Toch verbrandingsmotoren na 2035: ‘EU akkoord met e-fuels’
De kogel leek al door de kerk: na 2035 mochten er geen nieuwe auto's met verbrandingsmotor verkocht worden. Maar Duitsland lag dwars en krijgt nu zijn zin. De EU maakt een uitzondering voor auto's die uitsluitend op e-fuels kunnen rijden.
De EU-commissie wil een uitzondering maken voor auto’s die uitsluitend op synthetische brandstoffen kunnen rijden en dus niet op benzine of diesel. Dat blijkt uit een reglementair voorstel dat ter beschikking stond van persbureau Reuters. Het voorstel is ingediend bij het ministerie van Transport.
Voorwaarde moet zijn dat de nieuwe voertuigcategorie technisch gezien alleen kan rijden op synthetische brandstoffen die met behulp van elektriciteit worden opgewekt. Volgens het ontwerp moeten deze auto’s kunnen herkennen wanneer conventionele benzine of diesel is getankt en vervolgens automatisch uitschakelen.
e-fuels zijn duur en inefficiënt
Het grote nadeel van deze synthetische brandstoffen is dat ze nu nog maar mondjesmaat geproduceerd worden. Ook worden ze met een literprijs van zo'n vier euro per liter gezien als duur en zijn ze inefficiënt. Met dezelfde energie die nodig is om de e-fuel te maken waar een auto 100 kilometer op kan rijden, kan een batterij-elektrische auto ongeveer 700 kilometer rijden.
De EU wil ze daarom het liefst in de eerste plaats inzetten voor scheepvaart- of luchtverkeer dat niet rechtstreeks met elektriciteit kan worden aangedreven. Maar volgens een vandaag gepresenteerde studie van het Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIC) is zelfs het verwachte productievolume in 2035 niet voldoende om alleen op deze gebieden aan de vraag te voldoen. Er zou dan dus feitelijk niets over zijn voor gebruik in auto's, zelfs als alle productiefaciliteiten maximaal worden benut.
Veel groene stroom nodig voor de productie van e-fuels
Synthetische brandstoffen zijn gebaseerd op waterstof (H2). Om het te maken wordt water (H2O) door elektrolyse gesplitst in zuurstof (O) en waterstof. Vervolgens wordt CO2 uit de atmosfeer toegevoegd, die later weer wordt verbrand. Voor dit complexe productieproces is veel elektriciteit nodig, die afkomstig moet zijn van een hernieuwbare energiebron zoals wind of zon, anders is het niet groen.
Hoewel het doorgaans welingelichte persbureau Reuters het voorstel zegt te hebben ingezien, is er nog geen absolute zekerheid. De Duitse minister van Transport, Volker Wissing, was gisteren namelijk nog in gesprek met de Europese Commissie en hij kon toen nog niet zeggen wanneer er een akkoord wordt bereikt over het doorvoeren van het voorstel.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit is de maximale snelheid voor je camper in Europa
-
PREMIUM
Hoeveel zoet eet jij? Een week geen toegevoegde suiker kan wel 99 suikerklontjes schelen
In koekjes, chocolade en frisdrank, maar ook in pastasaus: toegevoegde suiker zit in meer producten dan je zou verwachten. Zo eten we onbewust (veel) meer suiker dan we zelf inschatten. Met de Nationale Suiker Challenge (5 t/m 11 juni) daagt het Diabetes Fonds alle Nederlanders uit om een week lang geen toegevoegde suikers te eten. Hoe pak je dat aan, en hoe houd je dat als echte zoetekauw vol? -
PREMIUM
'Hoewel ik duizend keer mijn excuses heb gemaakt voor mijn slippertje, blijft mijn vrouw boos’
Vreemdgaan gebeurt overal. Maar sommigen komen sneller in de verleiding dan anderen. Als artiest heb je het vaker voor het uitkiezen. Maar ook en vooral juist dan geldt: bezint eer ge begint, zegt Debby Gerritsen deze week tegen Teun. -
Met deze truc wil Duitsland na 2035 alsnog auto's met verbrandingsmotor verkopen
Vanaf 2035 mogen in de EU alleen nog auto’s worden verkocht die tijdens het rijden geen broeikasgassen meer uitstoten. Volker Wissing, de Duitse minister van Verkeer, dreigt nu met een veto als dit ook voor zogeheten e-fuels geldt. -
Duitsland gooit zich plotseling voor Europees verbod op benzineauto
De Duitsers dreigen het Europese verbod op de verkoop van benzineauto’s vanaf 2035 te torpederen. Volgens de Duitse minister van financiën Christian Lindner is de technologie achter de verbrandingsmotor onmisbaar voor ‘exportland Duitsland’.
-
PREMIUMautotest
Test Audi Q8 e-tron: de pionier verliest zijn voorsprong
-
-
-
Vieze lucht in je auto? Dit is vaak de oorzaak
Een muffe lucht of de geur van rotte eieren in je auto is geen pretje. Toch komt het relatief vaak voor, zeker bij zomerse temperaturen. Met deze tips zorg je letterlijk voor frisse lucht aan boord. -
Dit betaal je aan tol voor een autovakantie naar Kroatië
Als je op vakantie gaat naar het zuiden, moet je rekening houden met tolwegen en -tunnels. De prijzen zijn de laatste jaren gestegen, maar hoe duur is het eigenlijk om bijvoorbeeld naar Kroatië te rijden?