Waarom dit merk nieuwe auto’s van 30 meter hoogte te pletter laat storten
Volvo liet onlangs voor eerst meerdere splinternieuwe modellen uit een kraan vallen, vanaf een hoogte van 30 meter. De reden is dat Volvo hulpverleners zo betere inzichten wil bieden in hoe ze inzittenden in kritieke toestand zo snel mogelijk uit het wrak kunnen halen.
Door deze spectaculaire aanpak is het Volvo Safety Centre in staat schade te simuleren die alleen bij de extreemste crashes voorkomt, zoals auto-ongelukken waarbij een auto met zeer hoge snelheid tegen een vrachtauto rijdt of vol in de flank wordt geraakt.
In bovenstaande situaties bevinden de inzittenden van de auto zich waarschijnlijk in kritieke toestand. De prioriteit van reddingsdiensten is om deze mensen snel uit de auto te halen zodat ze zo spoedig mogelijk naar het ziekenhuis kunnen worden vervoerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van hydraulische reddingsmiddelen.
Hardste staal
Het doel van reddingswerkers is om inzittenden binnen een uur na het ongeval uit de auto te halen en naar het ziekenhuis te brengen. Dit noemen ze het ‘gouden uur’. Normaliter maken reddingswerkers tijdens hun trainingen gebruik van sloopauto’s van de schroot. Deze auto’s zijn echter vaak 20 jaar of ouder. Ze verschillen wat betreft staalsterkte, veiligheidskooi en algehele bestendigheid enorm van moderne auto’s.
Omdat Volvo-modellen zijn gemaakt van het hardste staal dat in moderne auto’s te vinden is, kunnen reddingswerkers hun technieken om iemand uit zijn auto te bevrijden verder perfectioneren. In totaal liet Volvo tien verschillende Volvo-modellen meerdere malen van de kraan vallen. Voordat ze naar beneden stortten, berekenden veiligheidsexperts van Volvo hoeveel kracht er nodig was om het beoogde schadeniveau te realiseren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
Hyundai frist leaselieveling op: nieuwe neus en hulpsystemen voor Kona Electric
De Hyundai Kona Electric, één van de populairste elektrische auto’s van Nederland, krijgt volgend jaar een opfrisbeurt. Onder meer een nieuwe neus, een verbeterd interieur en aangescherpte veiligheidssystemen moeten er voor zorgen dat de Electric de strijd met nieuwere concurrenten kan volhouden. Opvallend detail: ondanks de updates stijgt het rijbereik van de elektrische Kona niet. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Kan ik mijn autoverzekering beter wijzigen?’
‘Ik heb bij aanschaf van mijn nieuwe auto een ‘volledig cascoverzekering’ afgesloten. Ik krijg het advies om nu, na zes jaar, over te stappen op een beperkt cascoverzekering. Is dat verstandig?’, vraagt lezer Marianne Crul in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
Vrouw levend verbrand: autofabrikant moet nabestaanden ruim 6,5 miljoen euro betalen
Autofabrikant Ford moet de nabestaanden van een 19-jarige Amerikaanse die in 2016 verongelukte in haar Mustang 7 miljoen dollar (ruim 6,5 miljoen euro) betalen. De auto had volgens de rechter ontwerpfouten, waardoor de vrouw bekneld raakte en verbrandde. -
Eigenaar sportwagen krijgt snelheidsboete, maar er klopt iets niet
Een Franse eigenaar van een 252 pk sterke Alpine A110 keek vreemd op toen hij een snelheidsbekeuring kreeg thuisgestuurd. De auto reed namelijk niet toen deze werd geflitst en er zat ook niemand in.
-
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
Ook België voert puntenrijbewijs in
Het puntenrijbewijs rukt op in Europa. Na landen als Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië, wil nu ook België op korte termijn een strafpuntensysteem invoeren voor verkeersovertredingen.