Volledig scherm
'Pak eens wat vaker de fiets': in Frankrijk moet dit soort boodschappen binnenkort verplicht worden vermeld op autoreclames. © Volkswagen

Verplichte boodschap bij autoreclames: ‘Ga wandelen’

In Frankrijk wordt binnenkort een nieuwe wet aangenomen met betrekking tot autoreclames. Net als bij alcohol of tabak moet er een verplichte boodschap bij dit soort advertenties worden toegevoegd.

Dat meldt de Belgische website Gocar.be. Het wetsvoorstel vereist dat advertenties vergezeld gaan van een boodschap ter bevordering van actieve mobiliteit, zoals wandelen of fietsen. Maar ook ter bevordering van gedeelde mobiliteit, zoals openbaar vervoer of carpoolen.

Daarmee wordt autorijden gelijkgesteld aan andere 'slechte gewoonten’ als drank en roken. In het verlengde van boodschappen als ‘drink met mate’ en ‘roken is dodelijk’ kan in autoreclames straks bijvoorbeeld komen te staan: ‘ga toch lopen', of ‘pak eens de fiets’.

  1. ‘Cruiseschepen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’
    Vraag & Antwoord

    ‘Cruise­sche­pen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’

    Vorige week publiceerde deze krant op de auto-sectie van zijn website over een onderzoek dat concludeert dat één cruisemaatschappij tien keer meer zwaveloxiden uitstoot dan alle auto’s in Europa. Cruiseschepen vertegenwoordigen echter minder dan 1 procent van alle commerciële schepen. Wereldwijd heeft de sector al een miljard dollar geïnvesteerd in nieuwe technologieën en schonere brandstoffen. Daarnaast trekt de sector ruim 22 miljard dollar uit voor de bouw van schepen met LNG-brandstof, die lagere emissies en een hogere energie-efficiëntie hebben. Meer schepen worden uitgerust met walstroomaansluitingen voor aansluiting op het lokale elektriciteitsnet in de haven. Bovendien heeft de cruise-industrie zich ertoe verplicht om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te verminderen. -Joke Maassen, Cruise Lines International Association