Volledig scherm
CEO Herbert Diess van de Volkswagen Groep © AP

Volkswagen voert winst op tot ruim 12 miljard

Volkswagen heeft zijn winst afgelopen jaar opgekrikt tot ruim 12 miljard euro. Het dieselschandaal en problemen met de nieuwe WLTP-emissietesten remden wel duidelijk de groei af. Het autoconcern voorspelt voor 2019 voorts hogere marges en verkopen, maar waarschuwt tegelijkertijd voor aanhoudende tegenwind.

,,We moeten onze inspanningen verdubbelen om onze ambitieuze doelstellingen in het nieuwe fiscale jaar te halen", aldus topman Herbert Diess. Wel denkt de autobaas dat Volkswagens offensief op het gebied van elektrische auto's in een stroomversnelling zal raken als nieuwe modellen in de handel komen.

Diess waarschuwt verder dat de ,,tegenwind op belangrijke markten in 2019 opnieuw sterker zullen worden". Hij kijkt daarbij naar China, de grootste markt, waar de groei van de automarkt stagneert. En er zijn ook uitdagingen op het vlak van de conjunctuur, stijgende concurrentie, volatiele wisselkoersen en strengere WLTP-normen voor het uitlaatgas.

Het resultaat na belastingen was vorig jaar 6 procent hoger dan in 2017. Er ging verder een totale omzet in de boeken van bijna 236 miljard euro, wat neerkomt op een stijging met een kleine 3 procent. Volkswagen rekent voor 2019 op een omzet-plus van zo'n 5 procent en een groei van de operationele marge tussen 6,5 en 7,5 procent.

  1. Wordt dit de nieuwe Kadett, ooit dé publiekslieveling van autorijdend Nederland?
    Interview

    Wordt dit de nieuwe Kadett, ooit dé publieks­lie­ve­ling van autorij­dend Nederland?

    Opel gaat een nieuwe toekomst tegemoet onder de vleugels van het Franse PSA. Ruim 35 jaar lang was Opel de favoriet van de Nederlandse automobilist, maar in 2004 kwam daar een eind aan. Keren de tijden van de Kadett, de publiekslieveling van weleer, terug? ,,Ik denk dat we met onze elektrische auto's in Nederland inderdaad weer nummer één kunnen worden’’, zegt topman Michael Lohscheller.