De autonome truck van Einride is klaar om de weg op te gaan.
Volledig scherm
De autonome truck van Einride is klaar om de weg op te gaan. © Einride

Vrachtauto zonder chauffeur gaat dit jaar al de weg op

Het is ongetwijfeld de nachtmerrie van iedere vrachtwagenchauffeur: een truck waarin hij niet meer nodig is. Nog dit jaar is de robottruck in Zweden een feit en supermarktketen Lidl gaat er mee rijden. 

Fabrikanten als Tesla, Daimler, Volvo en Paccar werken hard aan zelfrijdende trucks, maar het Zweedse Einride is ze allemaal voor. Na de zomer gaan in Zweden de eerste vrachtwagens zonder chauffeur de weg op.

Einride heeft inmiddels een prototype gepresenteerd van de autonome, elektrische truck met de naam T-Pod. De rol van de chauffeur lijkt hiermee volledig uitgespeeld, want een stuurwiel en pedalen ontbreken. Het revolutionaire voertuig zou op twee manieren aangestuurd kunnen worden: met afstandsbediening door medewerkers van een verkeerscentrale of volledig computergestuurd, zonder menselijke bemoeienis.

15 Pallets

De T-Pod wordt na de zomer eerst ingezet in een volledig nieuw distributiesysteem tussen de Zweedse steden Gothenburg en Helsingborg. De 200 kilometer reikwijdte van het batterijenpakket zou precies voldoende moeten zijn om de afstand tussen beide steden zonder bijladen te overbruggen. De truck is 7 meter lang en kan 15 pallets vervoeren. Bij volledige belading is het gewicht 20 ton. 

Een cabine ontbreekt in de revolutionaire truck, want een chauffeur is toch niet meer nodig.
Volledig scherm
Een cabine ontbreekt in de revolutionaire truck, want een chauffeur is toch niet meer nodig. © Einride

Lidl

Supermarktketen Lidl wil dit najaar als een van de eerste bedrijven goederen met de T-Pod gaan vervoeren, tussen verschillende distributiecentra in Zweden. Lidl heeft aangekondigd in het derde kwartaal te willen beginnen, allereerst in  Halmstad. Het bedrijf hecht er vooral ook waarde aan dat de vrachtauto's geen uitlaatgas hebben en fluisterstil zijn.

Lidl is een van de eerste bedrijven die met de T-Pod willen gaan rijden.
Volledig scherm
Lidl is een van de eerste bedrijven die met de T-Pod willen gaan rijden. © Einride

Afstandsbediening

Hoewel de vorm anders suggereert, ontbeert de intelligente vrachtwagen een cabine. Hij hoeft immers geen plaats te bieden aan een chauffeur. Op de snelweg heeft de robottruck helemaal niemand meer nodig. Menselijk ingrijpen op afstand is altijd mogelijk, bezweert Einride, maar in principe zoekt de truck daar volledig zelf zijn weg.

In het gecompliceerde stadsverkeer is het een ander verhaal. Dan is er iemand in een verkeerscentrale die met afstandsbediening bepaalt waar en hoe de truck rijdt. Al is het dan op afstand, de truck wordt in die situatie dus altijd nog door mensen gecontroleerd om de veiligheid te garanderen. Einride streeft ernaar dat al over twee jaar in Zweden een vloot van 200 T-Pod’s rondrijdt.