verkeersveiligheid VIAS. Daaruit zou blijken dat zogeheten kwetsbare weggebruikers op de Belgische wegen een vergelijkbare kans lopen om dodelijk gewond te raken bij een ongeval met een kleine tot middelgrote SUV, als bij een ongeval met een ander type auto.
Het gaat om een analyse naar de ernst van meer dan 63.000 ongevallen met een auto en een zwakke weggebruiker tussen 2015 en 2020 in België. Daaruit blijkt dat het sterftecijfer 1,02 procent bedraagt bij een ongeval met een traditionele auto en 0,99 procent voor een aanrijding met kleine en middelgrote SUV’s.
‘Nagenoeg hetzelfde risico’
Volgens het VIAS hebben kwetsbare weggebruikers nagenoeg hetzelfde risico om dodelijk gewond te raken bij een ongeval met een kleine tot middelgrote SUV en dat zijn exact de meest voorkomende types, zowel in België als in Nederland. Bij zeer grote SUV's stijgt het sterftecijfer weliswaar naar 4,4 procent, maar volgens het VIAS waren er te weinig dodelijke ongevallen in deze categorie om een wetenschappelijke conclusie te trekken.
De bewering dat bij een aanrijding tussen een SUV en een gewone auto de inzittende van de traditionele auto twee keer zoveel kans om te sterven, wordt door het onderzoek niet ontkracht. Wel blijkt volgens VIAS dat dit niet komt door de massa of het grotere formaat van de SUV, maar door het feit dat het voertuig vaak is uitgerust met de nieuwste veiligheidstechnologieën en bovendien vaak nieuwer is.
Het onderzoek staat haaks op verschillende eerdere studies. Met name onderzoeken in de Verenigde Staten wezen uit dat het risico op overlijden van voetgangers die worden aangereden door een SUV twee tot drie keer zo groot zou zijn in vergelijking met een gewone auto. Het gaat daarbij echter in veel gevallen om extreem hoge en grote SUV's met weinig veiligheidsvoorzieningen.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
eigen tuin eerst
Zevenblad in de tuin? Bestrijden is een lastige klus
Zevenblad. Als dat in je tuin groeit ben je niet blij. Het woekert als een gek. Zo kom je er vanaf volgens tuingoeroe Romke van de Kaa. -
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
SUV rijdt in op toeristen in Italië, Belg (60) gewond: ‘Het leek wel alsof hij gek was‘
In het Noord-Italiaanse Monforte d’Alba is gistermiddag een ernstig incident gebeurd waarbij zeker één toerist om het leven is gekomen. Een SUV van Mercedes reed met hoge snelheid in op een groepje toeristen. Een vrouw kwam daarbij om het leven, vier anderen raakten gewond, onder wie een 60-jarige man uit België. -
PREMIUM
Kunnen we straks toch blijven rijden in benzineauto’s? Duits verzet zaait verwarring
Het late Duitse verzet tegen de uitfasering van de brandstofmotor zorgt voor groeiende onzekerheid in Brussel en ook in de autobranche zelf.
-
Dit moet je doen als je automotor op hol slaat
Een op hol slaande automotor komt gelukkig niet vaak voor - en dat is maar goed ook. Een Amerikaanse Youtuber laat zien wat er kan gebeuren als een vrachtwagenblok ongecontroleerd toeren draait. -
-
-
Dit zijn de meest bizarre verkeersboetes ter wereld
Van het verbod op het rijden met ontbloot bovenlijf tot het dragen van teenslippers en het scheuren door een plas om voetgangers nat te spatten: dit zijn de meest bizarre verkeersboetes ter wereld. -
‘Afslaande SUV’s veel gevaarlijker voor voetgangers dan reguliere personenauto's’
Afslaande SUV's zijn vaker betrokken bij ongevallen met voetgangers dan ‘gewone’ auto’s, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. Dat zou vooral veroorzaakt worden door de hoogte van de SUV’s en de grotere dode hoek.