Volkswagen ID.4 toch dit jaar nog leverbaar (mét 8 procent bijtelling)
Goed nieuws voor wie interesse heeft in de Volkswagen ID.4. In tegenstelling tot eerdere berichten wordt de elektrische gezinsauto, zogezegd de ruimere broer van de populaire ID.3, tóch nog dit jaar leverbaar. Dat betekent een meevaller voor zakelijke rijders: zij betalen dit jaar nog 8 in plaats van 12 procent fiscale bijtelling.
Eerder dit jaar kondigde de Nederlandse importeur van Volkswagen, het in Leusden gevestigde familiebedrijf Pon, ook al eens aan dat de levering van de ID.4 nog dit jaar zou starten. Niet veel later werden die berichten weer ingetrokken: onder meer vanwege corona zou de productiestart vertraagd zijn waardoor de elektrische SUV toch pas in 2021 in de Nederlandse showrooms zou staan. Nu maakt VW wél definitief een einde aan de onduidelijkheid: de eerste exemplaren van de ID.4 krijgen alsnog dit jaar een kenteken.
Dat is een opsteker voor automobilisten die reikhalzend naar Volkswagens grotere elektrische model uitkijken. Wie dit jaar nog een ID.4 voor zijn of haar deur kan zetten, betaalt namelijk minder belasting (bijtelling) dan mensen die volgend jaar instappen. In 2020 mag je (tot 45.000 euro) immers nog 8 procent van de nieuwwaarde bij je inkomen optellen. In 2021 stijgt dat percentage naar 12 procent, en dan alleen nog maar over de eerste 40.000 euro van de prijs van de auto. Eenzelfde soort verandering in de subsidie zorgde vorig jaar nog voor een run op de Tesla Model 3.
Goede zaken
Volgens een woordvoerder van Pon krijgt Nederland nu toch voorrang bij de uitlevering van de ID.4, omdat de kleinere ID.3 hele goede zaken doet in ons land. Op dit moment is de elektrische middenklasser (die net wat compacter is dan de ID.4) zelfs het best verkochte nieuwe model. ,,We zien erg veel interesse in de ID-modellen in onze showrooms. De goede resultaten zorgen ervoor dat het hoofdkantoor in Wolfsburg ook ziet dat wij veel klanten hebben voor deze auto’s, mede daarom is ervoor gekozen om de ID.4 zo snel mogelijk hiernaartoe te halen”, aldus de woordvoerder.
In de basis gaat het om ‘zeker duizend auto’s die dit jaar nog op kenteken kunnen’, terwijl er volgens de importeur al honderden geïnteresseerden klaar staan om een ID.4 in ontvangst te nemen. Het voorlopig grootste elektrische model van Volkswagen heeft, naast meer binnenruimte, dan ook een belangrijk voordeel ten opzichte van de ID.3. Waar de kleinere broer maximaal 55 kilo op z’n trekhaak mag hebben, kan de ID.4 wél een aanhanger van duizend kilo trekken. Dat laatste geldt overigens ook voor de technisch gelijke Skoda Enyaq iV, maar die wordt wel pas na de jaarwisseling leverbaar.
Eerder maakte Volkswagen al de prijzen van de ID.4 bekend: die beginnen bij 47.340 euro voor de 1ST-uitvoering. De luxere 1ST Max kost net geen 57.000 euro. Begin dit jaar reed onze autoredactie - nog voor de onthulling - al met een exemplaar, dat toen nog deels vermomd was.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Een verlicht ‘mondkapje’ en 500 kilometer bereik: rijden met de nieuwe, elektrische Skoda Enyaq
Later dit jaar komt Skoda met een elektrische familie-SUV, de Enyaq. Hoe hij er precies uit ziet houdt het merk nog even geheim voor het grote publiek, maar wij mochten bij hoge uitzondering al wel met een vermomd exemplaar rijden. Reken niet op extreme acceleratietijden, wel op een echte Skoda met genoeg ruimte voor je gezin én lampjes in de grille. -
PREMIUM
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
PREMIUM
Autodieven stelen in Gorinchem in dezelfde nacht liefst drie Toyota’s: ‘Diefstal op bestelling’
Autodieven hebben in Gorinchem in dezelfde nacht drie Toyota’s van het type RAV4 gestolen. Gerard Ridder is een van de gedupeerden. ,,In Viersen, net over de grens in Duitsland, verloor ik definitief het contact: daar hebben ze de tracker uit mijn auto gesloopt.’’ -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Stiekem op pad met Volkswagens eerste elektrische SUV: de ID.4
Onmiddellijk na de veelbesproken ID.3 introduceert Volkswagen nog dit jaar een een tweede elektrische gezinsauto: de grotere ID.4, een SUV. Hij is officieel nog niet onthuld, maar onze autoredactie heeft al de eerste testrit achter de rug. Op VW’s geheime testcircuit vlakbij Wolfsburg. -
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje.
-
PREMIUM
Bij dit automerk vinden ze zelfs de snelste Tesla's en Porsches een lachertje
Ferrari, Porsche, Lamborghini: het nieuwe automerk Lucid Motors lacht ze allemaal uit. Met een motorvermogen tot 1200 pk is de Lucid Air heer en meester. Tesla en Mercedes hebben het nakijken met z’n elektrische reikwijdte van 883 kilometer. Hoe een gloednieuw merk in alles de beste wil zijn. -
-
-
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
Waarom mysterieus verkeersteken voor boetegevaar zorgt in Duitsland
Iedereen die ooit in Duitsland of Oostenrijk is geweest, heeft ze vast weleens gezien: wit-rood-witte markeringen op straatlantaarns. Het zijn één van de oudste verkeersmarkeringen van Duitsland. Wie bij een paal met zo'n markering parkeert loopt het risico bekeurd te worden.