De populaire diesels die bij dit artikel staan afgebeeld, zijn allemaal Euro 4 en mogen dus Antwerpen en Gent niet meer in. Op deze foto een Citroën C5 1.6 HDI
Volledig scherm
PREMIUM
De populaire diesels die bij dit artikel staan afgebeeld, zijn allemaal Euro 4 en mogen dus Antwerpen en Gent niet meer in. Op deze foto een Citroën C5 1.6 HDI © RV

Vlaamse automobilistenclub verzet zich tegen ‘discriminatie’ van oude diesels: ‘142.000 auto’s ten onrechte uit stad gebannen’

De Belgische zusterorganisatie van de ANWB, de VAB, verzet zich op basis van een praktijktest  tegen de ‘discriminatie’ van oude diesels. Volgens de automobilistenclub stoot één op de vijf Euro 4-diesels lang niet zoveel fijnstof uit als gedacht en worden deze auto's ten onrechte de stad uitgejaagd. ,,Baseer een lage-emissiezone op de wérkelijke uitstoot van auto’s, in plaats van op die Euro-norm.‘’

België telt 747.488 dieselauto's van de categorie Euro 4 (uiterste bouwjaar: 2010). Sinds 1 januari mogen zij de lage-emissiezones (LEZ) van Gent en Antwerpen niet meer in, tenzij de eigenaars een dagpas of toeslag betalen. Maar veel chauffeurs bleken amper op de hoogte van die strengere normen. In Antwerpen werden maar liefst zeven keer meer bekeuringen uitgeschreven. Alleen al in januari werden 12.000 overtredingen geconstateerd, tot grote frustratie van automobilistenclub VAB. ,,Een auto al dan niet tot de LEZ toelaten op basis van zijn Euro-norm is discriminerend‘’, stelt woordvoerder Maarten Matienko. ,,Wij deden de test: van 152 voertuigen hebben we met de modernste technologie het aantal werkelijk uitgestoten deeltjes fijnstof geteld. Daaruit bleek dat 19 procent van de Euro 4-dieselwagens over een prima werkend roetfilter beschikt en dus niet méér fijnstof en roet uitstoot dan de Euro 5-norm (bouwjaar tussen 2010 en 2015, red.) voorschrijft."