‘Waarom mag je zó hard rijden op een elektrische fiets?’
VRAAG & ANTWOORD,,Waarom zijn e-bikes niet begrensd?”, vraagt lezer Nico Vavier. ,,De aandrijving is slechts bedoeld als trapondersteuning. Elektrische fietsen rijden veel te hard, waardoor er vaak ongelukken mee gebeuren. De snelheid zou maximaal 20 km/u moeten zijn!”
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,De standaard e-bike is begrensd op 25 km/u. Maar er zijn tegenwoordig ook speedpedelecs: extra sportieve elektrische fietsen die begrensd zijn op 45 km/u. Daarnaast zijn er ook mensen die hun elektrische fiets (laten) opvoeren. De verkoop van opvoersetjes is niet verboden in de Europese Unie.
Al met al is het nogal onduidelijk wanneer een elektrische fiets nou eigenlijk een soort van elektrische bromfiets wordt. Want inderdaad, de trapondersteuning wordt op een gegeven moment gewoonweg motoraandrijving, met nog hogere rijsnelheden als gevolg. Voor speedpedelecs gelden daarom wel andere eisen: een kentekenplaat, achteruitkijkspiegel, bromfietsrijbewijs én een helm.
Maar het is wel een probleem dat voor fietsen eigenlijk geen maximumsnelheid geldt. Dat maakt het voor de politie lastig om op snelheid te controleren. En snelle elektrische fietsen leiden inderdaad tot meer verkeersslachtoffers. Terwijl auto’s juist veiliger zijn geworden.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Nina trekt alle aandacht met haar auto: ‘Dit is gewoon de binnenkant van mijn brein’
Ze stond ergens in de file afgelopen zomer en had toevallig wat stiften in de auto liggen. En dus begon ze te tekenen op het dashboard naast haar stuur. Zes maanden later is het interieur van de auto van de Belgische Nina Vandenbempt (31) een explosie van pluche, glitter en kleur. ,,Het is mijn eigen magisch, rijdend altaar”, zegt ze. ,,En het is ook een kunstproject waar ik na corona mee aan de slag ga.” -
AUTOTEST
Test Aiways U5: deze Chinees smaakt naar meer
De Aiways U5 is een van de eerste Chinese auto’s die daadwerkelijk in Nederland te koop zijn. En het moet gezegd: deze Chinees smaakt naar meer. -
Ook in Brabantse steden rijden hybrides nu automatisch elektrisch
BMW introduceert vandaag drie nieuwe eDrive Zones buiten de randstad. Voortaan zullen plug-in hybrides ook in Breda, Tilburg en Eindhoven automatisch op volledig elektrisch rijden overschakelen, zodra zij het stadscentrum binnenrijden. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mogen wij als Nederlanders ook met een Duits kenteken rijden?’
,,Mag je als Nederlander in Nederland met een auto met Duits kenteken rijden of mogen alleen bewoners in de grensstreken dat?”, vraagt lezer G. Hofmans. -
Carjacking: man met vuurwapen bedreigd en bestolen van zijn auto terwijl hij voor stoplicht staat
Een inwoner van Barneveld is dinsdagavond in het centrum van zijn woonplaats het slachtoffer geworden van een gewapende autoroof. De man is onder bedreiging van een vuurwapen bestolen van zijn Volvo V40.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Moet je bij een laadpaal óók nog betalen voor parkeren?’
,,Voor het opladen van mijn elektrische auto bij een laadpaal is vaak geruime tijd nodig. Als in dat gebied betaald parkeren geldt, moet ik daar dan ook nog voor betalen?” vraagt lezer John Schuurmans. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Moet ik een kapotte sensor in mijn vrij nieuwe auto zelf betalen?’
,,In mijn Ford Fiesta uit 2016 ging regelmatig een waarschuwingslampje branden. De eerste keer vond de garage geen defect, later kreeg ik het advies een andere brandstofsoort te tanken. Maar nu, bij 60.000 km, meldt de garage dat de brandstofsensor moet worden vervangen. Kosten 300 euro, ‘want dit valt buiten de garantie’. Is de klant de klos bij een fabrieksfout in zo’n betrekkelijk nieuwe auto?” vraagt lezer Cees Bouma. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Kan bij een automatische autoruit je hand bekneld raken?’
,,Het kan gebeuren dat een kind op de achterbank een hand door het openstaande autoraam steekt terwijl dat automatisch sluit. Zijn elektrisch bedienbare autoramen tegen zo’n beknelling beveiligd?” vraagt lezer Jan de Koning.