Volkswagen ID.4 toch dit jaar nog leverbaar (mét 8 procent bijtelling)
Goed nieuws voor wie interesse heeft in de Volkswagen ID.4. In tegenstelling tot eerdere berichten wordt de elektrische gezinsauto, zogezegd de ruimere broer van de populaire ID.3, tóch nog dit jaar leverbaar. Dat betekent een meevaller voor zakelijke rijders: zij betalen dit jaar nog 8 in plaats van 12 procent fiscale bijtelling.
Delen per e-mail
Eerder dit jaar kondigde de Nederlandse importeur van Volkswagen, het in Leusden gevestigde familiebedrijf Pon, ook al eens aan dat de levering van de ID.4 nog dit jaar zou starten. Niet veel later werden die berichten weer ingetrokken: onder meer vanwege corona zou de productiestart vertraagd zijn waardoor de elektrische SUV toch pas in 2021 in de Nederlandse showrooms zou staan. Nu maakt VW wél definitief een einde aan de onduidelijkheid: de eerste exemplaren van de ID.4 krijgen alsnog dit jaar een kenteken.
Dat is een opsteker voor automobilisten die reikhalzend naar Volkswagens grotere elektrische model uitkijken. Wie dit jaar nog een ID.4 voor zijn of haar deur kan zetten, betaalt namelijk minder belasting (bijtelling) dan mensen die volgend jaar instappen. In 2020 mag je (tot 45.000 euro) immers nog 8 procent van de nieuwwaarde bij je inkomen optellen. In 2021 stijgt dat percentage naar 12 procent, en dan alleen nog maar over de eerste 40.000 euro van de prijs van de auto. Eenzelfde soort verandering in de subsidie zorgde vorig jaar nog voor een run op de Tesla Model 3.
Goede zaken
Volgens een woordvoerder van Pon krijgt Nederland nu toch voorrang bij de uitlevering van de ID.4, omdat de kleinere ID.3 hele goede zaken doet in ons land. Op dit moment is de elektrische middenklasser (die net wat compacter is dan de ID.4) zelfs het best verkochte nieuwe model. ,,We zien erg veel interesse in de ID-modellen in onze showrooms. De goede resultaten zorgen ervoor dat het hoofdkantoor in Wolfsburg ook ziet dat wij veel klanten hebben voor deze auto’s, mede daarom is ervoor gekozen om de ID.4 zo snel mogelijk hiernaartoe te halen”, aldus de woordvoerder.
In de basis gaat het om ‘zeker duizend auto’s die dit jaar nog op kenteken kunnen’, terwijl er volgens de importeur al honderden geïnteresseerden klaar staan om een ID.4 in ontvangst te nemen. Het voorlopig grootste elektrische model van Volkswagen heeft, naast meer binnenruimte, dan ook een belangrijk voordeel ten opzichte van de ID.3. Waar de kleinere broer maximaal 55 kilo op z’n trekhaak mag hebben, kan de ID.4 wél een aanhanger van duizend kilo trekken. Dat laatste geldt overigens ook voor de technisch gelijke Skoda Enyaq iV, maar die wordt wel pas na de jaarwisseling leverbaar.
Eerder maakte Volkswagen al de prijzen van de ID.4 bekend: die beginnen bij 47.340 euro voor de 1ST-uitvoering. De luxere 1ST Max kost net geen 57.000 euro. Begin dit jaar reed onze autoredactie - nog voor de onthulling - al met een exemplaar, dat toen nog deels vermomd was.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Leeuw overleeft het nieuwe merklogo van Peugeot
Peugeot heeft een nieuw merklogo gepresenteerd. Een leeuw blijft natuurlijk altijd een leeuw, maar de koning der dieren kan op vele manieren worden getekend. -
PREMIUMMijn Allessie
Met knalgroene Suzuki Swift kan Wouter (21) nooit undercoveragent zijn: ‘Het lijkt wel een gifkikker’
Met zijn knalgroene Suzuki Swift zou Wouter Niewenhuijse (21) nooit undercoveragent kunnen zijn. Overal waar hij rijdt, al is het in Texel, wordt hij herkend in zijn ‘uit de hand gelopen hobby’, zoals hij zijn ‘Gifswiffer’ zelf omschrijft. -
Een verlicht ‘mondkapje’ en 500 kilometer bereik: rijden met de nieuwe, elektrische Skoda Enyaq
Later dit jaar komt Skoda met een elektrische familie-SUV, de Enyaq. Hoe hij er precies uit ziet houdt het merk nog even geheim voor het grote publiek, maar wij mochten bij hoge uitzondering al wel met een vermomd exemplaar rijden. Reken niet op extreme acceleratietijden, wel op een echte Skoda met genoeg ruimte voor je gezin én lampjes in de grille. -
PREMIUMMijn Allessie
Zelfs in de winter gooit Hans (68) het dak van zijn Mazda open: ‘Misschien ben ik enigszins gestoord’
Deze keer in de rubriek Mijn Allessie het verhaal van: Hagenees Hans de Jong (68). Dak open, haren in de wind en voelen die Mazda MX-5. Dat is hoe hij de ritten in zijn tweezitter omschrijft. Natuurlijk mag zijn wagen er zijn, maar het is de beleving die de klok slaat. Om diezelfde reden is hij met zijn vrouw naar Limburg verhuisd, een bochtenparadijs. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Stiekem op pad met Volkswagens eerste elektrische SUV: de ID.4
Onmiddellijk na de veelbesproken ID.3 introduceert Volkswagen nog dit jaar een een tweede elektrische gezinsauto: de grotere ID.4, een SUV. Hij is officieel nog niet onthuld, maar onze autoredactie heeft al de eerste testrit achter de rug. Op VW’s geheime testcircuit vlakbij Wolfsburg.
-
Deze auto stond tien jaar in een veld en dertig jaar in een schuur, maar is toch tonnen waard
Toen zijn baas hem een Britse sportwagen beloofde, hoopte Connie Moore dat het een Jaguar of MG zou zijn. Het werd een Aston Martin, een merk waarvan hij nooit had gehoord. Ruim drie decennia en een flinke laag stof later, neemt hij afscheid van zijn DB4. -
Minstens 13 doden in Californië nadat auto met 25 inzittenden op oplegger botst
Bij een botsing tussen een auto en een oplegger zijn in het zuiden van Californië minstens dertien mensen om het leven gekomen. Het ongeval gebeurde nabij El Centro, op zo'n zestien kilometer van de Mexicaanse grens. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Heeft het zin om een oudere diesel om te bouwen?’
,,In Duitsland kun je een Euro 4 of 5-dieselauto laten ombouwen (‘umrüsten’) naar Euro 6. Als je zo’n auto vervolgens importeert naar Nederland, wordt die hier dan ook als ‘schonere’ Euro 6 geaccepteerd?”, vraagt lezer Ab Leunissen.