Volledig scherm
© RV

Waarom toont matrixbord soms geen ‘einde limiet’?

VRAAG & ANTWOORDOp matrixborden boven de weg wordt bij werkzaamheden de verplichte limiet van 90 of 70 gevolgd door ‘einde limiet’: een cirkel met twee strepen. Maar bij files zie je ‘einde limiet’ niet. Gaat het hierbij om een adviessnelheid? –E. Beulakker

Nee, elke snelheid die op deze borden wordt aangegeven geldt als verplichte limiet. Bij filevorming reageert het systeem automatisch razendsnel op de vertragingen en geeft dan ter plekke een daarbij behorende limiet aan. In die aanduidingen kan heel snel verandering komen, dus zou een aanduiding ‘einde limiet’ ook snel en vaak wijzigen, wat het er voor de automobilist niet overzichtelijker op maakt. Bij wegwerkzaamheden is de snelheidslimiet van tevoren precies bekend, zowel het traject als de tijdsduur. In dat geval worden de matrixborden handmatig ingesteld en is het dus logischer om ‘einde limiet’ aan te geven.

Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.

Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk