Test Seat Tarraco: ideale reisauto met een stekker
AUTOTESTDe Tarraco bestaat al een paar jaar, maar is toch de wat minder bekende Seat. Als plug-inhybride blijkt hij een aantrekkelijk alternatief voor diesels of volledig elektrische SUV’s.
Seat Tarraco 1.4 e-Hybrid PHEV (245 pk/180 kW), vanaf € 43.990
De Tarraco is Seats grootste model. Hij is er zelfs als zevenzitter, maar door de extra techniek die een plug-inhybride vereist, moet de PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) het zonder die twee extra zitplaatsen doen. Voor het milieu moet je soms offers brengen en feit is dat deze Seat extra zuinig en schoon is. Dat is zeker het geval als je hem regelmatig oplaadt en er niet vaak heel lange afstanden mee rijdt.
De hybride-aandrijflijn maakt hem onmiskenbaar zuinig, maar het is wel jammer dat in de praktijk de stroom al na een kilometer of 40 op is. Met zijn 245 pk (180 kW) biedt de aandrijflijn meer dan voldoende vermogen om de SUV snel en krachtig te laten rijden. Het mooie is dat tegelijkertijd een verbruik van 1 op 19 in de praktijk gemakkelijk haalbaar is. Daarnaast kom je met deze stekker-Tarraco in de praktijk tot 650 kilometer ver; met een elektrische SUV is dat een hele uitdaging.
De auto blijkt meestal prettig stil, zeker op de snelweg. Alleen bij lagere snelheden kiest de aandrijflijn soms voor lage toerentallen, ongetwijfeld vanwege een lager verbruik, en dan laat de benzinemotor duidelijk van zich horen.
Je zit heerlijk in deze Seat, zowel voor- als achterin. Alleen hindert een flinke tunnel in de vloer de voetenruimte voor een eventuele derde passagier op de achterbank. De bagageruimte is lekker groot en vanuit de zijwanden kun je met hendels de bank op afstand omklappen.
Het instrumentarium en het centrale beeldscherm zijn grafisch fraai. Maar de bediening van het infotainment zou soms wel wat logischer en sneller mogen gaan.
De Tarraco stuurt verder goed en ligt stevig op de weg. Alles bij elkaar is dit een heerlijk reisauto.
Plus
+ Comfortabele zit.
+ Prettige vering.
+ Veel ruimte.
+ Bescheiden verbruik.
Min
- Vloertunnel bij achterbank.
- Infotainment kan beter.
- Niet als zevenzitter.
Eindcijfer
8,8
Conclusie
De Seat Tarraco PHEV is een zeer ruime en bijzonder comfortabele reisauto voor het hele gezin. Het oplaadbare batterijenpakket maakt hem zuiniger en schoner dan de benzineversies.
Extra testnotities
Deze Tarraco kan een geremde aanhanger tot 1800 kg trekken: ideaal voor caravanliefhebbers!
Het gewicht van de Tarraco valt erg mee: 1768 kg. Dat merk je goed in zijn weggedrag.
Standaard is een zestraps DSG-automaat. De grote bedieningshendel daarvan doet wel wat gedateerd aan.
De bagageruimte biedt 610 liter tot (bij het omklappen van de bank) 1770 liter inhoud. Daar kunnen heel wat koffers en tassen in.
Seat geeft vier jaar garantie op deze auto. Op een nieuw exemplaar heb je daardoor lang extra zekerheid. En zelfs jong gebruikte Seat Tarraco occasions hebben dus vaak nog wat garantie: hulde!
Mooi meegenomen: met een plug-inhybride bespaar je de helft op de wegenbelasting.
De Seat Tarraco is als PHEV te koop vanaf € 43.990. Getest is de extra sportieve FR met Business Intense-uitrusting, die € 45.7540 kost. Qua uitrusting laat die erg weinig te wensen over. Toch heeft de geteste auto nog enkele opties, waaronder een elektrisch bediende trekhaak (€ 950), verwarmbare voorstoelen (€ 400), Keyless Entry en Go inclusief elektrische achterklep met voetsensor (€ 735), een panoramisch schuif/ kanteldak (€ 1160), 20 inch lichtmetalen wielen (€ 940), en een scheidingsnet in de bagageruimte (€ 180).
Bekijk hier de prijzen & specificaties van alle Seat Tarraco-uitvoeringen, verzameld door AutoWeek.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
AUTOTEST
Test Seat Leon: pittig karakter, redelijke prijs
Dit is het jaar van de nieuwe VW Golf, Skoda Octavia, Audi A3 én Seat Leon. Ze hebben allemaal dezelfde basis, dankzij moeder Volkswagen. De Leon blijkt een van de aantrekkelijkste varianten. -
Autotest
Test Seat Tarraco: stoere SUV met MPV-trekjes
Ruimte, comfort en handige oplossingen: al het goede van de MPV’s van eind vorige eeuw zijn terug te vinden in de Seat Tarraco. Toch is dit een SUV. -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
VRAAG & ANTWOORD
‘Wij hebben een groot gezin, wat is de beste ruime zevenzitter?’
‘Ons gezin bestaat uit twee volwassenen en vier kinderen van 12, 10, 5 en 3 jaar. We hebben nu een Renault Grand Scénic, maar de twee oudsten passen daar niet meer fatsoenlijk in. Is er een betaalbaar alternatief?’, vraagt lezer Jeroen Volker. ‘We stuiten in onze zoektocht alleen op een VW Caddy Maxi, tweedehands (bouwjaar 2018) met 26.000 kilometer op de teller.’
-
PREMIUMEnergie
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
-
-
AUTOTEST
Test Seat Ateca: allemansvriend is opvallend prettig in het gebruik
De Seat Ateca is een van de vele cross-overs uit het gamma van de Volkswagen-groep. Hij is een echte allemansvriend die zich onderscheidt door zijn relatief lage prijs. -
AUTOTEST
Test Cupra Formentor e-Hybrid: pittige nieuwkomer smaakt naar meer
Wat ooit het sportieve label van Seat was, is nu een zelfstandig automerk. In de communicatie van Cupra vliegen de hippe marketingtermen je om de oren, maar de Formentor e-Hybrid biedt meer dan alleen scherpe lijnen.