‘Waarom blijft de wegenbelasting voor diesels zo hoog?’
VRAAG & ANTWOORD‘Ik heb een schone, zuinige dieselauto’, aldus lezer Pieter de Jong in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Nu de prijs van diesel zo dicht bij die van benzine ligt, rijst de vraag wanneer de wegenbelasting voor dieselauto’s omlaaggaat. Waarom gebeurt dat niet?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Waarschijnlijk omdat de regering daar weinig aanleiding toe ziet. Omdat zwaardere auto’s de wegen meer doen slijten, is ooit bedacht dat het gewicht van een auto mede de wegenbelasting bepaalt. Dieselauto’s zijn in principe zwaarder dan benzineauto’s. Al wordt tegenwoordig bij de hoogte van de wegenbelasting ook naar de milieuaspecten gekeken. Elektrische auto’s, die óók relatief zwaar zijn, worden daarom ontzien.’
‘Verder houdt de regering waarschijnlijk vast aan die hogere wegenbelasting voor dieselrijders om te compenseren dat de brandstofaccijns op diesel lager is. Op een liter benzine bedraagt de accijns dit jaar 83,2 cent en op diesel 53,6 cent. Daarbij geldt overigens op dit moment nog een tijdelijke accijnsverlaging voor beide brandstofsoorten: 17,3 cent op benzine en 11,1 cent op diesel.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wat is het bestbetaalde beroep van Nederland?
,,Ik ga datgene studeren waarmee ik het meeste geld kan verdienen’’, zei een vriendje van het kind van Peter Olsthoorn, journalist voor Intermediair. Maar in welke beroepsgroepen zijn de salarissen het hoogst, zowel in Nederland als in andere landen? Peter zocht het uit. -
PREMIUMHistorisch
Automobilist eindelijk een keertje gematst met accijnsverlaging van 17,3 cent
De verlaging van de accijns op benzine en diesel, die vandaag ingaat, mag gerust een unicum worden genoemd. Sinds de introductie van de belasting op brandstof in 1931 ging deze altijd omhoog, met als beruchtste voorbeeld het ‘kwartje van Kok'. -
Rekeningrijden in 2030
Automobilisten moeten betalen voor elke gereden kilometer, ook als het buiten Nederland is
Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, waar of op welk tijdstip ze die ook rijden. Ook in het buitenland gereden kilometers tellen dan mee. Dat is het plan dat het kabinet voor ogen heeft met rekeningrijden. -
Waarom plotseling iedereen in Duitsland weer een occasion met dieselmotor wil
Het is de wereld op zijn kop: waar bij de nieuwe auto's hybrides en elektrische auto's populair zijn, grijpen in Duitsland kopers van tweedehandsauto’s de afgelopen maand vooral terug naar de dieselmotor. -
PREMIUM
Nationaal watertekort: ‘Je hoeft niet je hele tuin te sproeien om je tuin te redden’
Door de aanhoudende droogte heeft Nederland officieel een watertekort. We moeten dus zuiniger omgaan met ons drinkwater. Maar we willen niet dat onze tuinplanten bij bosjes neervallen omdat het zo droog is. Toch hoef je niet elke avond met de tuinslang, gieter of sproeier in de weer, zeggen deskundigen. ,,Dan ben je vooral bezig je tuin in leven te houden. Maar dat hoort Moeder Natuur zelf te doen.’’
-
PREMIUM
Minister Harbers over rekeningrijden: ‘Bij boodschappen betaal je ook voor wat je gebruikt’
Automobilisten moeten vanaf 2030 voor elke gereden kilometer gaan betalen. Waarom? Hoe werkt dat? En wat moet het opleveren? We vragen het aan Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat en staatssecretaris van Financiën Marnix van Rij. -
Rekeningrijden: dit gaat het je ongeveer kosten
De kans dat we in 2030 per gereden kilometer gaan betalen is groot. Een eerste berekening toont wat deze kilometerheffing grofweg gaat kosten. -
PREMIUMKoken & Eten
Blijft bier beter in blik of in glas? En hoe tap je een perfecte pint? Expert geeft haar beste tips
Hoe tap je een perfect biertje? En als je geen tap hebt: hoe kan je je bier het best in een glas schenken zodat je een mooie schuimkraag krijgt? Waarom is een schuimkraag zo belangrijk?De Vlaamse biersommelier Sofie Vanrafelghem geeft de antwoorden op de Dag van het Bier.