Wereldwijde problemen door chiptekort: dit zijn de gevolgen voor je auto
Autoproducenten leggen massaal hun fabrieken stil. Niet vanwege corona, maar door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders. Dat heeft grote gevolgen wanneer je een auto hebt besteld.
Halfgeleiders worden gebruikt om allerlei elektronica aan te sturen die moderne wagens nodig hebben om te functioneren. Auto’s zijn immers meer en meer computers, die niet alleen voor hun motormanagement, maar ook voor hun infotainmenttechnologie op zulke chips vertrouwen. Halfgeleiders zijn echter een zeldzaam goed geworden op de internationale markten door de coronacrisis.
Op het hoogtepunt van de pandemie hebben de coronamaatregelen nagenoeg 90 procent van de voertuig- en onderdelenfabrieken in China, Noord-Amerika en Europa stilgelegd. De autofabrikanten hebben tegelijkertijd de aankoop van halfgeleiders sterk teruggeschroefd omdat er veel minder auto's werden verkocht.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Te laat besteld
Wat tijdens de coronacrisis wel vlot over de toonbank ging, waren computers, tv’s en andere consumentenelektronica, net als medisch materiaal uiteraard. Het waren dan ook deze fabrikanten die grote bestelorders plaatsten bij de halfgeleiderfabrikanten, daar waar de auto-industrie nog even wachtte met zijn bestellingen.
Toen de automarkt in het derde kwartaal van 2020 opnieuw aantrok, leidde dat uiteraard tot bevoorradingsproblemen. Zij stonden immers achteraan in de rij. Niet alleen de auto-industrie trouwens, Sony heeft ook problemen om aan de enorme vraag naar zijn Playstation 5 te voldoen, waardoor de schaarse exemplaren op tweedehandssites al voor het dubbele van de vraagprijs van de hand gaan. Een snelle oplossing bestaat niet, want de gemiddelde doorlooptijd voor halfgeleiderfabrieken om de bestellingen aan klanten te leveren bedraagt 26 weken.
Vertragingen in de productie
Die tekorten leiden uiteraard tot problemen in de automobielsector, die volgens het ‘just-in-time’ principe werkt: de te gebruiken onderdelen van toeleveranciers (bijvoorbeeld ook de stoelen) arriveren pas op het laatste moment in de fabriek. Komen ze niet, dan zorgt dat dus voor vertragingen. Soms zijn bepaalde afwerkingsniveaus of opties niet beschikbaar, soms moet een hele productielijn tijdelijk gestopt worden.
Bij nagenoeg alle autofabrikanten zijn dan ook enorme vertragingen opgelopen. Ford verwacht een daling van de productie met 10 tot 20 procent en werkt slechts op basisbezetting. Bestellingen voor de Ford Focus lopen hierdoor zo’n maand extra vertraging op. Volkswagen verwacht impact op modellen als de Golf en de Tiguan en Nissan en Honda hebben de productie in het Verenigd Koninkrijk stilgelegd door leveringsproblemen. Mercedes-Benz hoopt dat dat ze de verliezen door de vertragingen in de rest van het jaar zullen kunnen compenseren.
Alleen Toyota, dat zich van tevoren van een voorraad halfgeleiders voor enkele maanden verzekerde, is ervan overtuigd dat de productie niet zal worden beïnvloed. Ook bij Hyundai-Kia, Polestar en MG lijken problemen nog niet aan de orde. De meeste van deze merken nemen de productie van veel van hun componenten in eigen regie. Dat betaalt zich nu uit. Voor veel kopers van auto's van andere merken zit er niets anders op dan te wachten tot het tekort weer is aangezuiverd. Volgens veel analisten en autofabrikanten kan het tekort tot ver in 2022 blijven bestaan.
Bekijk hieronder onze video's over auto's en mobiliteit.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
met video
Jakkes! De eigenaar van deze beschimmelde spookauto moet snel poetsen of betalen
Wie er de komende weken nog langsloopt kan beter geen blik werpen in de oude Opel op een parkeerterreintje in Zoetermeer: overal zit schimmel. De eigenaar moet nu poetsen of betalen.Zoetermeer -
PREMIUM
Zwarte bolletjes op je autoruit zijn er niet omdat het mooi is, ze zijn noodzakelijk
Wie ooit naar de rand van zijn voor- of achterruit keek, zag ze waarschijnlijk al eens: in grootte oplopende zwarte bolletjes. Het gaat hier echter niet om een versiering, maar om pure noodzaak. -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema. -
Porsche gaat auto's voorzien van ‘nepchips’ om levertijden terug te dringen
Sportwagenfabrikant Porsche gaat zijn modellen uitrusten met nepchips om de leveringsachterstand te beperken die wordt veroorzaakt door het tekort aan halfgeleiders. -
PREMIUMEnergie
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten?
-
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
-
-
PREMIUM
Verpesten rijexamens komt deze ex-rijschoolhouder voortaan duur te staan
Een man uit Neede moet stoppen met het achtervolgen en filmen van lesauto’s met rijexamenkandidaten. Henrie Kamps verpestte sinds eind vorig jaar volgens het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) zestien rijexamens. De examens werden door Kamps hinderlijke achtervolgingen voortijdig afgebroken.Neede -
PREMIUM
Van 38 euro naar 225 euro per maand voor een parkeerplaats: deze automobilisten zijn woedend
Gebruikers van een parkeergarage in Amersfoort kregen de schrik van hun leven. De nieuwe commerciële eigenaar van de garage heeft de prijs gigantisch verhoogd. Gebruikers van het eerste uur betalen nu nog 38 euro per maand. Het nieuwe tarief? Tussen de 225 en 275 euro. Automobilisten zijn woedend en voelen zich bekocht. ,,Bijna niemand van ons kan dit ophoesten.”Amersfoort