Acht laserscanners, zes radars, stereocamera's en een GPS-systeem meten waar de auto is en hoe de omgeving eruitziet.
Volledig scherm
Acht laserscanners, zes radars, stereocamera's en een GPS-systeem meten waar de auto is en hoe de omgeving eruitziet. © TomTom

TomTom test zelfrijdende auto

videoKaartenmaker TomTom gaat testen met een zelfrijdende auto. Het Nederlandse bedrijf wil zijn technologie daarvoor uitproberen en verbeteren. De testauto, die in twee jaar is ontworpen en gebouwd, werd vandaag onthuld in de aanloop naar de autobeurs IAA in het Duitse Frankfurt. 

De auto heeft acht laserscanners, zes radars, stereocamera's en een GPS-systeem. Die meten precies waar de auto is en hoe de omgeving eruitziet. Die informatie wordt continu vergeleken met de high-definition kaarten van TomTom. Zo berekent de auto zelf hoe hij naar zijn bestemming moet rijden. ,,We kunnen onze kaarttechnologie nu continu testen op de weg en daarnaast inzicht verkrijgen in hoe deze onder verschillende omstandigheden presteert”, aldus TomTom. Op de autoshow maakte TomTom ook bekend dat het aantal gedeeltelijk zelfrijdende auto's met TomTom-kaarten is gestegen naar meer dan een miljoen.

  1. Slimme stuurwielen en stoelen: hoe de vernieuwde  Mercedes E-klasse steeds bijdehanter wordt

    Slimme stuurwie­len en stoelen: hoe de vernieuwde Mercedes E-klasse steeds bijdehan­ter wordt

    Terwijl BMW de vernieuwde 5-Serie en 6-Serie in het zonnetje zet, onthult concurrent Mercedes-Benz aangepaste versies van de E-klasse. De cabriolet en de coupé, volgens het merk ‘meest emotionele’ versies van het grote luxemodel, zijn opgefrist en voorzien van allerlei slimme voorzieningen. Kleine tegenvaller: je kunt deze zomer nog niet van het nieuws genieten, want de nieuwelingen komen pas in het najaar naar Nederland.