Waarom dit lelijke terreinwagentje volgens experts meer dan 7 ton oplevert
Porsche-verzamelaars zijn gek op unieke auto's en alle 22 militaire prototypes van Porsches 597 zijn uniek. Toch is de waarde van 7 ton die veilingexperts aan deze ‘Jagdwagen’ toekennen best hoog voor een mislukt model met de neus van een mopshond.
Aan het begin van de jaren 2000 bracht Porsche de Cayenne uit. De SUV bleek een echte winstpakker voor Porsche, maar het was niet de eerste terreinwagen van het Duitse merk. Halverwege de jaren 50 ontwikkelde het bedrijf namelijk al de 597 ‘Jagdwagen’ als onderdeel van een aanbesteding voor de Duitse strijdkrachten.
Een echt succesnummer was de Porsche 597 niet. Een test door het Duitse leger bracht in januari 1956 tal van gebreken aan het licht: er ontstond een scheur in de carrosserie, er waren defecten aan de startmotor, breuken in de aandrijfas en er was sprake van olielekkage. Ook waren er klachten over de motor achterin, die veel te veel herrie maakte. Ook bleek de voorruit te klein en rammelden de stoelen.
De Porsche 597 ging dus nooit in massaproductie voor de Bundeswehr – ook al omdat de productiekosten voor Porsche te hoog zouden zijn geweest en de fabriek niet in staat zou zijn geweest om de benodigde hoeveelheden binnen de geplande tijd te leveren. De grote order voor ongeveer 5000 eenheden ging daarom naar de DKW Munga, een model dat werd gemaakt door Auto Union in Ingolstadt.
Porsche bleef zitten met 22 prototypes voor het leger en een flinke investering. Want de Porsche 597 was best goed ontworpen. Het model was voorzien van inschakelbare vierwielaandrijving, onafhankelijke wielophanging, een vierbak met een extra specifieke terreinversnelling en de auto kon zelfs drijven. Het sportwagenbedrijf probeerde de 597 daarom als Jagdwagen te verkopen aan particulieren, jagers en bosbouwers, maar ook dat was geen succes. Na 71 exemplaren viel het doek.
Aangezien er wereldwijd nog zo'n 50 exemplaren over zijn van dit model, betalen verzamelaars er anno 2022 grof geld voor. Een van de 22 militaire prototypes wordt binnenkort geveild door veilinghuis RM Sotheby’s, Het voertuig wordt aangedreven door een 50 pk sterke 1,5 liter boxermotor uit de Porsche 356.
Veilingexperts denken dat de prijs tussen de 725.000 en 775.000 dollar uit kan komen, ruim boven de 700.000 euro. De auto komt vrijdag 19 augustus onder de hamer in de Amerikaanse havenstad Monterey. Dat is veel geld voor een mislukte aanbesteding die - in tegenstelling tot andere Porsches - ook nog eens totaal niet sportief is. Kennelijk weegt de zeldzaamheid van het model hier het zwaarst.
UPDATE: De auto is verkocht voor 665.000 dollar, dat is op dit moment precies hetzelfde bedrag in euro's.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
In deze gemeente is de kans dat je auto gestolen wordt het grootst
-
‘Prijsstijging auto’s tot tien keer hoger dan EU beweert bij invoering nieuwe milieunorm’
Nieuwe benzineauto’s worden circa 2000 euro duurder wanneer vanaf 2025 de strengere Europese milieunorm Euro 7 wordt ingevoerd. Dat beweert de Acea, de Europese club van autofabrikanten. Acht EU-landen hebben zich deze week tegen de nieuwe uitstootnorm gekeerd. -
Waarom dit Volkswagen-busje 364.900 euro kost
De hoge prijs van deze Volkswagen-bus is deels te verklaren doordat het helemaal geen Volkswagen-bus is, maar een Porsche. Er zouden maximaal 10 modellen van deze VW T3 met een Porsche 911-motor zijn gebouwd. -
Deze 70 jaar oude Lelijke Eend kost net zo veel als een nieuwe Porsche 911
In Monaco gaat binnenkort deze Deux Chevaux onder de hamer en de auto gaat naar verluidt meer dan € 120.000 opleveren. Het is dan ook niet zomaar een Eendje, maar een zeldzame 2CV Sahara met twee motoren. -
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
Wat is de beste wasmachine voor een gezin van 5 personen of meer? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.
-
PREMIUM5
Gewone fiets bijna twee keer zo gezond als e-bike: zoveel calorieën verbrand je per uur
-
-
-
Hemelvaartsdag is in België en Duitsland de gevaarlijkste dag van het jaar en dit is de reden
In Duitsland en België is Hemelvaartsdag de gevaarlijkste dag in het verkeer, zo blijkt uit ongevallenanalyses. De oorzaak zit ‘m in het feit dat er veel wordt gedronken en gefeest, waarna regelmatig de auto wordt gepakt om naar huis te rijden. -
PREMIUMEnergierekening
Harmen: ‘Mijn huis had energielabel C, maar dat was misschien een beetje optimistisch’
Harmen Visser (28) uit Eindhoven heeft twee verschillende energiecontracten omdat dit voor hem voordeliger is. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander.