Voor de derde keer  ligt de maximumsnelheid in Duitsland onder vuur.
Volledig scherm
Voor de derde keer ligt de maximumsnelheid in Duitsland onder vuur. © dpa

Weer aanval op maximumsnelheid Autobahn; ‘maximaal 120 km/u en brandstof helft duurder’

Het Duitse Umweltbundesamt, het belangrijkste milieuagentschap van Duitsland, beweert dat alleen met drastische maatregelen de milieudoelstellingen van 2030 gehaald kunnen worden. Grootste slachtoffer van de Duitse dadendrang is de automobilist.

Voor de derde keer in korte tijd ligt de maximumsnelheid in Duitsland onder vuur. Ditmaal is het het Duitse Umweltbundesamt, het belangrijkste milieuagentschap van Duitsland, dat eist dat autorijden sterk aan banden gelegd wordt. Reden? Een kwart van alle CO2-uitstoot is afkomstig van mobiliteit en die uitstoot moet volgens het Umweltbundesamt met ruim 40 procent omlaag, zo schrijft de Duitse krant Die Zeit.

De milieu-instantie heeft in al haar wijsheid besloten om daartoe niet het treinverkeer, de scheepvaart of de luchtvaart-industrie aan te pakken, maar wel de automobilist. Om te beginnen door de maximumsnelheid in Duitsland te verlagen tot 120 km/u. Ook wil men de automobilist met andere maatregelen uit zijn auto jagen. Zo mogen particulieren geen reiskostenvergoeding meer ontvangen voor woon-werkverkeer en mogen zakelijke rijders geen belastingvoordelen meer genieten. 

Brandstof duurder

Ook de brandstofprijs moet drastisch omhoog, zo vinden de geleerden van het Umweltbundesamt. Benzine moet minstens vijftig cent per liter duurder worden en de dieselprijs moet zelfs met minstens zeventig cent omhoog. Volgens de ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, is het Bundesamt alle realiteit uit het oog verloren. Een eerder onderzoek in opdracht van de Duitse overheid concludeerde dit jaar dat het effect van een verlaging van de maximumsnelheid op de CO2-uitstoot ‘verwaarloosbaar’ zou zijn. 

Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto  

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.