Wie wint de sprint: Tesla Model 3 of Porsche 911 Carrera S?
Een elektrische familieauto van 65 mille versus ‘s werelds beroemdste sportwagen ter waarde van bijna 160.000 euro. De bolides rijden op papier in 3,7 seconden van 0-100 kilometer per uur. Maar wie wint de sprint?
Delen per e-mail
Het is de nieuwe werkelijkheid: elektrische sedans zonder spoilers, dikke konten en launch control winnen steeds vaker van de sterkste supersportwagens. Maar heeft dit instapmodel van Elon Musk genoeg punch om het een Porsche 911 S moeilijk te maken? De autosite CarWow zette de nieuwkomer en de klassieker tegenover elkaar.
Eerst even de kale cijfers: de vierwielaangedreven Tesla Model 3 Performance (64.580 euro) heeft op iedere as een elektromotor, wat leidt tot een gecombineerd vermogen van 462 pk en een koppel van 639 Newtonmeter. De auto heeft geen versnellingsbak en weegt 1831 kilogram. Dit alles leidt tot een sprint van 0-100 kilometer per uur in slechts 3,7 seconden.
In de andere hoek staat de achterwielaangedreven Porsche 911 Carrera S (158.500 euro). Diens 3.0 liter metende bi-turbomotor is 450 pk sterk en heeft een koppel van 530 Newtonmeter, die via een achttraps automaat worden overgebracht op het wegdek. Het grote voordeel is zijn relatief lage gewicht van 1590 kilogram, waardoor hij eveneens in 3,7 seconden sprint van 0 tot 100 kilometer per uur.
Dus, wie denk je dat deze dragrace heeft gewonnen? De video van autosite CarWow bekijk je hier. Eén ding kunnen we alvast verklappen: de Tesla wint.
Mis het niet. Al het nieuws over auto’s en mobiliteit, gratis in je mailbox: schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Vernieuwende’ pechhulpverlener Route Mobiel geeft het op
Route Mobiel, dat zich begin deze eeuw presenteerde als alternatief voor de Wegenwacht van de ANWB, stopt ermee. Dat maakt de pechhulpverlener bekend op zijn website. -
Apple wil zelfrijdende auto's door Hyundai laten maken
Hyundai is benaderd om zelfrijdende auto's voor Apple te gaan maken. De fabrikant van iPhones en iPads wil rond 2025 een zelfrijdende, elektrische auto op de markt brengen. De software komt dan van Apple en de auto zal ook onder die merknaam verkocht worden, maar er is nog wel een autofabrikant nodig voor de hardware. -
Mercedes verlegt de grens met reusachtig beeldscherm in nieuw elektrisch topmodel
Mercedes-Benz plaatst in de EQS, het nieuwe elektrische topmodel dat later dit jaar wordt gepresenteerd, een beeldscherm dat zijn gelijke niet kent in de auto-industrie. Het reusachtige oled-scherm dat 1,41 meter breed is, zorgt - aldus de allerminst bescheiden autofabrikant - voor een ‘wow’-effect. -
Meer dan helft van de nieuwe auto’s is elektrisch in Noorwegen
Meer dan de helft van de nieuwe auto’s die vorig jaar in Noorwegen werden verkocht, was elektrisch. Volgens de Noorse branchevereniging Opplysningsrådet for Veitrafikken reed 54,3 procent van alle nieuwe auto’s op batterijen. Daarmee is Noorwegen het eerste land ter wereld waar elektrische auto’s populairder zijn dan brandstofauto’s. -
Video Test Tesla Model 3: geniaal, maar ook onhandig
De ‘betaalbare’ Tesla is niet zo goedkoop als gehoopt, maar blijkt technisch geniaal. Zijn minimalistische interieur is uniek, maar in de praktijk blijkt hij soms uitermate onhandig.
-
PREMIUM
welkom 2021 In een schone auto over een filevrije snelweg, is dat haalbaar?
Zoevend in een elektrische auto over een lege snelweg. Wordt dat 2021? Of staan we na de vaccinaties weer dagelijks met rokende brandstofauto's in de file? -
PREMIUM
VIDEO Carspotten is hot: ‘Als je zo’n Ferrari voorbij ziet racen, prachtig man’
Carspotten, weleens van gehoord? Nou, dat gaat de komende tijd nog veel gebeuren. Denken ‘spotters’ Levi, Koen en Gerwin in ieder geval. Het fenomeen om naar auto’s te speuren - en foto’s ervan op social media te delen - wint aan populariteit. ,,Waarom het zo leuk is? Dat geluid, vróóóm, da’s lekker hoor.” -
Rij-impressie De nieuwe Porsche 911 blijkt beschaafder dan ooit
De nieuwe Porsche 911 is groter en zwaarder dan ooit tevoren en heeft vele Gigabytes elektronica aan boord. Het uitlaatgeluid werd afgeknepen, er is standaard een turbo aanwezig en onder de motorklep zie je alleen twee vulopeningen. Is dit nog wel een echte 911, of meer een Panamera Coupé?