Waarom hebben verkeerslichten nog steeds drie lampen?
VRAAG & ANTWOORD‘Een verkeerslicht bevat drie lampen boven elkaar, maar is het niet eenvoudiger om één lamp te maken die de kleuren groen, oranje en rood kan laten zien?’ vraagt lezer Frans van der Waals in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Dit moet met de huidige led-techniek geen probleem zijn. Het is goedkoper, omdat er minder materiaal nodig is en de constructie wordt er ook lichter door. Is er ooit aan gedacht om van de traditionele vormgeving af te wijken?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Dit kan zeker voordelen hebben. Maar vergeet niet dat de bekende positie van drie kleuren op verschillende posities meehelpt bij de herkenning wanneer je een rood, oranje of groen licht ziet. Kleurenblinden zijn er al helemaal mee geholpen.’
‘Natuurlijk kun je daar oplossingen voor bedenken, bijvoorbeeld door per kleur ook een ander symbool in de lamp af te beelden. Maar het lijkt mij risicovol om dit te veranderen: iedereen is hier nu aan gewend. Om verwarring te voorkomen zou het eigenlijk wereldwijd in één keer moeten worden aangepast. Dat is nogal een uitdaging en kost veel geld.’
Onze autoredacteur Niek Schenk beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar auto@dpgmedia.nl
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
Verkeerslicht herkent motorrijder vaak niet, maar daar is een trucje voor
‘Als motorrijder sta ik geregeld te wachten voor verkeerslichten die mij niet ‘herkennen’ en mij pas het groene licht geven na twee of drie rondjes groen voor de andere weggebruikers’, aldus lezer Erik Matthijsen in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
VRAAG & ANTWOORD
Heeft een fietser naast het zebrapad ook voorrang?
‘Bij ons in Barendrecht zijn er tegenwoordig veel kruisingen waar een fietspad en zebrapad naast elkaar liggen’, aldus lezer Henk Heuvelman in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Automobilisten moeten voetgangers op het zebrapad altijd voorrang verlenen. Maar hoe zit het met de kruisende fietsers ernaast, die van beide kanten kunnen komen?’ -
column
Om vijf uur ’s ochtends je bed uit, net als Obama: waarom we graag succesvolle mensen nadoen
Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: routines van succesvolle mensen -
Skivakantie: hier zijn winterbanden en sneeuwkettingen verplicht
Heel wat Nederlanders gaan binnenkort weer met de auto op skivakantie. Maar hoe zit het met de verplichting tot winterbanden? En hoe bevestig je sneeuwkettingen? Dit zijn de belangrijkste regels. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Zorgen matrixborden voor files op de snelweg?’
‘Ik zie op de snelweg bijna altijd files ontstaan bij invoegstroken doordat de matrixborden 70 en 50 aangeven als maximumsnelheid’, aldus lezer K. Peters-Bühler in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Er is dan vaak niets aan de hand en je kunt gewoon doorrijden, maar het zijn de borden die de file veroorzaken. Ik zie dit onder meer bij Lexmond en Almere-Buiten gebeuren. Als auto’s normaal door kunnen rijden bij het invoegen, zouden er op die plekken geen files ontstaan.’
-
Rijstevlaai en soezen: dit kan iedere beginnende thuisbakker maken
Iedereen is gek op zoetigheid. Natuurlijk kan je hiervoor naar de bakker bij jou om de hoek gaan, maar veel bakrecepten kun je heel makkelijk zelf maken. Twee patissiers geven inspiratie voor de makkelijkste bakrecepten waar iedereen mee aan de slag kan. -
-
-
Tweedehands auto's nóg duurder, maar consument wil er juist minder voor betalen
Terwijl occasions nog steeds duurder worden, wil de consument er juist minder voor betalen. Dat concluderen Gaspedaal.nl en AutoTrack op basis van vraag en aanbod op hun occasionsites. Terwijl de gemiddelde vraagprijs in januari toenam, trokken consumenten juist minder budget uit voor een occasion. In juni vorig jaar bedroeg het verschil tussen die twee nog 12,9 procent. Vorige maand is de kloof fors verder gegroeid, naar 28,2 procent. -
PREMIUM
Mysterie: waarom worden in Rotterdam consequent trappers van swapfietsen gejat?
Swapfietsen zijn doelwit van ‘trapperdieven’. De populaire fietsverhuurder gist naar een reden voor deze typisch Rotterdamse rijwielsabotage.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer