Volledig scherm
Tanken met 30 graden of meer? Liever niet helemaal volgooien. © E+/Getty Images

Waarom je je auto niet moet voltanken bij temperaturen van 30 graden en hoger

Bij temperaturen van meer dan 30 graden dreigen niet alleen uitdroging of een zonnesteek. Automobilisten moeten volgens de Duitse automobielvereniging KS ook hun brandstoftank niet helemaal volgooien.

Nederland maakt zich op voor een hete juni. Dat betekent water mee in de auto en vooraf kijken of het traject dat je gaat rijden filevrij is. Maar er is nog een aspect dat veel automobilisten niet weten. Volgens de Automobilclub Kraftfahrer-Schutz (KS) moeten automobilisten hun tank niet helemaal tot de rand toe vullen. De reden is dat de hitte ervoor zorgt dat benzine en diesel uitzetten. In de brandende zon zou er brandstof door de tankopening of de brandstof-ontluchting kunnen lekken. 

Dit kan volgens de autobond niet alleen schade toebrengen aan het milieu, de lak van de auto of de bodembescherming, in extreme gevallen kan er zelfs brand uitbreken. Het beste is om de auto af te tanken en meteen te stoppen wanneer het tankpistool automatisch afslaat en niet door te gaan tot de rand van de vulopening zichtbaar is. Ook wordt aangeraden om alleen te tanken wanneer je daarna nog een grotere afstand moet afleggen.

Het probleem is het temperatuurverschil: brandstof wordt opgeslagen in ondergrondse tanks bij een temperatuur van 5 tot 10 graden. Als het buiten 30 graden of warmer is, zorgt dat voor een snelle opwarming van de brandstof van meer dan 20 graden. De benzine of diesel zet dan met ongeveer 2 procent uit, wat overeenkomt met één liter meer volume in een tank van 50 liter, aldus de KS. 

De Bovag en ANWB denken dat het wel losloopt met de gevaren van een te volle tank, ook al omdat brandstof in Nederland vijf graden warmer wordt opgeslagen en het temperatuurverschil daardoor kleiner is.