Volledig scherm
© ANP

‘Veroorzaakt E10-benzine meer autobranden?’

VRAAG & ANTWOORD,,Het valt mij op dat na de invoering van de nieuwe E10-benzine meer voertuigen tijdens de rit in de brand vliegen. Hoe komt dat?”, vraagt lezer B. Latté. 

Autoredacteur Niek Schenk: ,,De oorzaak is nog niet achterhaald, maar feit is dat vorig jaar het aantal autobranden in Nederland opnieuw toenam, met 6 procent. Sinds 2014 bedroeg de toename zelfs 50 procent. Dat is voor een belangrijk deel te wijten aan brandstichting. Maar ik sluit niet uit dat het gebruik van de nieuwe brandstof E10 in auto’s die daarvoor ongeschikt zijn, in het afgelopen half jaar óók een rol heeft gespeeld. De meeste tankstations verkopen sinds 2019 alleen nog het milieuvriendelijke E10, dat meer bio-ethanol bevat dan E5. Bij oudere auto’s kan hierdoor schade ontstaan aan de brandstofpomp, brandstofleidingen en afdichtingen. Hoog tijd om te onderzoeken of daardoor al binnen een jaar brandgevaar kan ontstaan.” 

Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk

Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.

Bekijk hieronder de informatieve video's van de Universiteit van Nederland:

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”
  2. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.