‘Waar loop je als voetganger het veiligst: links of rechts van de weg?’
VRAAG & ANTWOORD,,Tijdens deze lockdown gaan veel mensen wandelen. Indien mogelijk lopen wij altijd links van de weg, maar we komen ook mensen tegen die juist rechts lopen. Wie loopt er nou eigenlijk aan de goede en dus veiligste kant?”, vraagt lezer Leo Frunt.
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Tot 1993 moesten voetgangers verplicht links van de weg lopen. Tegenwoordig wordt het aan het eigen inzicht overgelaten om de veiligste kant te kiezen. Maar het blijft verstandig zo veel mogelijk links te lopen, want dan zie je tegenliggers vroegtijdig aankomen. Oogcontact met die tegenligger kan handig zijn en je kunt inschatten of je misschien beter even een stap opzij kunt doen. Heb je te maken met een onoverzichtelijke bocht of hoge berm dan kan het soms verstandig zijn om juist rechts te lopen.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Hoe hard moet je minimaal rijden op de snelweg?’
,,Wat is eigenlijk de minimumsnelheid op de snelweg? Mag je er 60 kilometer per uur rijden?”, vraagt lezer Dennis Levens. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Betaal je voor een plug-in hybride straks veel meer wegenbelasting?’
,,Voor een plug-in hybride geldt tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 wordt die korting 25 procent en vanaf 2026 houdt het voordeel op. Deze auto’s zijn veel zwaarder dan auto’s zonder batterijen. Ga je dan voor zo’n plug-in hybride vanaf 2026 niet heel veel wegenbelasting betalen?”, vraagt lezer Koos Muis. -
Heldhaftige omstander klimt in cabine van rijdende vrachtwagen en voorkomt ernstig ongeluk
Een vrachtwagenchauffeur is zondagochtend onwel geworden op de weg in Voerendaal. Hierbij reed het gevaarte een tuin in, maar een omstander kon veel erger voorkomen. -
Citroën C5 keert terug: ruimer en comfortabeler
Citroën gunt de - ook in Nederland veel verkochte - C5 eindelijk een opvolger. Vanochtend werd de Citroën C5 X onthuld. Hij heeft het formaat van een VW Passat, maar is volgens de traditie van Citroën zeer eigenzinnig vormgegeven. Komend najaar komt hij naar Nederland, ook als plug-inhybride. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Folie in plaats van draadjes voor de voorruitverwarming’
,,In deze rubriek kwam vorige week voorruitverwarming aan de orde”, schrijft lezer Marcel van Leest. ,,Mijn Ford Mondeo uit 2008 had nog gloeidraadjes in de ruit, die je bij een bepaalde lichtinval zag. Maar in de voorruit van mijn huidige Volkswagen (2019) zit een gelaagde folie die hem verwarmt. Geen draadjes meer in het zicht, dus geen enkel bezwaar meer.”
-
VRAAG & ANTWOORD
Nagellakremover en andere tips: ‘Dit werkt óók tegen plakkerige knopjes in de auto’
,,Ik las in deze rubriek over plakkerige plastic knopjes, waar ook ik in meerdere auto’s last van heb gehad”, meldt lezer Richard Delzenne. ,,Het gebruik van nagellakremover was echt een succes. Een paar minuutjes poetsen en het is weer netjes.” -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?’
,,Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?”, vraagt lezer Jaïr Waal in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
AUTOTEST
Test Dacia Sandero: logisch, praktisch en scherp geprijsd
De Dacia Sandero is misschien wel de slimste nieuwe auto van dit moment: hij biedt meer ruimte en een betere uitrusting voor een lagere aanschafprijs. Bovendien rijdt hij verdienstelijk en is hij voordelig in het gebruik.