‘Waarom hebben steeds meer auto’s zo’n stompe neus?’
VRAAG & ANTWOORD‘In de jaren 90 was er veel aandacht voor de aerodynamica van auto’s’, aldus lezer Erik Stroomberg in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘De laatste jaren zie ik steeds meer auto’s verschijnen met een lompe, massieve voorzijde. Dat past toch niet in de huidige tijdgeest van brandstofbesparing?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Er is nieuwe techniek ontwikkeld om de luchtweerstand te bestrijden. Zo wordt het front van steeds meer nieuwe auto’s dichtgemaakt. Vroeger kon dat niet, want de grille met zijn openingen was nodig voor koeling van de radiator. Maar bij elektrische auto’s is die niet nodig. Tegelijkertijd wordt er in de carrosserie tegenwoordig slim gebruikgemaakt van openingen en sleuven die de rijwind optimaal geleiden, met als doel een zo min mogelijke luchtweerstand. Dat de neus bij sommige auto’s niet zo laag is, heeft nog maar weinig invloed. Een zo glad mogelijke carrosserie is tegenwoordig heilig. Daarom zie je antennes, portiergrepen en soms zelfs al de buitenspiegels verdwijnen in het autodesign.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMkeiverliefd op mijn auto
Toen Roef werd geboren, wilde zijn vader ‘ook een cadeau’ en dat werd deze auto: ‘Ik heb ‘m geërfd’
Amersfoort -
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
Wat als een cliënt nog helder van geest is, maar niet kan praten? Deze notaris lost het op met kneepjes in de hand. Een kneepje is 'ja’, twee kneepjes ‘nee’. Elke week tekent journalist Johan Nebbeling waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk op in deze rubriek. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Rijden auto’s op Belgische benzine zuiniger?’
‘In België is Euro 95 veel goedkoper dan in Nederland: het scheelt soms 25 cent per liter en dat is veel’, aldus lezer Judith Kosters in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Soms ga ik naar België en zorg ik er dan voor dat mijn tank bijna leeg is, om hem goedkoop vol te gooien. Maar ik merk dat ik met de Belgische brandstof meer kilometers kan maken en de auto dus zuiniger rijdt. Is dit een suggestie, of kan het zo zijn dat de Belgische brandstof een net iets andere samenstelling heeft, waardoor je er meer kilometers mee kunt rijden?’ -
Dit zijn de twintig zuinigste auto’s van Nederland
Het brandstofverbruik is bijna net zo belangrijk als de nieuwprijs van een auto, aangezien dat in de loop der jaren veel geld kan kosten. Dit zijn de twintig zuinigste hatchbacks, tien met benzine- en tien met dieselmotor. -
PREMIUMzes vragen
Een zonneboiler levert gratis warm water: in zoveel jaar verdien je hem terug
Ondanks stijgende prijzen en langere levertijden blijven zonnepanelen als warme broodjes over de toonbank vliegen. Terwijl zonneboilers maar mondjesmaat worden verkocht. Is dat terecht? Zes vragen over de potentie van een zonneboilersysteem op je dak.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Zijn hapgrage steenmarters ook een gevaar voor elektrische auto’s?’
-
-
-
PREMIUMTips
Juni voor veel gezinnen stressvolle maand: ‘Werk als team om de hectiek aan te kunnen’
De afsluiting van het schooljaar komt eraan, met (voor de basisschool) een avondvierdaagse, afscheidsmusical en barbecue met de klas. Structuurcoach Marleen Gondelach heeft tips om de hectiek van de maand juni te helpen bedwingen. ,,Zeg je ‘nee’ tegen anderen, dan zeg je ‘ja’ tegen jezelf en je kinderen.” -
VRAAG & ANTWOORD
‘100, 120 of 130 km/u: hoe hard mag je ’s avonds rijden op de snelweg?’
‘Bij mij en ook anderen in mijn omgeving is er verwarring over de maximumsnelheid in Nederland na 19.00 uur. Zijn er ook wegen waar je vanaf dat moment 130 kilometer per uur mag rijden?’, vraagt lezer Jan Smit.