Waarom worden spookrijders niet meteen op de radio gemeld?
VRAAG & ANTWOORD‘Waarom wordt in Nederland niet onmiddellijk - zoals dat in Duitsland gebeurt - op alle radiozenders melding van een spookrijder gemaakt?’, vraagt lezer Ruud van Dongen in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie.
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Daar bestaat geen wetgeving voor. Omroepen zijn niets verplicht, maar veel radiomakers werken er graag aan mee om zo’n spookrijder zo snel mogelijk in hun uitzending te melden. Al gaan daar in de praktijk meestal wel enkele minuten kostbare tijd overheen.
Een spookrijder wordt meestal gemeld via 112 en dat bericht komt dan binnen bij de 112-meldkamer in Driebergen. Vervolgens wordt de melder in contact gebracht met de Landelijke Verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in Utrecht. Rijkswaterstaat probeert vervolgens eerst te verifiëren of de melding betrouwbaar is en of de gemelde locatie klopt. Vervolgens zet de dienstdoende wegverkeersleider de melding in een systeem dat het bericht naar media met verkeersinformatie verspreidt. Daarbij gaat het niet alleen om omroepen, maar ook om navigatiesystemen met online functies of apps voor weggebruikers.
Het wil nog weleens verschillen in hoeverre een radiomaker meteen actie onderneemt en de uitzending onderbreekt voor een spookrijder. En lang niet alle radiostations hebben dag en nacht mensen in dienst die onmiddellijk met zo’n melding aan de slag kunnen gaan.’
Onze autoredacteur Niek Schenk beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar auto@dpgmedia.nl
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
Op ‘Nederlandse’ megaparkeerplaats bij Gent heb je straks niets te zoeken met een lege tank
Automobilisten op doortocht naar Zuid-Europa kunnen volgend jaar langs de E17 bij Gent niet alleen zichzelf opladen, maar ook hun elektrische auto. Er komt echter geen conventioneel tankstation voor auto’s met diesel- en benzinemotoren. -
VRAAG & ANTWOORD
Is goedkope benzine echt slechter voor mijn auto?
‘Ik hoor weleens dat de goedkope benzine bij onbemande tankstations zoals Tango en Tinq erg slecht is voor de motor’, aldus lezer J.W. van den Beld in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Deze brandstoffen zouden verdund zijn. Wat is hiervan waar? Is die benzine inderdaad slecht en is het daarom beter om bij de grote merken te tanken?’ -
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
PREMIUM
Overzicht: nergens zo vaak incidenten met spookrijders als in Brabant
Incidenten met spookrijders eindigen gelukkig vaak zonder slachtoffers. Zondagavond liep zo’n situatie echter vreselijk anders. Drie mensen overleden ter plekke bij een ongeval en ook een hond kwam om. Drie andere slachtoffers raakten gewond. Er zijn vaker automobilisten die op een snelweg in Brabant in de verkeerde rijrichting rijden.
-
Twee koplampen in je vizier: wat te doen als je een spookrijder tegenkomt?
PRINSENBEEK - Het is onverwachts en angstaanjagend: twee koplampen die je tegemoetkomen terwijl je op de snelweg rijdt. Het gevolg is vaak een botsing of gevaarlijke uitwijkmanoeuvres. Wat moet je doen als je een spookrijder tegenkomt? -
-
-
Frankrijk is alweer klaar met trajectcontroles
In België neemt het aantal trajectcontroles sterk toe, maar in Frankrijk zijn ze er alweer klaar mee. De officiële reden is dat ze te duur zijn in onderhoud, maar dat is volgens een Franse belangenclub van automobilisten niet de werkelijke reden. -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer