‘Waarom hebben steeds meer auto’s zo’n stompe neus?’
VRAAG & ANTWOORD‘In de jaren 90 was er veel aandacht voor de aerodynamica van auto’s’, aldus lezer Erik Stroomberg in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘De laatste jaren zie ik steeds meer auto’s verschijnen met een lompe, massieve voorzijde. Dat past toch niet in de huidige tijdgeest van brandstofbesparing?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Er is nieuwe techniek ontwikkeld om de luchtweerstand te bestrijden. Zo wordt het front van steeds meer nieuwe auto’s dichtgemaakt. Vroeger kon dat niet, want de grille met zijn openingen was nodig voor koeling van de radiator. Maar bij elektrische auto’s is die niet nodig. Tegelijkertijd wordt er in de carrosserie tegenwoordig slim gebruikgemaakt van openingen en sleuven die de rijwind optimaal geleiden, met als doel een zo min mogelijke luchtweerstand. Dat de neus bij sommige auto’s niet zo laag is, heeft nog maar weinig invloed. Een zo glad mogelijke carrosserie is tegenwoordig heilig. Daarom zie je antennes, portiergrepen en soms zelfs al de buitenspiegels verdwijnen in het autodesign.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Zijn hapgrage steenmarters ook een gevaar voor elektrische auto’s?’
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Rijden auto’s op Belgische benzine zuiniger?’
‘In België is Euro 95 veel goedkoper dan in Nederland: het scheelt soms 25 cent per liter en dat is veel’, aldus lezer Judith Kosters in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Soms ga ik naar België en zorg ik er dan voor dat mijn tank bijna leeg is, om hem goedkoop vol te gooien. Maar ik merk dat ik met de Belgische brandstof meer kilometers kan maken en de auto dus zuiniger rijdt. Is dit een suggestie, of kan het zo zijn dat de Belgische brandstof een net iets andere samenstelling heeft, waardoor je er meer kilometers mee kunt rijden?’ -
PREMIUM3
Gewone fiets bijna twee keer zo gezond als e-bike: zoveel calorieën verbrand je per uur
Drie op de tien Nederlanders rijden inmiddels op een elektrische fiets. Ook relatief jonge fietsers zijn overstag. Is dat nou goed nieuws? Want trappen met ondersteuning is toch lang niet zo gezond als jezelf verplaatsen op een gewone fiets? De Fietsersbond en een bewegingswetenschapper zetten op een rij wat de verschillen zijn. -
VRAAG & ANTWOORD
‘100, 120 of 130 km/u: hoe hard mag je ’s avonds rijden op de snelweg?’
‘Bij mij en ook anderen in mijn omgeving is er verwarring over de maximumsnelheid in Nederland na 19.00 uur. Zijn er ook wegen waar je vanaf dat moment 130 kilometer per uur mag rijden?’, vraagt lezer Jan Smit. -
PREMIUM
Subsidie om je huis te verduurzamen? Super lastig. Met deze tips lukt het hopelijk wel
Een op de drie huiseigenaren krijgt het niet voor elkaar subsidie aan te vragen voor het verduurzamen van de eigen woning. Het hele aanvraagproces voor de Investeringssubsidie voor duurzame energie (ISDE) is voor veel huiseigenaren onbegrijpelijk, ontoegankelijk en zeer tijdrovend. Met deze tips wordt het iets eenvoudiger.
-
PREMIUM
De gasslang even dubbel buigen en zeven andere tips voor de veiligheid van je caravan
-
-
-
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
Wat is de beste wasmachine voor een gezin van 5 personen of meer? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
PREMIUM
Doe dit niet als je een verkeersongeval ziet: ‘Maak het niet erger dan het is’
Hoe bied je hulp bij een verkeersongeval zonder jezelf en anderen in gevaar te brengen? Regelmatig gaat het fout en vallen door goedbedoelde hulp nóg meer slachtoffers. Deskundigen geven advies. ‘Maak het niet erger dan het is.’