Tesla-code gekraakt: tuners slaan hun slag
Een Canadese firma is erin geslaagd de code van Tesla’s software te kraken. Het bedrijf biedt nu voor de Model 3 digitale opvoersets aan voor veel minder geld dan Tesla er zelf voor vraagt.
Het tunen, oftewel opvoeren van automotoren, is al bijna zo oud als de auto zelf. Want een motor is leuk, maar een snellere motor is leuker. Tot een jaar of twintig geleden ging het vooral om aanpassingen aan de cilinderinhoud, het in- en uitlaatsysteem en andere hardware-modificaties. Maar de laatste jaren is het ‘chippen’, dus het digitaal modificeren van motoren het meest populair, want gemakkelijk en dus goedkoop.
Ook elektrische auto’s kunnen getuned worden. Sterker nog: Tesla doet het zelf. Sinds een half jaar biedt Tesla bijvoorbeeld op zijn Model 3 Long Range voor zo’n 2000 euro een optie die dit model bijna net zo snel maakt als de Model 3 Performance. Maar nu heeft een Canadees bedrijf de softwarecode van Tesla gekraakt en verkoopt het dit soort pakketten om de Model 3 sneller te maken tegen een lagere prijs.
Boost 50
Het product heet Boost 50 en is vergelijkbaar met chiptuning in verbrandingsmotoren. Volgens het nieuwe bedrijf Ingenext, dat speciaal is opgericht voor productie en verkoop, verhoogt de tuning het vermogen van de Tesla Model 3 Long Range AWD met 50 pk. Hierdoor sprint de auto van 0 naar 60 mijl per uur in 3,8 seconden in plaats van 4,4 seconden. Ook kunnen kopers een speciale drift-modus installeren, een optie die Tesla uitsluitend aanbiedt voor de Model 3 Performance.
De tuningset kost 1100 dollar, een koopje in vergelijking met de 2000 dollar (1800 euro in Europa) die Tesla rekent voor zijn eigen softwareboost, waarmee de Model 3 Long Range AWD in 3,9 seconden naar de 60 mijl per uur sprint. Daarmee is de upgrade van Ingenext dus ook nog eens fractioneel sneller. Ook voor andere modellen zijn upgrades van vermogen en prestaties mogelijk. Meer informatie vind je hier.
Kijk hier naar onze populairste video's
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tesla's geheime ‘miljoen kilometer’-accu moet elektrische auto fors goedkoper maken
Elektrische autofabrikant Tesla is naar verluidt van plan later dit jaar of begin volgend jaar een nieuwe, goedkope en duurzame batterij in zijn Model 3 te introduceren. Dankzij die batterij zouden elektrische auto’s even duur of zelfs goedkoper moeten worden dan modellen met een benzinemotor. -
De beste games voor...
De beste games voor op een feestje: zo krijg je iedereen rondom de televisie
Gamen is meer dan alleen maar schieten of voetballen, en is vaak veel makkelijker om aan te beginnen dan je misschien denkt. In deze rubriek geven we daarom laagdrempelige tips voor games in elke situatie. Vandaag: de beste games voor tijdens een feestje. -
Tesla Model 3 Cabriolet: klaar voor de zomer
Tesla heeft de Roadster in ontwikkeling, maar een cabrioletversie van de Model S en Model 3 zal er waarschijnlijk nooit komen. Toch is hij er, maar niet dankzij Tesla-topman Elon Musk. -
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Is een kleinere thuiskomer een probleem?’
‘Mijn Renault Scenic staat op 20-inch wielen. De wielmaat van mijn thuiskomer-reservewiel is echter slechts 17-inch', schrijft lezer André van Veghel in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Kan dat problemen opleveren als op dezelfde as twee wielen zitten met verschillende omtrek?’
-
PREMIUMmet video
Dit Nederlandse automerk was ooit wereldnieuws, maar dat duurde maar heel even
De Shelter is de enige auto die ooit in de Achterhoek is gebouwd. De bedenker, ontwerper én bouwer ervan, ingenieur Arnold van der Goot, is op 98-jarige leeftijd overleden. -
PREMIUM
Hanneke en Gilbert schrikken: 700 euro voor gehandicaptenparkeerplaats, die in andere gemeenten gratis is
Ruim 700 euro betaalden Hanneke en Gilbert Verboom voor een eigen gehandicaptenparkeerplek. Het Woerdense echtpaar schrok van dit bedrag. ,,Voor iemand met alleen een AOW is dat niet te betalen.” In veel andere gemeenten kost een dergelijke voorziening niets. Hoe kan dat? -
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen.