‘Waarom branden de achterlichten ook niet gewoon bij dagrijverlichting?’
VRAAG & ANTWOORD‘Waarom is er niet voor gekozen om ook de achterlichten te laten branden bij dagrijverlichting?’ vraagt lezer A. van den Heuvel in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Half Nederland rijdt nu bij slecht weer zonder achterlichten.’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Dagrijlicht is vooral bedoeld om auto’s voor tegemoetkomend verkeer beter zichtbaar te maken. Achterlichten mochten er volgens de Europese regelgeving aanvankelijk niet eens mee gecombineerd worden. Sinds 2015 is dat wel toegestaan, maar het is nog steeds niet verplicht. Inderdaad leidt dit regelmatig tot gevaarlijke situaties en ik ben het met u eens: onbegrijpelijk hoe de autoriteiten hiermee zijn omgegaan.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Is zout nou wel of niet slecht voor je bloeddruk?
Over de hoeveelheid keukenzout die we gebruiken, is veel te doen. Toch heeft zout ook belangrijke functies, zegt voedingsdeskundige Karine Hoenderdos. In deze rubriek beantwoordt ons panel aan deskundigen elke week een lezersvraag over voeding, gezondheid of relaties. -
VRAAG & ANTWOORD
Dagrijlicht in dichte mist is toch levensgevaarlijk?
Het valt me op dat veel mensen overdag bij dichte mist met dagrijverlichting rijden, dus zonder achterlichten. Dat hebben ze niet in de gaten. Ik vind het levensgevaarlijk en onbegrijpelijk dat dit is goedgekeurd. Dit is toch een grote fout van de RDW? –Jos Janssen -
VRAAG & ANTWOORD
‘100, 120 of 130 km/u: hoe hard mag je ’s avonds rijden op de snelweg?’
‘Bij mij en ook anderen in mijn omgeving is er verwarring over de maximumsnelheid in Nederland na 19.00 uur. Zijn er ook wegen waar je vanaf dat moment 130 kilometer per uur mag rijden?’, vraagt lezer Jan Smit. -
Vraag & Antwoord
Is rijden met één dagrijlicht verboden?
Bij mijn weten is dagrijverlichting op auto’s niet verplicht, maar hoe zit het nu als één van deze lampjes overdag niet brandt? Is de bestuurder dan in overtreding omdat er gelijke verlichting moet branden, zoals bij dim- of grootlicht? Het vernieuwen van zo’n lampje is een dure aangelegenheid, althans bij mijn Peugeot 3008. —P.M. Wijsmuller -
VRAAG & ANTWOORD
‘Zijn hapgrage steenmarters ook een gevaar voor elektrische auto’s?’
‘Kunnen elektrische auto’s evenveel last hebben van steenmarters als benzine- en dieselauto’s?’, vraagt lezer Loet Otto in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom hebben steeds meer auto’s zo’n stompe neus?’
‘In de jaren 90 was er veel aandacht voor de aerodynamica van auto’s’, aldus lezer Erik Stroomberg in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘De laatste jaren zie ik steeds meer auto’s verschijnen met een lompe, massieve voorzijde. Dat past toch niet in de huidige tijdgeest van brandstofbesparing?’ -
-
-
PREMIUM
‘Leukemie is vaak domme pech, zelfs mensen die supergezond leven kunnen het krijgen’
De termen leukemie, bloedkanker en beenmergkanker worden vaak over één kam geschoren. Maar het gaat hier dus niet over één en dezelfde vorm van kanker. Sébastien Anguille, hoogleraar hematologie aan de Universiteit Antwerpen (UA) en hoofd hematologie van het UZ Antwerpen (UZA), geeft duiding. Hoe kan je herkennen of je leukemie hebt? En wat zijn de overlevingskansen? -
PREMIUM
Door deze veelgemaakte fouten slijt je auto bovenmatig snel
Tijdens de autorijlessen wordt ons vooral geleerd hoe je schadevrij door het verkeer komt, maar niet of nauwelijks hoe je moet rijden om slijtage aan je auto te voorkomen. Als je deze slechte gewoontes afleert, gaat je auto langer mee.