Test Toyota Camry: hybride maakt het verschil
AutotestDe Toyota Camry was 15 jaar geleden plots van de Europese markt verdwenen. Maar nu is hij terug, als opvolger van de Avensis.
Delen per e-mail
Toyota Camry 2.5 Hybrid (218 pk/160 kW), vanaf €39.99
Hij krijgt het niet gemakkelijk in Nederland, want het segment van de middenklassers heeft de afgelopen jaren veel marktaandeel moeten inleveren. Nederlanders kiezen tegenwoordig voor compactere auto’s.
Daarbij maakt de nieuwe Camry het zichzelf extra lastig als vierdeurs sedan. Een stationwagon komt er niet, een zuinige diesel evenmin. Maar daar stelt Toyota een sterke troef tegenover: een zuinige hybride-aandrijflijn. Geheel in de traditie van Toyota zonder gedoe met een stekker.
Het relatief zuinige en schone karakter wordt in Nederland dan weer beloond met lagere (BPM-) belasting. Het verklaart waarom de Camry redelijk geprijsd is, zeker gezien zijn rijke standaarduitrusting.
Ook in deze Toyota zet de 2,5 liter viercilinder benzinemotor(testverbruik 1 op 16) weer een keel op als je eens stevig het gaspedaal indrukt. Laat de benzinemotor daarom liever weinig toeren maken en profiteer zo veel mogelijk van de elektromotor. De Camry rijdt snel en soepel met deze aandrijflijn en een bonus is de standaard automaat. Het flinke formaat zit zijn weggedrag niet in de weg: de Toyota rijdt opvallend stabiel over het asfalt.
Het flinke formaat leidt ook tot veel binnenruimte. Op de achterbank vinden volwassenen een ruime plek en ook de kofferbak is met 524 literinhoud lekker groot. Aan de kwaliteitsbeleving valt nog wel wat te verbeteren. De leren bekleding oogt te goedkoop en het centrale beeldscherm is relatief klein. Apple CarPlay en Android Auto zijn niet verkrijgbaar. Verder is er slecht nieuws voorfietsen caravanliefhebbers: een trekhaak levert Toyota (voorlopig) niet.
Plus
+ Zuinige benzinehybride zonder stekker.
+ Veel ruimte.
+ Besturing en wegligging zijn top.
Min
- Tekortkomingen infotainment.
- Motorgeluid bij hogere toeren.
- Geen trekhaak mogelijk.
Eindcijfer
7,9
Conclusie
De Toyota Camry onderscheidt zich met zijn stekkerloze hybride-aandrijving, scherpe prijs én ruimte. Hij rijdt uitstekend, maar het infotainment kan beter. En wie graag fietsen of een caravan wil meenemen, kan maar beter aan de Camry voorbij gaan.
Extra testnotities
Hoewel de Camry in Nederland enkele jaren van de markt was, bleef hij in tussentijd buiten Europa gewoon voortbestaan. Vooral in de VS was hij jarenlang een groot succes en zelfs de meest verkochte personenauto.
De Camry veert comfortabel genoeg, maar de ingenieurs lijken zich bij het onderstel toch vooral gericht te hebben op sportiviteit.
Deze Toyota is langer dan een VW Passat en zelfs bijna net zo groot als een BMW 5 Serie.
Onhandig: de draagarmen van het kofferdeksel kunnen de bagage raken.
De kwaliteit van de Camry is meermaals bewezen in Amerikaanse betrouwbaarheidsstatistieken en in onderzoeken naar de tevredenheid onder autokopers. Hij komt daar regelmatig als winnaar uit de bus.
De Camry wordt in Nederland slechts in één motorversie geleverd, de hier geteste hybride vanaf € 39.995. De basisuitrusting is al royaal, met onder meer led-koplampen, privacy-glas, in hoogte verstelbare voorstoelen, radiografische contactsleutel, vijf airbags, parkeersensoren voor en achter, regensensor, 7 inch centraal beeldscherm, achteruitrijcamera en 17 inch lichtmetalen wielen. Ook de veiligheidsuitrusting is veelomvattend: grootlicht-assistent, rijstrookbewaking, verkeersbordherkenning en adaptieve cruise-control: het zit er allemaal op. Getest is de extra rijk uitgeruste Business Intro van € 43.095. Die heeft tevens 18 inch lichtmetalen wielen, dodehoekbewaking met rijstrookwissel-assistent en een volledig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Rij-impressie
Toyota Camry: terug van nooit weggeweest
De Toyota Camry is al 37 jaar onder ons. De Japanners hebben er meer dan 19 miljoen van verkocht, vooral in de Verenigde Staten. In Europa is de auto de afgelopen 15 jaar niet te koop geweest, maar nu komt hij terug. -
Automobilist gepakt die 87 kilometer te hard over A12 scheurt: ‘Was toch rustig op de weg’
Politie Zoetermeer heeft vanochtend vroeg een automobilist in de kraag gevat die als een raket over de A12 richting Gouda scheurde. De bestuurder is opgepakt, zijn rijbewijs werd ingenomen. -
VRAAG & ANTWOORD
Deze auto’s hebben dubbele zonnekleppen: ‘Geniaal en lekker eigenwijs’
,,Een lezer vroeg laatst of er ook dubbele zonnekleppen bestaan, zodat je zonlicht bij de voorruit én bij de zijruit kunt tegenhouden. Mijn Saab 9-5 heeft zo’n dubbele zonneklep. Geniaal en lekker eigenwijs”, schrijft lezer Ronald van Luijk. -
Dit zijn de meest verkochte auto's ter wereld
Toyota heeft de meest verkochte auto ter wereld in huis met de Corolla. SUV's en terreinwagens zijn de grote winnaars en grote verliezer is de Ford Focus - ondanks de komst van een nieuw model. -
VIDEO / LEZERSTEST
Lezers Marleen en René reden 6 maanden (en voor het eerst) elektrisch: ‘Retourtje Plopsaland werd uitdaging’
Zes maanden lang reden ze - voor het eerst in hun leven - in een elektrische Hyundai, als gasttesters van onze autoredactie. Na een ongekend uitgebreide praktijktest vellen ze nu hun eindoordeel: lezers Marleen van Luik over ‘haar’ Ioniq Electric en René Groeneveld over ‘zijn’ elektrische Kona.
-
PREMIUMVIDEO
Auto van karpervisser Bas (28) verwoest: ‘Mensen willen niet dat je in hun water vist’
De auto van karpervisser Bas Baks (28) brandde dinsdagavond uit op een erf in Olst, waar bij het lijkt te gaan om brandstichting. Baks zoekt de dader in de viswereld. ,,Er is zoveel haat op elkaar.” -
‘De beste auto van het jaar is tevens de goedkoopste’
De Britse consumentenorganisatie WhatCar heeft de nieuwe Dacia Sandero uitgeroepen tot ‘Auto van het jaar’. Tevens noemde het blad nog een aantal andere topmodellen in verschillende autocategorieën. -
De ‘taxi’ van het slagveld is straks niet meer te raken met een raket
De meer dan 120 pantserinfanterievoertuigen van de landmacht zijn vanaf 2026 niet meer uit te schakelen met anti-tankraketten. De bewapende ‘taxi’s’ van het slagveld krijgen een speciaal raketschild dat de inkomende projectielen voortijdig laat ontploffen.