Test BMW X3: Duur en nog niet perfect
AutotestBMW X3 xDrive 20d (190 pk), prijs vanaf €68.995
De nieuwe BMW X3 moet zich staande houden tussen sterke concurrenten als de Audi Q5, Mercedes GLC, Volvo XC60 en Jaguar F-Pace. Lukt hem dat?
Het valt niet mee om de compleet nieuwe X3 van andere BMW's uit de X-familie te onderscheiden. Maar karakter heeft hij wel. Bijvoorbeeld met zijn hightech innovaties. Zoals de radiografische sleutel met beeldscherm om allerlei functies te bedienen en informatie over de auto te zien. Of de bediening van het infotainment met handgebaren: draai met je vinger rond in de lucht en het geluid van de radio gaat harder of zachter.
Na al dit vernuft is de teleurstelling des te groter als je rijstrookbewaking inschakelt. Die moet ervoor zorgen dat er automatisch wordt teruggestuurd als je onbedoeld een lijn op het wegdek overschrijdt. Maar in de praktijk ziet de auto die lijn soms niet. Bovendien gaat het terugsturen te abrupt, waardoor het systeem vervolgens ook weer abrupt vanaf de andere lijn moet terugsturen. Bij andere merken werkt dit echt beter.
De derde generatie van de X3 verstouwt 50 liter meer bagage. De zitruimte is riant, alleen de voetenruimte achterin is beperkt. In de standaarduitrusting vallen op de grootlicht-assistent (voorkomt verblinding van tegenliggers), internet inclusief real time verkeersinformatie, een noodoproepsysteem en een wifi-hotspot. Aardig is ook dat BMW 3 jaar garantie biedt, terwijl premium merken zich lange tijd slechts tot de wettelijke verplichte twee jaar beperkten. Zo kun je zelfs op jonge BMW X3 occasions nog van een staartje garantie genieten.
De viercilinder 2,0 liter dieselmotor met twee turbo's levert 190 pk. Dat leidt tot een vlotte acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u in 8,0 seconden. Tijdens deze test lag het verbruik rond de 1 op 12,5. Bij de vorige generatie had BMW al afgerekend met de stugge vering die de X3 bij zijn debuut nog kenmerkte. Het comfort is in orde, alleen doen de (optionele) 20 inch wielen er een beetje afbreuk aan. De besturing van de X3 is zo mogelijk nog scherper geworden en de koersvastheid - inclusief vierwielaandrijving - behoort nog steeds tot de top in deze klasse.
PLUS
Goede zitruimte. Scherp weggedrag. Fijne aandrijflijn. Innovaties.
MIN
Hoge prijs. Gebrekkige rijstrookbewaking. Beperkte voetenruimte achter.
EINDCIJFER
7,6
CONCLUSIE
De X3 is nog altijd een van de fijnste SUV's om mee te rijden. Maar daar vraagt BMW dan ook wel een erg hoge prijs voor.
EXTRA TESTNOTITIES
- Door het relatief hoge dak (in vergelijking met de concurrentie) is er veel hoofdruimte én heb je goed zicht door grote, hoge ramen rondom.
- Geen ander merk biedt zoveel keus in de bediening van het infotainment als BMW. Aanraakscherm, of toch liever de centrale knop i-Drive, of toch maar gesproken commando’s? Het kan allemaal. Tot en met handgebaren voor sommige functies (navigatie, telefoon, audiovolume) aan toe.
- Weinig merken hebben zo’n goed head-up display als BMW. Het is kleurrijk, zeer informatief en bijzonder duidelijk dankzij de hoge resolutie.
- Echt goedkoop is zo’n BMW niet. Alleen de metaal-lak kost al € 1.295. De testauto heeft bovendien een flink aantal opties, zoals het High Executive pakket (€4.995), Audio Media Pack (€ 795),
Parking Pack (€ 795), Safety Pack (€ 1.295) en het BMW Personal CoPilot Pack (€3.494). Maar ook voor de bediening aan het stuur van de automaat (€160), Performance Control (€160) en de variabele sportbesturing (€267) moet worden bijbetaald. En dan hebben we het nog niet over de Dynamic Damper Control (€1.058), de 20 inch wielen (€1.538), wegklapbare trekhaak (€1.175), displaysleutel (€ 267), BMW Individual Exterieur Line (€438), verwarmde stoelen voor en achter (€394), panoramadak (€1.602), elektrisch verstelbare voorstoelen (€1.175), elektrisch verstelbare bankleuning (€160), sportstoelen (€587) en de elektrisch verstelbare lendensteun daarin (€267). Zijn weer dan? Nee, nog steeds niet. Want we tellen ook nog de adaptieve LED-koplampen (€363), gebarenbediening van het infotainment (€254), het multifunctionele instrumentenpaneel (€416), head-up display (€1.047), Harman Kardon surroundsysteem (€748), Luxury Line aankleding van het interieur (€1.295) en de antracietkleurige hemelbekleding (€257). En zo komen we alles bij elkaar voor de geteste auto op een prijs van – schrik niet - €97.016.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda. -
1
Zo zet je gezichtsherkenning en vingerafdrukscanner van je telefoon snel uit
Je smartphone ontgrendelen met je gezicht of vingerafdruk klinkt veilig, maar in geval van nood kan het juist een beveiligingsrisico zijn. Iemand kan onder dwang je gezicht scannen of onopgemerkt je vingerafdruk bemachtigen. Gelukkig kun je dit voorkomen. -
Dragen van helm op motor en scooter niet populair: aantal boetes neemt flink toe
Rijden zonder helm kan tot een fikse boete leiden, dat geldt voor zowel bestuurders van motoren, brommers, scooters maar ook personen die een speed-pedelec gebruiken. Vorig jaar werden er bijna 17.000 boetes voor uitgeschreven, 6 procent meer dan twee jaar geleden. Vooral in Den Haag nam het aantal prenten flink toe tot een aantal van 1093. -
Dit is de duurste auto aller tijden
Een Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé uit 1955 is eerder deze maand geveild voor een recordbedrag van 135 miljoen euro. Dat heeft topman Ola Källenius van de Duitse autofabrikant bevestigd. Dat maakt het verreweg de duurste auto ooit. -
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het zelfs om 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zo hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro per liter, minimaal 40 cent minder dan in Nederland. Loont het om daarom naar Duitsland te rijden voor een tankbeurt?
-
PREMIUM
Terwijl auto’s gewoon voortrazen, wordt een nieuwe snelweg over het Terbregseplein getrokken
Rij over het Terbregseplein in Rotterdam en het kan je onmogelijk ontgaan: de verlengde A16 komt eraan. Terwijl auto’s gewoon voortrazen, wordt de nieuwe snelweg er in delen gebouwd en langzaam over het verkeersknooppunt heen getrokken. We namen een kijkje in deze bijzondere bouwput. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Kun je met een elektrische auto wegrijden terwijl de kabel verbonden is?’
‘Kan het gebeuren dat je met een elektrische auto per ongeluk wegrijdt, terwijl de laadkabel nog bevestigd is?’, vraagt lezer Rupert van Woerkom in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
MG B-rijder Hendrik (51) taxeert ook auto’s: ‘Elke kerel wordt weer een jongen als-ie over zijn auto praat’
Écht verliefd zijn op je auto. Kan dat? De mensen in deze rubriek zullen volmondig ‘ja’ zeggen. Zij houden van hun auto. Auto taxateur Hendrik van de Wiel (51) wilde per se de sportieve uitvoering van de MG B zodat hij er zo nu en dan races mee kan rijden. ,,Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je met 100 kilometer door de bebouwde kom rijdt.’’