Test: Audi blijft met A4 een beetje achterlopen
AUTOTESTDe Audi A4 is na vier jaar opgefrist. Toch blijft er enige afstand tot de nieuwste modellen van het merk.
Delen per e-mail
Audi A4 Avant 40 (2.0) TFSI (190 pk/140 kW), vanaf €48.460
Ondanks de uitgebreide facelift is het zichzelf ‘premium’ noemende Audi met de A4 nog niet helemaal bij de tijd. Voor digitale radio moet immers nog steeds 491 euro worden bijbetaald en het goedkoopste uitrustingsniveau heeft geen led-koplampen. Een nuttige innovatie is wel de (op radar gebaseerde) waarschuwing die je krijgt als je wilt uitstappen en er komt een fietser aan. Dan knippert een rood licht aan de binnenkant van het portier.
De draaiknop voor bediening van het MMI-infotainmentsysteem heeft plaatsgemaakt voor een 10,1 inch groot, centraal touchscreen. Maar we zien hier nog niet de drie schermen die de duurdere modellen van de huidige generatie kenmerken. Het infotainment werkt wel goed en blijkt veelzijdig.
Het interieur ziet er fraai uit, met mooie materialen en een stijlvol gestileerde automaathendel. Een grote tunnel in de vloer maakt de achterbank niet volwaardig driepersoons maar de zitruimte is prima, al doen een BMW 3 Touring of Skoda Superb Combi het nog beter.
De bagageruimte wordt mooi verlicht door led-lichtbalken aan weerszijden, maar is met 505 liter inhoud zo’n beetje de kleinste in deze klasse. Concurrenten als de Volvo V60 (529 liter), VW Passat (650 liter) en Skoda Superb (660 liter) bieden meer en dat is toch iets waar kopers van een stationwagon gevoelig voor zijn.
De 2,0 liter grote viercilinder benzinemotor (testverbruik 1 op 13,7) presteert goed, maar de automaat zou soms wat sneller mogen reageren. De auto ligt stevig op de weg: de demping doet zijn best en het veercomfort is acceptabel. Dit is niet de spannendst sturende auto in deze klasse, maar wie geen uitgesproken sportieve ambities heeft, kan er prima mee overweg.
Plus
+ Prima, niet te dorstige benzinemotor.
+ Adequate schokdemping.
+ Innovatief met veiligheid.
Min
- Relatief kleine bagageruimte.
- Geen digitale radio standaard.
- Geen led-koplampen standaard.
Eindcijfer
7,0
Conclusie
Het probleem van de Audi A4 Avant is dat hij het in weinig opzichten beter doet dan de concurrentie. Zijn bagageruimte valt tegen en ook technisch valt er nog wel wat te verbeteren. Dat maakt hem kwetsbaar in een segment van de markt dat steeds kleiner wordt.
Extra testnotities
De A4 is wereldwijd de meest verkochte Audi en de stationwagon Avant is in Nederland de populairste versie.
De startstop-automaat is soms te nadrukkelijk aanwezig, met een merkbare trilling en je hoort het ook. Dat valt tegen voor een premium auto.
In het dashboard prijkt nog gewoon een klimaatregeling met grote knoppen en dat werkt eigenlijk wel zo lekker. Ook de draaiknop tussen de stoelen voor het radiovolume is fijn en veel prettiger dan bediening met knopjes op het touchscreen of op het stuur.
Het volledig digitale instrumentarium, waarmee Audi binnen de Volkswagen Groep enkele jaren geleden de eerste was, zie je tegenwoordig ook bij de andere merken van de familie terug. Je kunt daarmee onder meer de wegenkaart van de navigatie in de volle breedte presenten.
De Audi A4 Avant staat met de geteste 2,0 liter motor – die overigens heel verwarrend 40 TFSI wordt genoemd – in de prijslijst vanaf € 48.460. Dan krijg je het eenvoudigste Pro Line-uitrustingsniveau. Getest is het uitrustingsniveau Launch Edition Sport en daarmee kost dezelfde auto € 51.690. In dit geval kwamen daar nog een paar opties bij: elektrisch bedienbaar panorama-dak (€ 2073), Phone Box (draadloos je smartphone opladen, € 632), kunstleren afwerking van de middenconsole en armsteunen (€ 407), elektrisch verstelbare lendensteunen voor (€ 393), leren, afgevlakt (want sportief) multifunctioneel stuur (€ 162), alcantara bekleding (€ 701), assistentiepakket City (€ 1385), assistentiepakket Tour (€ 863), comfortsleutel (€ 826), matrix led-koplampen (€ 840), led-sfeerverlichting (€ 140) en lichtmetalen wielen 19 inch ‘Turbine’ (€ 2344, inclusief de extra bpm). Alles bij elkaar brengt dit de totaalprijs van de geteste auto op € 62.456.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMijn Allessie
Vroeger was het automerk Simca stoer, nu is het sentiment
De liefde voor Simca’s heeft ervoor gezorgd dat Ruud Bubbert (55) en Marc van den Belt (56) pakweg 35 jaar terug dikke vrienden werden. Inmiddels zijn ze vele modellen verder en is het autovirus heviger dan ooit, mede dankzij hun 1100 TI en 1000 Rallye 2. -
Autotest
Test Mazda CX-30: rijdt messcherp, nu de motor nog
Compacte SUV’s zijn enorm populair en dus waagt ook Mazda zich eraan, met de nieuwe CX-30. Hij is gebaseerd op de hatchback Mazda 3. -
Mercedes maakt de GLB elektrisch: dit is de EQB
Mercedes-Benz brengt eind dit jaar een volledig elektrische versie van zijn compacte SUV GLB naar Nederland. Hij heet EQB en werd dit weekend onthuld op de autoshow van Shanghai. -
AUTOTEST
Test Mercedes-Benz A200 Limousine: volwassen mini-Mercedes
In tegenstelling tot Amerikanen en Aziaten zijn Europeanen niet zo gecharmeerd van sedans: traditionele, vierdeurs automodellen met aparte kofferbak. Toch waagt Mercedes de gok, met de A-Klasse Limousine. -
AUTOTEST
Test Jeep Renegade: echte Jeep voor een scherpe prijs
Een kleine Jeep die zijn techniek deelt met een Fiat en een driecilindertje onder de motorkap heeft: zo goedkoop kan het tegenwoordig zijn om een echte Jeep te rijden.
-
Autotest
Test Peugeot 508 SW: verblind door de schoonheid
De Peugeot 508 hatchback is met zijn sierlijke design een ware blikvanger, maar interieurruimte is niet zijn sterkste punt. Brengt de stationwagon daar verandering in? -
PREMIUM
Inzittenden van gecrashte Lamborghini nog steeds niet gevonden: ‘Hij kan z’n leven lang gaan betalen’
De inzittenden van de Lamborghini die woensdagavond crashte op de N3 in Dordrecht zijn nog niet gevonden. Na de crash gingen zij er te voet vandoor en ondanks de inzet van een politieheli werden ze niet gepakt. -
AUTOTEST
Test Hyundai Santa Fe: vlaggenschip met reusachtige ruimte
De grootste SUV van Hyundai heet van oudsher Santa Fe. Met de nieuwe generatie is het vlaggenschip weer helemaal bij de tijd.