Volledig scherm
Het aantal vrachtauto-ongevallen is vorig jaar met 40 procent gestegen. © Mizzle Media

Zachte band grootste risico voor vrachtwagens

Slecht onderhoud en zachte banden zijn de belangrijkste oorzaken van het toenemend aantal ongelukken en pechgevallen met vrachtwagens op de snelweg.

Dat stellen Nederlandse bergingsbedrijven. Uit cijfers van de Stichting Incident Management Vrachtauto's blijkt dat het aantal vrachtauto-ongevallen vorig jaar met 40 procent is gestegen. Ook het aantal pechgevallen op de rijkswegen schiet omhoog. 1584 keer, ruim een derde van alle incidenten, klapte er in 2017 jaar een vrachtwagenband op de snelweg. Rondvliegend rubber, een scheeftrekkende vrachtwagen die soms fiks beschadigd raakt door de keiharde knal waarmee de lucht uit de band spuit. De file achter de vrachtwagen volgt vanzelf.

Bergingsbedrijf Joh. van der Zand uit Waardenburg krijgt 3500 meldingen per jaar van gestrande vrachtwagens uit binnen- en buitenland. Directeur Arno de Heus wijst op de gevaren van de zogenoemde coverbanden. Naar schatting een derde van de vrachtwagens rijdt met die oude banden die voorzien zijn van een nieuw loopvlak. Bandenfabrikanten zeggen dat ze prima zijn, maar bergers zien dat anders en vermoeden dat veel klapbanden opgelapte exemplaren zijn. De Heus: ,,Het is verleidelijk om ze eronder te leggen, want het is 150 euro per band goedkoper. Een combinatie heeft twaalf banden, dus reken maar uit. Kwalitatief zijn ze echter minder. Zeker als je de bandenspanning niet controleert.''

Klapband

Quote

Die Oost-Europese jongens worden uitgebuit. Ze moeten door en door. De ene rit na de andere

Een vrachtwagenband heeft zo'n 8 tot 9 bar luchtdruk nodig. Hoe zachter die is - en banden lopen nu eenmaal langzaam leeg - hoe warmer die wordt en hoe groter de kans op een klapband. Rijkswaterstaat onderkent dat risico en houdt momenteel een proef op de A16 bij Dordrecht waarbij de bandenspanning van de 10.000 vrachtwagens die dagelijks passeren via speciale detectielussen wordt gemeten. Als de 'voetafdruk' van een van de banden afwijkt, gaat het alarm af. ,,We kalibreren nu het systeem en later dit jaar gaan we chauffeurs en vervoerder waarschuwen als de bandenspanning te laag is. Ook kijken we of er een plek komt waar de chauffeurs hun banden op spanning kunnen brengen'', zegt Hanneke Derksen van Rijkswaterstaat.

Slechte banden is niet de enige oorzaak van de sterke stijging van incidenten met vrachtauto's. In 40 procent van de ongevallen en pechgevallen zit er een buitenlandse chauffeur achter het stuur. Nederlandse truckers zetten vraagtekens bij de vakbekwaamheid van de Oostblokkers. De Heus: ,,Die Oost-Europese jongens worden uitgebuit. Ze moeten door en door. De ene rit na de andere. Ze hebben geen geld om in een truckerscafé te eten. Ze rijden door tot de vrachtwagen er letterlijk mee stopt. Ze gaan niet naar de garage als ze een rammeltje horen."

Onderhoud

Quote

Die Poolse truckers zijn soms wel zes weken van huis, dan kijkt niemand naar de vrachtauto

,,In de transportwereld is het vechten om ieder dubbeltje'', weet ook Vincent Ensie van bergingsbedrijf Collewijn. ,,Nederlandse transportbedrijven hebben hun onderhoud meestal goed voor elkaar. Die Poolse truckers zijn soms wel zes weken van huis, dan kijkt niemand naar de vrachtauto.''

Transport en Logistiek Nederland wil dat de overheid een grondig onderzoek doet naar het stijgend aantal ongelukken en pechgevallen. Ook de politie wil dat graag. ,,Maar de transportsector kan ook veel zelf'', zegt Egbert-Jan van Hasselt, landelijk projectmanager infrastructuur van de politie. ,,Er ís al veel kennis. Je weet dat chauffeurs afgeleid worden door appen. Je weet dat banden op spanning moeten zijn. En je weet dat coverbanden risicodragend zijn. Er zijn dongels voor in de vrachtauto waardoor de telefoon niet bruikbaar is en je weet toch hoe je de banden op spanning moet krijgen.''