Waarom is niet duidelijk uit welk land nieuwe auto’s komen?
VRAAG & ANTWOORD‘Zou er geen land van fabricage genoemd moeten worden bij nieuwe auto’s die je kunt kopen?’, vraagt lezer Harry Kroon in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Dan kun je zelf beslissen of je de vervuilende overtocht wil betalen.’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Op dit moment wordt dat inderdaad niet duidelijk vermeld bij de auto’s die in Nederland worden verkocht. In met name de VS doen autofabrikanten dit soms wel, om te benadrukken dat het een in eigen land gemaakt product is. Daarmee hoopt de fabrikant duidelijk te maken dat hij bijdraagt aan de nationale economie en werkgelegenheid.’
‘Ik heb hier niet eerder een pleidooi voor gehoord, maar kan mij goed voorstellen dat dit de komende jaren vanuit de samenleving meer gevraagd zal worden. Vanwege het milieu, zoals u zelf al aanstipt. Hoewel je dan nog steeds niet weet of de auto per trein, vrachtauto of boot naar Nederland is gekomen. Dat kan nogal schelen in de CO2-uitstoot. Maar ook om andere redenen kan het zijn dat consumenten willen weten waar een auto is gemaakt. Ik denk bijvoorbeeld aan de mensenrechten, die in sommige landen met voeten worden getreden. Het zou kunnen dat sommige autokopers niet in een auto willen rijden die in zo’n land is gefabriceerd.’
Onze autoredacteur Niek Schenk beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar auto@dpgmedia.nl
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen. -
Reisverbod: betekent deze scheepsramp het einde van hybrides en elektrische auto’s op veerboten?
Na de ramp met de Felicity Ace, die zonk nadat vermoedelijk een elektrische auto vlamvatte, is er discussie ontstaan over de vraag of e-auto's wel veilig genoeg zijn om mee te nemen op veerboten. Uitgerekend een Noorse rederij heeft nu als eerste een verbod aangekondigd. -
PREMIUM
Elektrisch rijden vanaf 2035: haalbaar en betaalbaar?
De Europese Unie nam een historisch besluit. Vanaf 2035 mogen er alleen nog elektrische of waterstofauto's verkocht worden in de EU. Kan dat en wat zijn de beren op de weg? -
PREMIUM
Bange dieven beloven: Auto terug als bestolen verkoper bewakingsbeelden offline haalt
‘Klanten’ gingen er na een proefrit hondsbrutaal vandoor met zijn witte Volkswagen T-Roc terwijl garagehouder Melvin Kuipers nog zó oplette. Opmerkelijk genoeg boden de dieven aan de auto terug te geven als hij de supersnel op sociale media geplaatste beelden offline zou halen. -
PREMIUM
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen.
-
Doek valt voor de Ford Fiesta: ‘De kleine auto die iedereen raakte’
Ford neemt na 45 jaar afscheid van de Fiesta. De verkoopaantallen van dit model gaan richting de 20 miljoen, maar nu vindt de autofabrikant het welletjes. Eind juni volgend jaar zal in de fabriek in Keulen de laatste Fiesta van de band rollen. Hij moet bij Ford ruimte maken voor een aantal nieuwe, elektrische modellen. -
-
-
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
VRAAG & ANTWOORD
Mag je tegenwoordig parkeren op de hoek van de straat?
‘Steeds vaker zie je de meest absurd geparkeerde auto’s op de hoek van een straat’, aldus Ton Helwig in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Als het voorwiel maar langs de stoeprand staat, dat is blijkbaar al genoeg. De rest van de auto staat dan op de kruising. Ik heb vroeger geleerd dat je minimaal 5 meter moet vrijlaten tot de hoek. Zijn er geen regels meer, of is er geen handhaving?’