Test Mercedes-Benz A200 Limousine: volwassen mini-Mercedes
AUTOTESTIn tegenstelling tot Amerikanen en Aziaten zijn Europeanen niet zo gecharmeerd van sedans: traditionele, vierdeurs automodellen met aparte kofferbak. Toch waagt Mercedes de gok, met de A-Klasse Limousine.
Delen per e-mail
Mercedes-Benz A200 Limousine (163 pk/120kW), vanaf € 36.075
Al is de animo voor sedans in de goedkopere prijsklassen niet groot, compactere auto’s zijn wel degelijk een trend. Wat dat betreft komt deze mini-Mercedes als geroepen. Met prijzen vanaf 33.665 euro is de A-Klasse Limousine best goedkoop, omdat hij de volwaardige uitstraling heeft van een Mercedes sedan. De uitrusting blijkt vanaf de basis bijna compleet, maar het is onverteerbaar dat een merk dat zich ‘premium’ noemt voor digitale radio 242 euro vraagt en ook voor dodehoekbewaking nog eens 545 euro extra rekent.
In het interieur valt het extreem brede, bovenop het dashboard geplaatste beeldscherm op. Dat ziet er fantastisch uit. Natuurlijk is deze Mercedes in grote lijnen de ‘gewone’ A-Klasse. Maar deze versie blijkt extreem goed gestroomlijnd en claimt zelfs een record te vestigen met haar lage luchtweerstand. Er is op de achterbank net genoeg beenruimte, maar de hoofdruimte houdt daar niet over. De kofferbak (420 liter) biedt meer inhoud dan de meeste hatchbacks in deze klasse. Meer ook dan de gewone A-Klasse hatchback, die 50 liter minder inhoud heeft.
De 1,3 liter viercilinder motor (testverbruik 1 op 15,9) houdt het benzineverbruik binnen de perken en presteert goed. Datzelfde geldt voor de zeventraps automaat en niet in de laatste plaats voor de besturing en wegligging. Van slechtere kwaliteit is de rijstrookbewaking. Zodra je onbedoeld een lijn op het wegdek overschrijdt, trapt die aan één kant van de auto hard op de rem en laat een luid, schrapend geluid horen. Daarvan schrikken de inzittenden en dat is helemaal niet veilig. Verder kun je maar beter niet kiezen voor het verlaagde sportonderstel. Dat brengt een extra lage voorspoiler met zich mee en die schraapt bij de minste of geringste verkeersdrempel over de weg.
Plus
+ Meer bagageruimte dan de hatchback.
+ Prima motor en automaat.
+ Voorbeeldig weggedrag.
Min
- Manco’s in uitrusting.
- Te lage voorspoiler bij sportonderstel.
- Paniek zaaiende rijstrookbewaking.
Eindcijfer
7,0
Conclusie
De deftige A-Klasse Limousine oogt net wat meer als een traditionele Mercedes dan de A-Klasse hatchback. De extra bagageruimte maakt hem ook handiger in het gebruik. Maar in de techniek heeft Mercedes hier en daar steken laten vallen.
Extra testnotities
Als je zoals Mercedes-Benz een wereldspeler bent, is het soms niet zo moeilijk om een gok te wagen. Immers, de Chinezen zijn gek op sedans en als je dan toch al een A-Klasse Limousine voor China maakt, is het een kleine stap om die vervolgens ook in Europa uit te brengen.
Helaas gedraagt de spraakbediening van het ogenschijnlijk zeer geavanceerde MBUX-infotainment zich soms irritant. ‘Wat kan ik voor u doen’ klinkt het dan, omdat het systeem denkt dat je iets vraagt, terwijl dat helemaal niet het geval is. Sterker nog, als je wat terugzegt, begrijpt het systeem soms toch niet wat je bedoelt.
Op de achterbank heb je in deze sedan meer zitruimte dan in de Mercedes CLA. Maar een flinke tunnel in de vloer beperkt de voetenruimte en maakt de achterbank eerder twee- dan driepersoons.
De sedans in deze klasse beginnen een trend te vormen. Ook Audi heeft een soortgelijke sedan in de aanbieding, gebaseerd op de A3. En Toyota heeft er sinds kort ook één van hetzelfde formaat: de Corolla sedan.
Eigenlijk was de CLA ook al een sedan-achtige Mercedes. Maar die moet meer de sexy coupé uitstralen en Mercedes heeft ook besloten hem voortaan wat hoger te positioneren in het modelaanbod.
De A-Klasse Limousine is als A200 (laat je niet verwarren door de typenaam) met de geteste 1,3 liter viercilinder motor en handbak te koop vanaf € 36.075. Met automaat begint de prijs bij € 38.253. Getest is deze aandrijflijn, maar dan in de uitvoering Business Solution en die staat vanaf € 37.966 in de prijslijst. Tot de uitrusting behoren dan niet alleen de zeventraps automaat, maar ook cruisecontrol, led-koplampen, privacy-glas, achteruitrijcamera, diverse pakketten, AMG-line sportieve designaccenten én 18 inch wielen. Extra’s op de testauto zijn verder het panorama-schuifdak (€ 1126) en het Night-pakket (donkere en zwarte designaccenten, € 472). Alles bij elkaar brengt dit de prijs van de geteste auto op € 39.564.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Autorijles mag weer en praktijkexamen doen ook
Rijscholen mogen vanaf woensdag 3 maart weer autorijles geven. Vanaf die datum mag het CBR ook weer praktijkexamens afnemen. Alleen voor theorie-examens is nog geen oplossing. -
AUTOTEST
Test Jeep Renegade: echte Jeep voor een scherpe prijs
Een kleine Jeep die zijn techniek deelt met een Fiat en een driecilindertje onder de motorkap heeft: zo goedkoop kan het tegenwoordig zijn om een echte Jeep te rijden. -
Autotest
Test Mazda CX-30: rijdt messcherp, nu de motor nog
Compacte SUV’s zijn enorm populair en dus waagt ook Mazda zich eraan, met de nieuwe CX-30. Hij is gebaseerd op de hatchback Mazda 3. -
Autotest
Autotest BMW 530e: groter bereik met nieuwe batterijen
Nieuwe batterijen maken van de BMW 5 Serie stekker-hybride een nóg aantrekkelijker alternatief voor diesel. Hij komt er immers 30 procent verder mee op stroom. -
Autotest
Test Peugeot 508 SW: verblind door de schoonheid
De Peugeot 508 hatchback is met zijn sierlijke design een ware blikvanger, maar interieurruimte is niet zijn sterkste punt. Brengt de stationwagon daar verandering in?
-
Amerikaanse autohandelaren ‘dumpen’ schadeauto's steeds vaker in Europa
Er worden steeds meer gebruikte auto's vanuit de Verenigde Staten naar Europa gehaald. En met veel van die auto's is iets mis, zo blijkt. -
Nieuwe Porsche 911 GT3 verlegt de grenzen
De Porsche 911 is nu ook als extra krachtige GT3 verkrijgbaar. Die perst 510 pk uit zijn 4.0 zescilinder boxermotor en mag zich daarmee (tot de komst van de GT3 RS en GT2) het sportiefste lid van de 911-familie noemen. -
PREMIUM
Garage wil klant laten gijzelen die dure auto meenam en er nu heel Europa mee doorrijdt
Hengeloër Mark de J. (39) moet worden opgespoord en gegijzeld in het huis van bewaring tot hij de Lexus waarin hij sinds vorig jaar augustus rondrijdt, heeft teruggegeven aan Peterman Exclusief in Enschede. Dat is de eis die het garagebedrijf deze week neerlegde in een kort geding.