Volledig scherm
© BMW

Wifi wordt verplichte voertaal voor communicatie slimme auto's

Slimme auto's gaan onderling en met hun omgeving communiceren via wifi in plaats van 5G. Dat heeft de Europese commissie besloten. 

De auto van de toekomst is compleet ‘connected’. Auto’s gaan communiceren met verkeerslichten, datacenters, infrastructuur en verkeersborden. Ze kunnen elkaar waarschuwen voor gevaar en wanneer auto's meer autonome functies krijgen, zullen deze functies alleen maar belangrijker worden.

Volgens persbureau Reuters is bij deze communicatie gekozen voor wifi, omdat de Europese Commissie denkt dat wifi stabieler en betrouwbaarder is. Een andere reden is dat de EU haast wil maken met de implementatie van het systeem en 5G is nog niet overal beschikbaar. 

Autofabrikanten hebben in het verleden gegokt welk systeem volgens hen de standaard zou worden. De winnaars zijn merken als Toyota, Renault en Volkswagen, die nu al via wifi communiceren. Daimler, Ford, PSA, Volvo en BMW hadden gekozen voor 5G. Ondanks dat wifi straks de verplichte norm is, biedt 5G-technologie volgens hen meer mogelijkheden. Alleen de Europese Raad van ministers kan het besluit nog tegenhouden. 

  1. Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboortestreek van Ferrari
    Video

    Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboorte­streek van Ferrari

    De beroemde Italiaanse steden Parma en Modena, dwars door de geboortestreek van Ferrari: tijdens de vierde etappe van de Mille Miglia komt de finish in Brescia in zicht. Hoewel het er in deze klassieker-rit allang niet meer om gaat wie het hardste rijdt, moedigt nota bene de Italiaanse politie de deelnemers aan om het gas erop te houden. Het is tegenwoordig echter een 'regelmatigheidsrit’. Na bijna 1800 kilometer zijn de winnaars bekend: Giovanni Moceri en Daniele Bonetti met hun Alfa Romeo 6C 1500 SS uit 1928. Videoverslag van presentator Werner Budding en cameraman Patrick Johannes.