Voorlopig geen maximumsnelheid op Duitse Autobahn
Een maximumsnelheid op de Duitse Autobahn lijkt ver weg. Na de Bondsdag heeft vandaag ook de Bondsraad, met vertegenwoordigers van de deelstaten, een voorstel weggestemd om een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur in te voeren.
Delen per e-mail
Op grote delen van de Duitse snelwegen geldt geen snelheidsbeperking. Al jaren wordt er gediscussieerd over een snelheidsbegrenzing vanwege het milieu en de verkeersveiligheid. In het voorstel aan de Bondsraad werden ook de regels in de rest van Europa en het lagere brandstofgebruik als argumenten genoemd.
In oktober stemde een ruime meerderheid in de Bondsdag tegen een voorstel van de Groenen om een maximum van 130 in te voeren. De automobielorganisatie ADAC liet onlangs weten in principe niet meer tegen een maximumsnelheid te zijn.
De maximumsnelheid was slechts één van de veranderingen in de verkeersregels die de raad vandaag behandelde. De hervorming van de regels is vooral gericht om het verkeer veiliger en aantrekkelijker te maken voor fietsers.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Groot voor weinig: waarom budgetmerk Dacia hogerop wil (en Lada misschien terugkeert)
In navolging van moedermerk Renault heeft Dacia vandaag ook veel nieuws. Zo gaat het merk samenwerken met het Russische Lada en kondigt de zojuist gepresenteerde Bigster Concept de grootste Dacia ooit aan. Want Dacia blijft weliswaar goedkope auto’s bouwen, het bedrijf wil ook meer geld verdienen. -
PREMIUM
VIDEO Carspotten is hot: ‘Als je zo’n Ferrari voorbij ziet racen, prachtig man’
Carspotten, weleens van gehoord? Nou, dat gaat de komende tijd nog veel gebeuren. Denken ‘spotters’ Levi, Koen en Gerwin in ieder geval. Het fenomeen om naar auto’s te speuren - en foto’s ervan op social media te delen - wint aan populariteit. ,,Waarom het zo leuk is? Dat geluid, vróóóm, da’s lekker hoor.” -
‘Deze nieuwe autoband gaat 128.750 kilometer mee’
Het Finse bedrijf Nokian heeft een vierseizoenenband ontwikkeld die maar liefst 128.750 kilometer mee moet gaan. Dat is ongekend lang. Een normale band is vaak na gemiddeld 65.000 kilometer aan vervanging toe. -
Tanken in Duitsland plots prijzig: CO2-heffing maakt rondje naar de pomp over de grens duurder
Wie over de grens in Duitsland wil tanken, moet dieper in de buidel tasten. Brandstof in Duitsland is met ingang van 1 januari duurder geworden, doordat de Duitse overheid een CO2-heffing op benzine, diesel, gas en stookolie heeft ingevoerd. -
PREMIUM
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Love it or hate it: de gewaagde Mach-E is een Ford Mustang ‘nieuwe stijl’
Met nogal geforceerde marketingtermen presenteert Ford de Mach-E als ‘de Mustang van de 21ste eeuw’. Spierballentaal. Want is dit niet gewoon de zoveelste elektrische gezinsauto?
-
Apple wil zelfrijdende auto's door Hyundai laten maken
Hyundai is benaderd om zelfrijdende auto's voor Apple te gaan maken. De fabrikant van iPhones en iPads wil rond 2025 een zelfrijdende, elektrische auto op de markt brengen. De software komt dan van Apple en de auto zal ook onder die merknaam verkocht worden, maar er is nog wel een autofabrikant nodig voor de hardware. -
Britten gaan vrijuit bij snelheidsovertredingen in Europa
Een van de weinige positieve neveneffecten van de Brexit is dat de Britten de komende jaren waarschijnlijk minder buitenlandse boetes zullen ontvangen. De afspraak tussen EU-landen om elkaars flitsboetes te innen komt te vervallen, aangezien het Verenigd Koninkrijk geen EU-lid meer is. -
PREMIUM
Aangescherpt keurmerk ‘Sleutelloze’ auto te makkelijke prooi: verzekeraars verhogen eisen voor populaire modellen
Talloze nieuw gekochte automodellen kunnen komend jaar alleen nog worden verzekerd als de slimme autosleutel aan strenge eisen voldoet. Momenteel zijn de meeste van de 900.000 auto’s met een keyless entry-systeem kinderlijk eenvoudig te stelen.