Archiefbeeld ter illustratie.
Volledig scherm
Archiefbeeld ter illustratie. © Robin Utrecht

Vorig jaar 600.000 minder flitsboetes, wel meer mensen ter plekke bekeurd

Er zijn in 2019 fors minder flitsbonnen en bekeuringen op kenteken uitgeschreven. Dat meldt het jaaroverzicht van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). In 2019 werd er 3,4 miljoen keer geflitst, in 2018 was dat nog 4 miljoen keer. Bij trajectcontroles werd vorig jaar 1,8 miljoen keer een boete uitgedeeld, een daling van 250.000 keer.

Het aantal verkeersboetes na een staandehouding is in 2019 daarentegen gestegen van ruim 400.000 naar 530.000 in 2019. De stijging is volgens het CJIB deels te verklaren door de versterkte inzet van de politie op verkeersovertredingen, zoals te hard rijden, negeren van een rood verkeerslicht en telefoongebruik. Vooral bij handheld bellen is een behoorlijke stijging van het aantal opgelegde boetes te zien: van ruim 80.425 in 2018 naar 121.000 vorig jaar. In totaal zijn er 8,3 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd, tegen 9,1 miljoen een jaar eerder.

Oorzaken

De daling van het aantal snelheidsovertredingen kan verschillende redenen hebben. Het is drukker op de wegen, waardoor hard rijden minder mogelijk is. Bovendien worden bestuurders gewaarschuwd door bijvoorbeeld een app als Flitsmeister en weten zij waar de flitspalen en trajectcontroles staan, legt het CJIB uit. Ook werkzaamheden waardoor trajectcontroles en flitspalen tijdelijk uitstonden, hebben een rol gespeeld.

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Nu 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.