Volledig scherm
© RV

Waarom toont matrixbord soms geen ‘einde limiet’?

VRAAG & ANTWOORDOp matrixborden boven de weg wordt bij werkzaamheden de verplichte limiet van 90 of 70 gevolgd door ‘einde limiet’: een cirkel met twee strepen. Maar bij files zie je ‘einde limiet’ niet. Gaat het hierbij om een adviessnelheid? –E. Beulakker

  1. ‘Waarom geldt er niet dezelfde maximumsnelheid voor personenauto’s én vrachtwagens?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom geldt er niet dezelfde maximum­snel­heid voor personenauto’s én vrachtwa­gens?’

    ,,We rijden nu al een tijdje overdag 100 km/u op de snelweg. Ik vind het heerlijk ontspannend en merk dat er ook minder files zijn. Maar wat wel opvalt: vaak stroopt het verkeer op als er een vrachtwagen opdoemt. Die mag maximaal 80 km/u. Waarom niet gekozen voor één maximumsnelheid (100 of 90 km/u) voor álle voertuigen, zodat het allemaal nog beter doorstroomt?” vraagt lezer Ad Maas.
  2. ‘Goede zithouding achter het stuur? Cruise-control biedt uitkomst’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Goede zithouding achter het stuur? Crui­se-con­trol biedt uitkomst’

    Veel lezers reageerden op de vraag van eerder deze maand over scheef zitten achter het stuur. Zo schrijft lezer Arthur Bastiaanse: ,,Als fotojournalist van het ANP reed ik in de jaren 80 zo’n 55.000 kilometer per jaar en liep ik een hernia op. Het belangrijkste advies voor herstel: zo veel mogelijk rechtop in de autostoel zitten. Maar ik merkte dat er altijd een spanningsboog is tussen het ingedrukt houden van het gaspedaal en de rug, waardoor scheef zitten bijna onvermijdelijk is. Uiteindelijk leverde cruise-control een belangrijke bijdrage aan de juiste zithouding.”
  1. Gakpo of Gapko in Oranje? Bondscoach Aad zou een plekje inruimen voor de PSV 'er
    Play

    Gakpo of Gapko in Oranje? Bondscoach Aad zou een plekje inruimen voor de PSV 'er

  2. Kerstaankopen doen? Bij dit Brabantse bedrijf pakken robots jouw online aankoop in
    Play

    Kerstaanko­pen doen? Bij dit Brabantse bedrijf pakken robots jouw online aankoop in