Zachte band? Deze site weet direct de ideale spanning op basis van je kenteken
Op de website watismijnbandenspanning.nl kunnen automobilisten na invoering van hun kenteken en bandenmaat precies aflezen wat de juiste bandenspanning is voor hun auto.
Delen per e-mail
In Nederland rijdt liefst 60 procent van alle auto’s met een te lage bandenspanning. Dat kan per auto per jaar oplopen tot 150 euro extra aan brandstofkosten. De overheid wil ook graag dat auto’s met de juiste bandenspanning rondrijden en heeft daarom de website aangemaakt. De site koppelt het kenteken aan de voertuiggegevens van de RDW. Ook wordt gekeken naar de gegevens van de autofabrikant, de maat en het maximale laadvermogen van de banden.
Een van de redenen waarom automobilisten hun banden niet regelmatig oppompen, is dat ze de juiste bandenspanning niet weten, aldus Vaco. Een te lage bandenspanning is slecht voor het brandstofverbruik en dus het milieu, maar ook voor de wegligging. Ook is er meer kans op een klapband. Wanneer de bandenspanning te hoog is, leidt dit tot een slechter contact met de weg en een hogere bandenslijtage.
De website biedt ook een agenda-alert. Hiermee krijgen automobilisten elke twee maanden een herinnering, zodat ze weten dat het tijd is om de banden te controleren en eventueel op de juiste spanning te brengen. Om het voor automobilisten gemakkelijk te maken een bandenpomp te vinden, heeft de overheid ook de website vindbandenpomp.nl ontwikkeld. Via deze website kunnen automobilisten de dichtstbijzijnde locatie vinden, waar zij (kosteloos) de banden op spanning kunnen brengen of laten brengen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
Ik vul mijn autobanden met stikstof; milieuprobleem opgelost?
In alle discussies over het milieu valt mij op dat niemand spreekt over het vullen van autobanden met stikstof in plaats van lucht. Ik rijd er al jaren mee en zie alleen maar voordelen, zoals constante bandenspanning en daardoor een lager brandstofverbruik. Kunnen al die miljarden om het stikstofprobleem te bestrijden misschien beter worden besteed door de stikstof uit de atmosfeer te halen en de autobanden ermee te vullen? –R.P.C. Haksel -
PREMIUMVerkiezingen
Is nieuw asfalt nog nodig nu thuiswerken de norm is? Partijen zijn verdeeld
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen geven politieke partijen in acht afleveringen hun standpunten op het gebied van onder meer wonen, werken, vergroening, asfalt en de nexit. Vandaag aflevering 6: Hebben we al dat asfalt nog wel nodig nu miljoenen mensen thuiswerken? Aan het woord Gijs van Dijk (PvdA) en Joost Eerdmans (JA21). -
AUTOTEST
Test Range Rover Evoque: plug-inhybride is schoner, zuiniger én goedkoper
Een driecilinder motor in een Range Rover? Enkele jaren geleden zou dat ondenkbaar zijn geweest. Maar de Evoque plug-inhybride maakt korte metten met alle vooroordelen. -
video
Zonneauto die 1600 kilometer ver komt op één lading binnen 24 uur uitverkocht
De eerste lading zonneauto's ter wereld was binnen 24 uur uitverkocht. Het mede door zonnecellen gegenereerde rijbereik van deze Aptera klinkt dan ook indrukwekkend. -
Deze revolutionaire autoband vernieuwt zichzelf tijdens het rijden
Bandenfabrikant GoodYear werkt aan een band die zichzelf rijdens het rijden vernieuwt. De band met de naam ReCharge Concept moet ervoor zorgen dat je nooit meer nieuwe banden hoeft te kopen.
-
PREMIUMMijn Allessie
Met knalgroene Suzuki Swift kan Wouter (21) nooit undercoveragent zijn: ‘Het lijkt wel een gifkikker’
Met zijn knalgroene Suzuki Swift zou Wouter Niewenhuijse (21) nooit undercoveragent kunnen zijn. Overal waar hij rijdt, al is het in Texel, wordt hij herkend in zijn ‘uit de hand gelopen hobby’, zoals hij zijn ‘Gifswiffer’ zelf omschrijft. -
PREMIUM
Elektrische motorfiets is nog schaars en peperduur, maar ‘ook zó verslavend’
Ze hebben namen als Eva Ribelle en LiveWire, zijn enorm snel, muisstil maar helaas (nog) erg duur. Elektrische motoren zie je daarom nog niet veel rijden, maar zijn wel de overweging waard. -
Deze auto stond tien jaar in een veld en dertig jaar in een schuur, maar is toch tonnen waard
Toen zijn baas hem een Britse sportwagen beloofde, hoopte Connie Moore dat het een Jaguar of MG zou zijn. Het werd een Aston Martin, een merk waarvan hij nooit had gehoord. Ruim drie decennia en een flinke laag stof later, neemt hij afscheid van zijn DB4.