Voor de elektrische leasefiets laten automobilisten graag hun auto staan
De fiets van de zaak is aan een gestage opmars bezig sinds de invoer van de leasefietsregeling in 2020. Opvallend is dat vooral werknemers met een zakelijke elektrische fiets de auto steeds vaker laten staan.
Ruim 60 procent van die zakelijke e-bikes vervangt namelijk andere vervoermiddelen, en dan vooral de auto (77 procent); die blijft meerdere dagen per week ongebruikt dankzij de fiets van de zaak. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 1.500 leasefietsers van zakelijke fietsaanbieder Lease a Bike, in het kader van Fiets naar je Werk Dag.
De leasefiets zorgt daarmee voor een vermindering van het aantal autokilometers en helpt bedrijven zo hun CO2-voetafdruk te verkleinen. Lease a Bike levert zakelijke fietsen aan zo’n 7.000 bedrijven. Het onderzoek levert veel interessante inzichten op. Zo fietst 64 procent van de respondenten vaker naar de werkplek sinds ze een leasefiets hebben. Zeven op de tien werknemers zeggen de auto twee dagen per week te laten staan om de fiets naar kantoor te pakken.
Ook privé meer fietsen
Opvallend is ook dat driekwart van de respondenten aangeeft meer privé te zijn gaan fietsen. De e-bike en de speed-pedelec vinden gretig aftrek in de zakelijke leasemarkt. Om precies te zijn 70 procent van de gebruikers kiest voor een elektrische zakelijke fiets en is bereid een afstand tot 15 kilometer (enkele reis) af te leggen. In de particuliere markt is dat 44 procent. Voor de zakelijke speed-pedelec (elektrische fiets met een topsnelheid van maximaal 45 km/h), ligt dit percentage met 2,8 procent zelfs ruim twee keer hoger dan in de particuliere markt.
16 september: Fiets naar je Werk Dag
Het onderzoek van Lease a Bike vond plaats in het kader van de vijftiende nationale Fiets naar je Werk Dag op donderdag 16 september. De dag is in het leven geroepen als stimulans om vaker de fiets naar het werk te pakken. De leasefietsregeling verving in januari 2020 het oude fietsplan, waarbij werknemer en werkgever de gefietste kilometers moesten registreren. Bij de leasefietsregeling geldt een vaste bijtelling van zeven procent en is de fiets onbeperkt voor zowel woon-werkverkeer als privé te gebruiken. De kosten van de zakelijke fiets worden met het brutosalaris verrekend. In de praktijk draagt 50 procent van de werkgevers bovendien bij in de kosten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
PREMIUM
Nieuw wapen van de taliban: ‘supercar’ met uiterlijk van Lamborghini en motor van een Corolla
De Mada 9 is een zelfuitgeroepen ‘supercar’ van de taliban. Ingenieurs bouwden er naar verluidt vijf jaar aan en het resultaat oogt strak, maar onder de motorkap lijkt toch niet zoveel paardenkrachten te zitten als bij ‘concurrenten’ Bugatti en Lamborghini. -
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen. -
PREMIUM
Mysterie: waarom worden in Rotterdam consequent trappers van swapfietsen gejat?
Swapfietsen zijn doelwit van ‘trapperdieven’. De populaire fietsverhuurder gist naar een reden voor deze typisch Rotterdamse rijwielsabotage. -
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit.
-
VRAAG & ANTWOORD
Mag je in Nederland met een Duits kenteken blijven rijden?
‘Hoe kan het zijn dat iemand die in Nederland woont en werkt, jarenlang blijft rondrijden met een Duits kenteken?’, vraagt lezer J. van der Loon in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Mag dat wel? En welke voordelen heeft dat voor die persoon?’ -
-
-
Veel particulieren stappen over op elektrisch rijden, kwart van de nieuwe auto’s elektrisch
Het aantal elektrische auto’s in Nederland stijgt relatief snel. Ruim een kwart van de nieuwe auto’s die particulieren afgelopen jaar kochten, reed volledig op stroom. Een jaar eerder was dat nog 11 procent, meldt branchevereniging RAI Vereniging. -
PREMIUMFietsspecial
‘Ik heb mijn auto bewust ingeruild voor dit type fiets’
We fietsen voor ons plezier, maar steeds vaker ook om naar het werk te gaan. In de steden groeien de fietsfiles dan ook aan. Oplossing? Weg met die auto’s!