Waarom hebben vrachtauto’s twee kentekens?
VRAAG & ANTWOORDSteeds zie ik vrachtauto’s rijden met op de truck bijvoorbeeld een Pools kenteken en op de aanhanger een Nederlands of Duits kenteken. Waarom is dit? En stel, zo’n vrachtwagenchauffeur rijdt door rood, dan is voor en achter toch een ander kenteken vermeld? De aanhanger achter de auto van mijn zoon moet wel hetzelfde kenteken hebben. – Peet de Visser
Delen per e-mail
Een aanhanger met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg moet tegenwoordig een eigen kentekenplaat – en dus ook kentekenbewijs – hebben. Daardoor is het, in combinatie met een keuring, voor opsporings- en handhavingsinstanties gemakkelijker om controle te houden op de technische eisen waaraan aanhangwagens moeten voldoen. Ook is het eenvoudiger om gestolen voertuigen op te sporen, want de gegevens van de aanhanger zijn te raadplegen in het kentekenregister. Wordt de vrachtwagencombinatie geflitst, dan gaat de bekeuring dus in eerste instantie naar de kentekenhouder van de aanhanger. En verder: de aanhanger van uw zoon is waarschijnlijk niet zo zwaar en hoeft daarom geen apart kenteken te hebben.
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD Geen handhaving bij naast elkaar rijdende fietsers
In deze rubriek stond onlangs dat er niet meer dan twee fietsers naast elkaar mogen rijden. In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) staat dat fietsers inderdaad met z’n tweeën naast elkaar mogen rijden, echter: ‘mits zij het overige verkeer niet hinderen’. Mijns inziens is de politie van deze wetgeving niet op de hoogte en wordt er derhalve niet gehandhaafd. —Stephen G. Court -
Met 620 km/u in de trein: China werkt eraan
China heeft een trein ontwikkeld die met zijn duizelingwekkende topsnelheid van 620 km/u de Europese hogesnelheidstreinen ver achter zich laat. De trein maakt gebruik van een nieuwe technologie die high-temperature superconducting (HTS) wordt genoemd. Het is alsof de trein zweeft boven de magnetische velden van het spoor. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Zonnekleppen zijn niet voldoende, zorg altijd ook voor een zonnebril in de auto’
,,In deze rubriek ging het laatst over dubbele zonnekleppen”, schrijft lezer Patrick de Jager vanuit Tasmanië. ,,Maar altijd een zonnebril in de auto hebben is een vereiste! Bij laagstaande zon in de winter is zelfs een zonneklep niet voldoende. Hier in Australië draagt men sowieso altijd shades.” -
PREMIUM
Mijn Allessie Paul wint met zijn Chevy met gemak van een BMW M3: ‘Zo'n achtcilinder klinkt toch heerlijk?’
Leuk en aardig al die standaard gezinsbakken op de weg, maar avonturen beleeft Paul van Wijk (44) toch echt in een Amerikaan. In de rubriek Mijn Allessie vertelt hij over het diep ronkend stemgelijk van zijn grootste liefde: de Chevrolet Express 2500 om precies te zijn, met een achtcilinder onder de motorkap. -
VRAAG & ANTWOORD Waarom wordt blauwe diesel niet meer aanbevolen?
Als blauwe diesel veel schoner is, waarom wordt deze brandstof dan niet meer aangeprezen? Of kunnen oudere diesels er wellicht niet op rijden? —J.W. van den Bulk
-
Kleurrijkste auto aller tijden keert nog één keer terug, maar is niet te koop
De Nederlandse importeur van Volkswagen brengt de kleurrijkste auto uit de geschiedenis voor één keer terug. De Polo Harlekin (Duits voor Harlekijn) van 2021 is echter, in tegenstelling tot het origineel, niet te koop. Hij is slechts bedoeld als opkikkertje in een tijd waarin de vrolijkheid soms ver te zoeken is. -
‘Autoverkoop kruipt dit jaar uit diepste dal sinds 50 jaar’
De autoverkoop in Nederland maakt in 2021 het grootste herstel van de afgelopen 50 jaar door. Economen van ING voorspellen dat het aantal verkochte auto’s dit jaar 10 procent stijgt na de forse daling in 2020. Ook de RAI Vereniging en de Bovag zijn optimistisch. Tegelijkertijd zal de autobranche de gevolgen van de coronacrisis blijven voelen. -
VRAAG & ANTWOORD Waarom is er niet méér wegverlichting?
Wie heeft ooit verzonnen om op een heleboel wegen in de avond en nacht geen lantaarns aan te doen? Het is daar aardedonker en ook levensgevaarlijk. Bij veel mensen neemt de oogscherpte ’s avonds af. Stel dat je pech krijgt op zo’n weg. De veiligheid dient toch voorop te staan? —M.F. Floor