Toyota Yaris Cross overtuigt als compacte gezins-SUV
AutotestMet de Yaris Cross wil Toyota alle goede elementen van stadsauto Yaris incorporeren in een van de populairste automodellen van nu: de compacte SUV. Dat kan alleen maar goed gaan, zou je denken.
Toyota is weliswaar een van de laatsten die met een compacte SUV op de markt komt, maar dat wil niet zeggen dat de Japanners op dit gebied traag zijn. Toyota heeft namelijk al eerder enkele compacte SUV's op de markt gebracht. Zo was de Toyota RAV4 voordat ‘ie uit zijn voegen barstte een uiterst bescheiden terreinwagentje en in 2008 bracht het Japanse merk al de Toyota Urban Cruiser uit. Dat model bleek zijn tijd vooruit, want de markt was kennelijk nog niet klaar voor compacte SUV’s. Inmiddels is dat anders. De Nissan Juke was trendsetter en inmiddels zijn auto's als de Renault Captur, Opel Crossland X en Volkswagen T-Roc bijna niet meer weg te denken uit het straatbeeld.
RAV4
Toyota wil nu ook een deel van deze markt naar zich toetrekken en dat lijkt te gaan lukken. Zoals gezegd heeft de nieuwe Yaris Cross veel gemeen met de gewone Yaris. De auto staat op hetzelfde onderstel en heeft dus ook dezelfde wielbasis. Wel groeide het model in alle richtingen. Zo is de auto 24 centimeter langer en twee centimeter breder. Ook heeft de Cross 2,5 centimeter meer bodemvrijheid en is ‘ie in totaal 6,5 centimeter hoger dan de Yaris. Het uiterlijk vertoont meer overeenkomsten met dat van zijn grote broer RAV4 dan met de Yaris en door de rechthoekige wielkasten ziet de Cross er duidelijk stoerder uit. Dankzij zijn gespierde profiel en zijn scherp gesneden front weet de auto ongetwijfeld kopers te trekken, ondanks het feit dat Toyota laatkomer is in dit segment.
Het donkere interieur is zakelijk maar chique en goed ingedeeld. Het dashboard wordt gedomineerd door een groot touchscreen waarmee je eenvoudig door alle menu's bladert. Eronder zien we een opbergvak waarin ook je smartphone wordt opgeladen. Het interieur is voorzien van tal van bergvakken en ook achterin is voldoende hoofd- en beenruimte beschikbaat, waarmee de Yaris Cross - in tegenstelling tot zijn kleinere broertje - een min of meer volwaardige gezinsauto is. De achterbank is in drie delen opklapbaar (40/20/40) en de kofferbak heeft een inhoud van 397 liter. Het lichte afdekscherm van de bagageruimte is gemakkelijk op te vouwen, waardoor je nooit met een zwaar rolscherm hoeft te zeulen als je grotere spullen wilt vervoeren.
Door de dubbele laadvloer is het ook mogelijk om met neergeklapte achterbank twee fietsen achterin te vervoeren, waardoor in theorie een fietsdrager niet nodig is. Een caravan trekken wordt lastig met een maximum trekgewicht van 750 kilo. De benzineversie zonder hybride mag 1350 kilo trekken. Met een kogeldruk van 75 kilo kan er een fietsdrager worden gemonteerd die gemakkelijk twee elektrische fietsen kan dragen.
De Yaris Cross krijgt hetzelfde hybride systeem als de Yaris. Dat betekent 116 pk (85 kW) vermogen uit een 1,5-liter benzinemotor en een elektromotor. Het vermogen wordt via een CVT-automaat naar de wielen overgebracht. Een van de positieve punten van dit model is dat de automaat - die bekendstaat om het langdurig vasthouden van hoge toerentallen - zich hier veel meer op de vlakte houdt. Een negatief punt is dat de Yaris Cross geen krachtpatser is met zijn sprint van 0-100 km/u in 11,2 seconden. Ook roffelt de driecilinder nadrukkelijker dan de viercilinder varianten die Toyota voorheen gebruikte.
Net als de nieuwe Yaris heeft ook de Yaris Cross een voortreffelijke wegligging. De auto is wendbaar, voelt zeer veilig aan in de bochten en maakt een voor dit segment levendige en dynamisch indruk. Zolang niet het uiterste van de motor wordt gevraagd, houdt ‘ie zich mooi gedeisd en het roffelende geluid is zelden tot nooit irritant. Ook is deze Toyota zuinig: je rijdt er gemakkelijk 1 op 20 mee. En binnen de bebouwde kom is het niet moeilijk om een flink stuk volledig elektrisch af te leggen. Daarmee heeft de auto eigenlijk alles in zich om de kwaliteiten van de standaard Yaris letterlijk en figuurlijk naar een iets hoger niveau te tillen. De Yaris Cross is weliswaar laat, maar zeker op tijd genoeg om een flink deel van deze voor autofabrikanten interessante markt naar zich toe te trekken.
De Toyota Yaris Cross is te koop met alleen een 1.5 benzinemotor (125 pk/92 kW) vanaf € 24.395. De hybride variant staat vanaf € 26.495 in de prijslijsten. Een video van de test met de Yaris Cross zie je hier bij Autoweek. Alle specificaties en prijzen van de Yaris Cross vind je hier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Rij-impressie
Nieuwe Toyota Yaris ontstijgt zijn klasse, maar wil de koper dat wel?
De nieuwe Toyota Yaris is spannender, sportiever en zuiniger dan ooit dankzij een compleet nieuwe hybride aandrijflijn. Helaas heeft dat wel gevolgen voor het prijskaartje. -
Buitenspiegels vervangen door camera’s blijkt een slecht idee
Enkele jaren geleden leek het dé oplossing om de luchtweerstand van auto's te verminderen: de buitenspiegels vervangen door camera’s. De VW XL1 had ze tien jaar geleden al. Ook de Audi e-Tron baarde er in 2018 opzien mee en uiteindelijk pasten Lexus, Honda en Lamborghini ze eveneens toe. Maar nu blijkt dat het systeem veel te hoge verwachtingen heeft gewekt. -
Zo kun je goedkoper tanken tijdens een lange rit
Ook al probeer je nog zo goed om brandstof te besparen, tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken, en de prijzen van benzine en diesel liegen er niet om. Zo kun je goedkoper tanken. -
test
Deze nieuwe Mazda CX-60 is een lel van een SUV (en een steengoede caravantrekker)
Wat zullen de buren denken, als je in deze tijd een lel van een SUV met een 2,5-liter motor koopt? Als het aan Mazda ligt, krijg je een opgestoken duim. De nieuwe CX-60 mag dan groot en zwaar zijn, de allereerste plug-in hybride van het merk is wél lekker zuinig en stuurt erg fijn. -
1
EU: Verbod verkoop benzine- en dieselauto's vanaf 2035
De milieucommissie van het Europees Parlement heeft ingestemd met een wetsvoorstel waarmee de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 wordt verboden.
-
VRAAG & ANTWOORD
Met één hand aan het stuur is toch gevaarlijk?
‘Ik zie heel vaak dat mensen het stuur met één hand vasthouden, liefst leunend bovenop het stuur. Dat staat blijkbaar ruig. Ik zie het ook op tv als er wordt gefilmd in een auto. Wordt er bij de rijles niet meer op gewezen dat dit gevaarlijk is?’, vraagt lezer B. van de Kerkhof in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Je hebt totaal geen controle over het voertuig wanneer er iets gebeurt en je bent altijd te laat met corrigeren.’ -
PREMIUMGeld & Geluk
Saskia kwam met niets uit scheiding: ‘Kon binnen jaar auto van 15.000 euro kopen’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen geld en geluk. Astrid wil dat haar kinderen elke week één euro sparen. ,,Zo lief: toen hun oma via WhatsApp was opgelicht, haalden ze hun spaarpot leeg.” -
Getest: Dit is de beste inbouw-combimagnetron
Wat is de beste inbouw-combimagnetron? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.