Een motorrijder wacht voor het rode licht op de N201.
Volledig scherm
Een motorrijder wacht voor het rode licht op de N201. © Marlies Wessels

Verkeerslicht herkent motorrijder vaak niet, maar daar is een trucje voor

VRAAG & ANTWOORD‘Als motorrijder sta ik geregeld te wachten voor verkeerslichten die mij niet ‘herkennen’ en mij pas het groene licht geven na twee of drie rondjes groen voor de andere weggebruikers’, aldus lezer Erik Matthijsen in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie.

  1. Zo merkt het verkeerslicht de motorfiets wél op
    VRAAG & ANTWOORD

    Zo merkt het verkeers­licht de motorfiets wél op

    Ik las laatst uw antwoord op de vraag van een motorrijder waarom het verkeerslicht niet op groen springt als hij met zijn motorfiets staat te wachten. Uw uitleg klopt, maar ik heb nog een tip voor alle motorrijders. Als je met je motorfiets over het kleine driehoekje rijdt in de detectielus, zie bijgaande foto, dan wordt je motorfiets wél waargenomen door de lus. Deze tip komt van de Verkeersongevallen Analisten van de Verkeerspolitie Rotterdam waar ik als motorrijder werkzaam ben. –Anja Simons
  1. ‘Ook daarom staan verkeerslichten ’s nachts op rood’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Ook daarom staan verkeers­lich­ten ’s nachts op rood’

    ‘Een lezer vroeg laatst waarom ’s nachts veel verkeerslichten standaard op rood staan’, schrijft verkeerspsycholoog Willem Vermeulen in een reactie op de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Als ’s nachts een tijdlang geen enkel voertuig zich meldt, worden inderdaad vaak alle verkeerslichten op een kruispunt op rood gezet (wachtstand rood). Er bestaat ook een wachtstand groen, waarbij het verkeerslicht op de hoofdrichting bij geen aanbod groen blijft tonen, en de zijrichtingen rood.’