Waarom is er niet méér wegverlichting?
VRAAG & ANTWOORDWie heeft ooit verzonnen om op een heleboel wegen in de avond en nacht geen lantaarns aan te doen? Het is daar aardedonker en ook levensgevaarlijk. Bij veel mensen neemt de oogscherpte ’s avonds af. Stel dat je pech krijgt op zo’n weg. De veiligheid dient toch voorop te staan? —M.F. Floor
Delen per e-mail
Dat heeft te maken met kosten en energiebesparing voor het milieu, maar ook met het voorkomen van het verstoren van beschermde diersoorten. In 2013 werd besloten om op veel snelwegtrajecten ’s nachts het licht niet meer aan te doen. Die maatregel is afgelopen zomer grotendeels teruggedraaid. Het blijkt op veel trajecten toch veiliger als de verlichting de hele nacht blijft branden. Nieuw onderzoek wees uit dat verlichting zowel de verkeersveiligheid zelf als de beleving daarvan verbetert.
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er) -
VRAAG & ANTWOORD ‘Mag je met een sportuitlaat zoveel lawaai maken? Iedereen ergert zich eraan’
,,Waarom mogen motoren en auto’s met sportuitlaten zoveel herrie maken?”, vraagt lezer Cees Beimers. ,,Iedereen ergert zich eraan en de politie treedt niet of nauwelijks op.” -
VRAAG & ANTWOORD Waarom worden linksrijders niet aangepakt?
Er lijkt steeds minder tolerantie in het verkeer tussen langzame deelnemers en deelnemers die vlot onderweg zijn – en daarmee bedoel ik geen hufters. Waarom treedt de politie niet op tegen mensen die links blijven rijden en hun plicht niet nakomen om zo veel mogelijk rechts te rijden? –F. van Berkom -
Maximale ‘thuislaadtijd’ voor elektrische auto's om overbelasting Duits stroomnet te voorkomen
Het Duitse ministerie van Economische Zaken heeft een wetsontwerp ingediend waarin een maximum wordt gesteld aan de thuislaadtijd van onder meer elektrische auto's. Na heftige kritiek werd het wetsontwerp teruggetrokken, maar de dreiging blijft. -
VRAAG & ANTWOORD Mag ik met mijn oude dieselcamper Duitse steden in?
Mag ik met mijn dieselkampeerauto van meer dan dertig jaar oud, een oldtimer, de milieuzones in Duitsland inrijden? Ik krijg geen milieusticker. –Joep Kooijman
-
Tesla Model 3 wordt €2.000 goedkoper
Tesla heeft zijn populaire Model 3 met €2.000 in prijs verlaagd. Alle versies profiteren van dit voordeel. De prijsverlaging zal leaserijders moeten verleiden die de fiscale bijtelling voor elektrische auto's deze maand zagen stijgen van 8 naar 12 procent. -
VIDEO / LEZERSTEST Lezers Marleen en René reden 6 maanden (en voor het eerst) elektrisch: ‘Retourtje Plopsaland werd uitdaging’
Zes maanden lang reden ze - voor het eerst in hun leven - in een elektrische Hyundai, als gasttesters van onze autoredactie. Na een ongekend uitgebreide praktijktest vellen ze nu hun eindoordeel: lezers Marleen van Luik over ‘haar’ Ioniq Electric en René Groeneveld over ‘zijn’ elektrische Kona. -
‘Autoverkoop kruipt dit jaar uit diepste dal sinds 50 jaar’
De autoverkoop in Nederland maakt in 2021 het grootste herstel van de afgelopen 50 jaar door. Economen van ING voorspellen dat het aantal verkochte auto’s dit jaar 10 procent stijgt na de forse daling in 2020. Ook de RAI Vereniging en de Bovag zijn optimistisch. Tegelijkertijd zal de autobranche de gevolgen van de coronacrisis blijven voelen.