Waarvoor zijn die zwarte bordjes langs de snelweg?
VRAAG & ANTWOORD‘Ik rijd veel op autosnelwegen en daar valt mij op dat boven op de hectometerbordjes een zwart bordje zit. Waar dient dat voor?’, vraagt lezer Rob van den Akker in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie.
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Op een dergelijk zwart bordje kan de maximumsnelheid worden aangegeven die tijdens sommige uren afwijkt van de limiet die normaliter op de betreffende weg geldt. Het is dan een afbeelding van het bekende witte bord met rode rand. Op veel trajecten zijn die zwarte bordjes tegenwoordig leeg, omdat veel limieten nu overal en altijd gelijk zijn.’
‘In Nederland geldt tegenwoordig overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 km/u. Met uitzondering van de trajecten waar al een aangepaste limiet van 80 km/u geldt. In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur) mag je op sommige snelwegen 120 km/u of 130 km/u rijden.’
‘Overigens zie je behalve zwarte bordjes soms ook blauwe rollen op hectometerpaaltjes, bijvoorbeeld langs de A15 en A29. Uilen en roofvogels zitten graag op deze paaltjes, maar bij het wegvliegen kan dit gevaar opleveren voor de dieren zelf en voor het verkeer. De blauwe rollen bewegen zodra een vogel erop wil gaan zitten, waardoor deze zijn evenwicht verliest en voor een andere plek zal kiezen.’
Onze autoredacteur Niek Schenk beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar auto@dpgmedia.nl
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Praat mee,
reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Gehandicaptenverzorgster scoort aan lopende band parkeerbonnen: ‘Gemeente moet oplossing bedenken’
Weinig mensen zullen zo veel parkeerbonnen krijgen als de Dordtse Annemieke Ooyen. Soms gaan er weken voorbij dat ze er geen één krijgt, soms kan ze in een maand 300 euro aftikken. De zorg voor ernstig gehandicapte mensen maakt dat ze lang niet altijd volgens de boekjes kan parkeren. -
Zo hoog zou je kilometervergoeding eigenlijk moeten zijn
De onbelaste kilometervergoeding is na zeventien jaar eindelijk verhoogd, al is de stijging bepaald niet groot. De Vereniging Zakelijke Rijders heeft becijferd dat de kilometervergoeding niet dekkend is. Een gemiddelde kilometervergoeding van 0,31 euro zou meer in de buurt komen. -
Hierom staan mysterieuze blauwe rollen op sommige hectometerpaaltjes
Hectometerpaaltjes zijn voor kerkuilen en andere roofvogels gemakkelijke uitzichtposten om muizen te spotten. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen; voor de vogels, maar ook voor weggebruikers. Daarom heeft Rijkswaterstaat op een groot aantal paaltjes speciale rollers geplaatst. -
PREMIUM
Buikvet ontstaat door te veel en te slechte voeding: zo kom je ervanaf
Aan het begin van het jaar gaan we massaal op de gezonde toer. Ook dat buikje moet weg, zodat ons lichaam weer ‘strandklaar’ is. Maar dat blijft een lastige. Wat kun je doen? -
PREMIUM
Telcamera’s langs snelweg zaaien verwarring. Nee, dit is geen flitser!
EINDHOVEN - Wekenlang hebben telcamera’s van Rijkswaterstaat langs de A50 automobilisten op het verkeerde been gezet. Weggebruikers zagen de installatie tussen de knooppunten Ekkersweijer en Batadorp aan voor een mobiele flitser en meldden dat fluks bij Flitsmeister. De flitser werd ook steevast op de radio gemeld. Donderdagochtend werden de camera’s weggehaald.
-
PREMIUM
Oeps, paaltje geraakt: is het goedkoper om schade te claimen of zelf te betalen?
Rijd je jarenlang schadevrij, dan krijg je een forse no-claimkorting op je autoverzekering. Die kan oplopen tot wel 85 procent. Maar hoe werkt die korting precies? En wat is nou wijsheid als je per ongeluk een paaltje hebt geraakt? -
-
-
Mijn bevalling
Doete is verloskundige en heeft een ‘droombevalling’: ‘Ik voelde dat ik al op 9 centimeter zat’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Verloskundige Doete Reitsma (33) wist zeker dat ze in het ziekenhuis wilde bevallen, tot ze zwanger werd. -
Hierdoor is snelheidslimiet Autobahn onnodig, aldus Duitse transportminister
De Duitse minister van Transport Volker Wissing heeft zich andermaal uitgesproken tegen het invoeren van een snelheidslimiet op de Duitse autobahn. Volgens hem zou dat mede door de opkomst van de elektrische auto, waarvoor hoge snelheden funest zijn voor het rijbereik, overbodig zijn.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer