Volledig scherm
© ANP/Jeroen Jumelet

Wegenbelasting naar record door vieze diesels: 6,1 miljard euro in 2020

Autobezitters betalen volgend jaar samen 147 miljoen euro meer aan wegenbelasting. Dat komt doordat het aantal auto's toeneemt, tarieven omhooggaan en er een fikse fijnstoftoeslag voor dieselauto's komt. In totaal verwachten het Rijk en provincies bijna 6,1 miljard euro te innen, een record.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De wegenbelasting gaat voor het grootste deel naar het Rijk. Die verwacht volgend jaar 131 miljoen euro meer te innen. Provincies ontvangen samen 16 miljoen euro meer dan in 2019.

De motorrijtuigenbelasting die autobezitters betalen, verschilt sterk per provincie. Iemand met een benzineauto van 1200 kilogram betaalt in Noord-Holland 139 euro per kwartaal, terwijl die in Drenthe 156 euro kwijt is. Door de fijnstoftoeslag gaan bezitters van dieselauto's flink meer betalen. Ter indicatie: een eigenaar van een even zware dieselauto betaalt in Drenthe dit jaar 314 euro. Dat stijgt volgend jaar naar 366 euro per kwartaal. De prijs per provincie verschilt omdat provincies verschillende opcententarieven hanteren, een heffing boven op de motorrijtuigenbelasting die automobilisten en motorrijders moeten betalen.

Roettax

Eigenaren van een oudere dieselauto betalen vanaf 1 januari 2020 een toeslag van 15 procent op de motorrijtuigenbelasting. Gemiddeld gaat de belasting hierdoor met 225 euro per jaar omhoog. De toeslag, ook wel bekend als ‘roettax’, geldt alleen voor auto’s en bestelwagens die op diesel rijden. Het gaat uitsluitend om oudere diesels die geen fabrieksroetfilter hebben en die meer dan vijf milligram fijnstof per kilometer uitstoten.

Elektrisch

Elektrische auto's zijn ondanks hun hoge gewicht - vanwege de accu's zo'n 600 kilo meer dan een vergelijkbaar benzine- of dieselmodel - niet belastingplichtig. Wie volledig elektrisch rijdt, hoeft geen wegenbelasting te betalen. Die maatregel loopt tot 2025 en is bedoeld om uitstootvrij rijden te stimuleren.

Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto 

Deze grafiek laat de ontwikkeling zien van de provinciale opcenten sinds 2011:

Volledig scherm
De verschillen in provinciale opcenten tussen Noord-Holland en Drenthe. © CBS