Wereldrecord: Nederlander rijdt 210 rondes driftend over circuit
VIDEODe elektrische Porsche Taycan drift het Guinness World Records-boek binnen. Dit model verbrak op de Duitse Hockenheimring het record voor de ‘langste drift met een elektrisch voertuig’.
Delen per e-mail
Het record werd gevestigd in het Porsche Experience Center op de Hockenheimring, waar de uit Nederland afkomstige Porsche-instructeur Dennis Retera 210 rondes al driftend aflegde op de 200 meter lange ronde baan. Hij legde in totaal 42,171 kilometer af en deed daar ongeveer 54 minuten over.
Porsche gebruikte voor de test het instapmodel van de Taycan met achterwielaandrijving, dat nu nog alleen in China wordt verkocht. Deze achterwielaangedeven Taycan is 408 pk sterk en put zijn energie uit een accupakket met een capaciteit van 79,2 kWh. Volgend jaar komt de Taycan ‘RWD’ ook naar Europa.
Om te voorkomen dat de banden van de Taycan al na enkele rondjes volledig opgerookt zouden zijn, was de baan met water besproeid. Hoewel het resultaat indrukwekkend is, staat het wereldrecord voor de langste drift nog steeds op naam van de - niet elektrische - BMW M5, die een paar jaar geleden 374,1 kilometer driftend aflegde.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Mijn Allessie Alleen Frank (54) mag in zijn BMW Z4 rijden: ‘Ik draag toch ook niet de Chanel-tas van mijn vrouw?’
Door de BMW Z4 van zijn broer wist Frank Arons (54) eindelijk hoe zijn droomcabrio eruit moest zien. Na omzwervingen via Volkswagen en Renault ging ook hij overstag voor een zelfde exemplaar. Met beige bekleding in plaats van zwart. Wel zo chic. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE De gekke gezinsauto met het ‘briljante brein’: hoe de Hyundai Tucson autorijden veiliger maakt
Wat een briljante vondst is dit. Zet je knipperlicht aan en de Hyundai Tucson activeert de camera onder de buitenspiegel aan de kant waar je heen wilt: het beeld naast de auto dat de camera registreert, zie jij vervolgens kraakhelder weergegeven op het cockpitscherm voor je neus. Ziedaar: het einde van de dode hoek. Door verschillende systemen op zo’n slimme, doeltreffende manier aan elkaar te koppelen, verkleint dit soort moderne auto’s de kans op ongelukken die relatief eenvoudig voorkomen kunnen worden. Hyundai levert deze doordachte functie al enkele jaren op de Nexo waterstofauto, maar vanaf nu zit het dus ook op de - veel goedkopere - Tucson. -
Vroom! Agenten onderscheppen ‘45 km/uur-BMW’ die 140 kilometer per uur kan rijden
Wijkagenten hebben donderdag in Groot-Ammers een ‘45 km/uur-BMW’ in beslag genomen. De reden? De auto bleek met speels gemak op de snelweg mee te kunnen. -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
Dit zijn de beste auto's ter wereld volgens vrouwelijke journalisten
Om de vrouwelijke stem in de autojournalistiek kracht bij te zetten, bestaat er een verkiezing van de Auto van het Jaar met uitsluitend vrouwelijke juryleden. Zij maakten deze week hun shortlist bekend voor wat uiteindelijk dé auto van 2021 wordt.
-
Porsche: gratis opladen in 20 landen
Eigenaren van plug-in hybrids van het merk Porsche en de elektrische Taycan kunnen binnenkort gratis hun auto opladen bij 2000 laadpalen in 20 landen. -
AUTOTEST Test Porsche Taycan 4S: elektrisch en toch een echte Porsche
De volledig elektrische Porsche Taycan is nu ook leverbaar als 4S: fractioneel minder snel, maar ook veel goedkoper. Je mist het extra motorvermogen geen moment. -
PREMIUM
Minder verkeer op de weg in 2020, maar nog steeds veel doden: hoe kan dat?
Het is door corona minder druk op de weg, toch is het aantal verkeersdoden in 2020 hoog, zo becijfert Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Net als een jaar eerder zijn in 2020 bijna zevenhonderd mensen bij een verkeersongeval om het leven gekomen: 661 in 2019 en ongeveer 680 afgelopen jaar.