VW-bus 2.0: innovatiever wordt het niet
Een cabriolet, terreinwagen of camper, de eBussy tover je in een handomdraai om in een vehikel naar keuze. De Duitse start-up Emobs hoopt hem volgend jaar op de markt te brengen.
De eBussy is een elektrisch voertuig met meer dan tien modulaire en uitwisselbare carrosserieën. In een paar eenvoudige stappen kan de wagen worden omgebouwd tot cabriolet, terreinwagen, stationwagen, pick-up of camper.
Emobs stelt dat de voertuigen ruim 600 kilometer kunnen rijden dankzij de lithium-ion-accu’s met een capaciteit van 30 kWh. Door de zonnepanelen en de terugwinning van stroom zou daar in theorie dagelijks nog eens tot 200 kilometer bij kunnen komen.
In de variant voor personenvervoer, die simpelweg ‘Bus’ heet, passen maximaal zes inzittenden. Vier elektromotoren van 15 kW drijven ieder een wiel aan. Deze versie is duidelijk geïnspireerd op de Volkswagen T3-bus, die naar verluidt is ontworpen door de Nederlander Ben Pon. De bus is 3,50 meter lang, 1,60 meter breed en 1,90 meter hoog. Hij weegt tussen de 450 en 600 kilo.
De eBussy moet in staat zijn om een lading tot 1.000 kilo te vervoeren. Hij haalt dan nog een snelheid van maximaal 90 kilometer per uur. De Duitse basisprijs voor een voertuig met cabine ligt rond de 15.800 euro. Bij een upgrade naar een camper kunnen de kosten, inclusief modules en accessoires, oplopen tot net geen 30.000 euro. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.
Bekijk hieronder onze populairste video's.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit is waarom de nostalgische VW-bus al 70 jaar heel voorzichtig evolueert
Wat in 1947 begon als een schets in een boekje van de Nederlandse Volkswagen-importeur Ben Pon, is inmiddels uitgegroeid tot een iconische auto. Elke keer dat Volkswagen de Transporter vernieuwt, gebeurt dat niet voor niets heel voorzichtig. En dat is met de zojuist geïntroduceerde zesde generatie niet anders. -
PREMIUM
1 op 20 mensen krijgt diagnose fibromyalgie: ‘Onbegrip voor patiënten het moeilijkst’
Niet zichtbaar ziek, maar wel vergaan van de pijn en vaak nog een resem andere lichamelijke klachten erbovenop: dat is fibromyalgie. Wat veroorzaakt het en wat kan eraan gedaan worden? Jessica Van Oosterwijck, verbonden aan de universiteit van Gent, geeft een overzicht van de ziekte en de behandeling. ,,Het moeilijkst voor de patiënten is het onbegrip van de omgeving.” -
Een man verspreidde foto van crash onder medepassagiers: hoe kan dat?
Het was een flinke schok voor passagiers die afgelopen zaterdag op Schiphol in een vliegtuig wachtten: ze ontvingen zomaar een foto van een vliegtuigramp op hun iPhones. Hoe kan dat gebeuren, en wat doe je eraan? -
Vakantie valt in het water: bestuurder haalt caravan op, maar rijdt daarna de sloot in
De hulpdiensten zijn donderdagmiddag uitgerukt naar de Middelweg in Berkel en Rodenrijs waar een personenauto met twee mensen de sloot in was gereden. Het tweetal had bij caravanstalling Van Rijn hun rijdende huisje opgehaald om daarmee op vakantie te gaan. Die viel dus pardoes in het water. Niemand raakte gewond. -
PREMIUM
Verkeer in Rotterdam staat muurvast en dat zorgt voor woedende bestuurders: ‘Sommigen hebben schijt aan alles’
Automobilisten, die tijdens de spits de Westzeedijk opslaan richting Vasteland, komen soms muurvast te staan. De vertragingen door werkzaamheden aan het tramspoor en de weg, liepen deze week op tot anderhalf uur. ,,Vertragingen in de spits zijn niet te voorkomen.”
-
PREMIUMNS
Schreeuwend tekort aan buschauffeurs, collega’s uit Oost-Europa springen bij
Door een gebrek aan buschauffeurs kan de NS al maandenlang onvoldoende vervangend vervoer regelen bij werkzaamheden aan het spoor. Om de tekorten op te vangen worden onder meer chauffeurs uit Oost-Europa ingezet. ,,Door corona zijn we de flexibele schil kwijtgeraakt.” -
Koken & Eten
Zo hou je de hele dag door energie: ‘Alleen wielrenners mogen ontbijten met veel suikers’
Ongeacht of je verkeersleider bent, een IT-er, stratenmaker of hoe je je dag indeelt; niemand zit te wachten op een middagdip. ,,Door bewust te letten op wat je eet, en wanneer, kun je de hele dag door scherp blijven.” -
VW Kever en T1-bus keren terug, maar dan elektrisch
Volkswagen wil een aantal modellen met een sterke emotionele waarde introduceren. De VW T1 bus en de Kever worden er daar twee van. Mét achterwielaandrijving en elektromotor.